Mycket lovande!

Vet någon om detta kommer att gälla nära vattendrag också?

Vi vill i mitt område driva vårt eget avloppsnät och koppla det till det kommunala VA-nätet, men kommunen hävdar att man inte får göra på det viset. De anser att de pga vattenskyddet måste bygga ut avloppsnätet till alla enskilda fastighetsägares tomtgräns.

En del av deras argumentation är att om vi inte sköter om avloppet så tvingas de ändå att ta över det och att de då åker på kostnaderna för att rusta upp det. Vårt motargument är att de då kan fakturera oss för kostnaden (precis som de planerar att göra nu), vilket gör att det ligger i vårt intresse att det fungerar bra. Denna argumentation köper de dock inte. Men i icke kustnära installationer så har de exakt den lösningen och där förväntas den att fungera.
 
Har nu läst hela propositionen (inte allt bakgrundsmaterial, det har jag bara skummat) och kan konstatera att man inte åtgärdat mitt problem, utan enbart satsat på att kommunerna inte skall kunna driva fram verksamhetsområden där inte miljöskäl föreligger (dvs inte kustnära). Det jag får hoppas på är dock att kommunerna blir lite mjukare.

Vi (samfällighet med 18 fastigheter) har redan avloppsnät som sammanbinder hela vårt område (inklusive state-of-the-art reningsverk), men förläggningen uppfyller inte kommunens normer (grävdjup, sprängning krävs) vilket gör att det inte kommer att godkännas för övertagande och då kommer hela vårt område att behöva grävas upp. Reningsverket är snart tio år men har löpande förbättrats med den senaste tekniken. Vatten har vi idag från egna brunnar, om vi blir intvingade i kommunens VA-nät så vill vi dra detta själva också för att slippa lägga det frostfritt (vi vill hellre isolera ledningarna), annars blir det sprängning. Som reglerna ser ut så krävs det ca 1m breda sprängda diken för att uppfylla kommunens norm för förläggning. Detta blir jättedyrt för kommunen och för oss. Hade vi bara fått äga anslutningen till kommunens VA-nät (genom att inte bli verksamhetsområde) så skulle det gå att lösa anslutningen mycket billigare (ca 1/3 enligt vår uppskattning).
 
Varför kan inte kommunen bara tänka sig att ansluta er samfällighet utan ett övertagande?

De kan heller inte enligt vad jag förstått tvinga på er kommunalt vatten, bara avlopp.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Varför kan inte kommunen bara tänka sig att ansluta er samfällighet utan ett övertagande?

De kan heller inte enligt vad jag förstått tvinga på er kommunalt vatten, bara avlopp.
Vi tar frågorna i omvänd ordning:
Rörande kommunalt vatten:
De kan inte påtvinga oss det. Vad de kan göra är dock att tvinga oss att installera en vattenmätare och betala för 85% av ordinarie vattentaxa även för vårt eget brunnsvatten, detta då 85% motsvarar den del av vattentaxan som betar för reningen av avloppet. De tvingar mig då också att betala för allt vatten jag använder på tomten, vilket gör att det är billigare att