Vi kommer göra om planlösningen och behöver då flytta runt lite på fönster och dörrar på en sida av huset med mexitegel (endast delen under tak). På något sätt behöver fasaden tas om hand, men jag och frun kan inte bestämma oss.

01.jpg
Det finns en del träpanel, hela baksidan till exempel, så det kommer fortfarande finnas med i bilden, men hur göra med framsidan under det utskjutande taket?

Åtgärder mer i detalj, från vänster: 1a fönstret, halvera bredd. Ytterdörr flyttas i sidled, nytt sidoljus. 2a fönstret, kvar. 3e fönstret, ta bort, 4e fönstret, kvar.

Vi har diskuterat följande altarnativ:

  1. Fylla i med nytt mexitegel där fönster/dörr tas bort/flyttas.
    + Förmodligen minst arbete. Behålla underhållfri yta
    - Det kommer förmodligen synas rätt tydligt vart man fyllt i med ny sten.
  2. Putsa ytan. Tänker mig puts i samma nyans som övrig sten på huset för att resultatet ska smälta in. Ytan runt garageport kan eventuellt putsas den med.
    + Relativt underhållfri yta.
    - Kanske inte estetiskt korrekt?
  3. Sätta panel. Måla med "vanlig" färg. Inte, bets, tjärvitriol eller liknande.
    + Lättare att sätta upp. Kan matchas med panel runt garageport (och baksida, fast den syns ju inte samtidigt).
    - Underhållskrav likt annan panel. Kanske något lägre då den skyddas från regn.
Detaljplanen säger inget om fasad, men vi tänker ändå att det inte ska sticka ut för mycket då det är ett radhus och bör matcha övriga hus i längan.
 
Stickan56
R Relaxia skrev:
Detaljplanen säger inget om fasad, men vi tänker ändå att det inte ska sticka ut för mycket då det är ett radhus och bör matcha övriga hus i längan.
Det kommer väl att visa sig när ni söker bygglov.:ok:

Stickan
 
putsa huset.
blir helt klart snyggast och ni behåller "stenkänslan"
 
Ett enplanshus med snö på taket, liggande träfasad och belysning, i skymningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Förutsatt att dörrhålet bara ska breddas för att få in sidoljus är mitt förslag att lägga en liggande träfasad av t.ex. värmebehandlad fura utanpå stenfasaden från takfot till underkant fönstren. Då döljer ni hål som i annat fall måste muras igen.
Ni kan ha inslag av samma träslag på andra ställen på huset.
 
  • Gilla
J-stedt
  • Laddar…
Jag hade tegel. Satte igen några fönster, tog upp några andra och putsade. Mkt nöjd.
 
Sätt nytt tegel och måla detta. Fortfarande lågt underhåll och snyggt om man väljer en färg som passar husets arkitektur.
 
Nu har ju huset en snygg symmetri i spacing/bredd mellan fönster och dörrar. Kommer nog se skevt (och möjligen fult) ut som du beskriver att göra. Är det planlösningsändringar som tvingar er att ändra fasaden?

Annars hade jag behållt placeringen och bara dragit ner fönstren närmare marken.
Bytt färg på fönster
Bytt entredörr och garageport till något modernt. Behåll teglet och takutsprånget, jag tycker det är trevligt
 
Eller vad sägs om att sälja huset och köpa ett som passar bättre?
 
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
Nu var det ju inte placering av de olika delarna i projektet som TS frågade om, så vi får väl förutsätta att detta redan är genomtänkt och bestämt. Frågan gäller hur spåren av modifieringen ska trollas bort.

Jag är inne på pacman42's linje: mura igen med likadana stenar och måla allt tegel så det blir uniformt. Jag har sett några hus med målad tegelfasad, och det kan bli riktigt snyggt!
 
Hur länge håller murbruket och teglet är frågan jag skulle ställa mig. Mexitegel byggdes väl kring 60-talet så det är ju om i så fall närmare 50-60 år gammalt. De är väl byggda med trästomme och sedan murade på utsidan. Tänker så du inte målar över problem och målar i onödan.
 
K krillan skrev:
[bild] Förutsatt att dörrhålet bara ska breddas för att få in sidoljus är mitt förslag att lägga en liggande träfasad av t.ex. värmebehandlad fura utanpå stenfasaden från takfot till underkant fönstren. Då döljer ni hål som i annat fall måste muras igen.
Ni kan ha inslag av samma träslag på andra ställen på huset.
Intressant idé. Den varianten har vi inte tänkt på. Tåls att utredas.

Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Nu har ju huset en snygg symmetri i spacing/bredd mellan fönster och dörrar. Kommer nog se skevt (och möjligen fult) ut som du beskriver att göra. Är det planlösningsändringar som tvingar er att ändra fasaden?

Annars hade jag behållt placeringen och bara dragit ner fönstren närmare marken.
Bytt färg på fönster
Bytt entredörr och garageport till något modernt. Behåll teglet och takutsprånget, jag tycker det är trevligt
Jo det är väl planlösningen som är boven, men den är å andra sidan VÄLDIGT bra.
Idag är de tre fönstren uppdelade på badrum, tok-trångt* kök och ett lite för litet sovrum. Att dela sträckan på 2 istället för 3 rum innebär en mycket bättre användbar storlek på rummen.
Sen håller jag med om att symmetrin är bra idag, men tror att det går att få till något liknande med smart placerad ljussättning. Ny dörr och garageport kommer det bli, och nya fönster på sikt.

P Paxman skrev:
Nu var det ju inte placering av de olika delarna i projektet som TS frågade om, så vi får väl förutsätta att detta redan är genomtänkt och bestämt. Frågan gäller hur spåren av modifieringen ska trollas bort.

Jag är inne på pacman42's linje: mura igen med likadana stenar och måla allt tegel så det blir uniformt. Jag har sett några hus med målad tegelfasad, och det kan bli riktigt snyggt!
Tack, jo det ligger MÅNGA timmar bakom med planering. Sen typ ett år, fast vi flyttade in i höstas.
Arkitekt och snickare har varit inblandade, så det är egentligen bara "små" detaljer kvar.
Att måla teglet är nog inte aktuellt i nuläget. Skulle grannarna vara på i framtiden kan det nog bli aktuellt, men i dagsläget vill jag inte bryta av för mycket.
Det är byggt -68, så "slitaget" är därefter med en hel del rödalger på hela längan. Vi kommer tvätta det vi har, och förhoppningsvis inspireras grannarna till detsamma.

S Shiraz skrev:
Hur länge håller murbruket och teglet är frågan jag skulle ställa mig. Mexitegel byggdes väl kring 60-talet så det är ju om i så fall närmare 50-60 år gammalt. De är väl byggda med trästomme och sedan murade på utsidan. Tänker så du inte målar över problem och målar i onödan.
Exakt! Huset fyller 50 år i år, och trästomme som du beskriver.

Om någon undrar så hade vi byggt nytt om det hade funnits vettiga tomter i området. Nu får vi bygga ett nytt i ett gammalt istället. Det har sin charm det med.

*(Tok-trångt innebär att det är välplanerat för en hemmafru under 60-70 tal, men ska man vara två får man lov att tycka om varandra rätt mycket. Tre är uteslutet!) :)
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Åsa Lund
Alger tas enkelt bort genom att spraya Grön Fri på fasaden. Tvätta aldrig med högtryck
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Alger tas enkelt bort genom att spraya Grön Fri på fasaden. Tvätta aldrig med högtryck
Folk här på forumet verkar vara överens om att man man absolut inte ska gå på med högtryckstvätten på mexitegel (gäller kanske allt tegel).
Dock har jag en murare till svärfar som jag knappast kan hävda ha fel när han beskriver tillvägagångssätt för att få rent. Han har ju varit med några år, och är minst sagt proffs inom området.
Enligt honom ska man blöta på ordentligt med vattenslangen först så att man mättar sten och fog, sen går man på med högtrycken. Nerifrån och upp. Ett begränsat område i taget. Använd hetvatten om man vill få det ordentligt rent. Vill man få bort algerna ordentligt förbehandlar man med lämplig kemikalie.
Låter som en rätt genomtänkt metod, men vem har högtryckstvätt med dieselaggregat för hetvatten hemma? Där behövs ju en firma eller om man hyr.

För våran del är vi inte där ännu, så vi får se om vi tar in firma eller vad vi hittar på.

elpaco elpaco skrev:
Själv tycker jag mexitegel är otroligt fult och skulle ändra eller köpa annat. Men det är så klart personligt om något. Om du vill putsa och få in lite virke så kolla denna tråd för inspiration:
[länk]

Jag tycker dock att man inte skall måla i allra blekaste vitt (S0500N), det blir så himla kallt.
Absolut värt att kolla in och inspireras av (y)
 
Den dagen jag får tid (2048?) att fixa om vår rödtegelfasad blir det klinker... Tänkte mig typ 80x80 plattor eller nåt sånt. Det blir underhållsfritt (åtminstone lika bra som tegel) och kommer att fungera runt dörrar och fönster på vårt hus.

Annars skulle jag som det varits inne på putsa och kombinera med träpanel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.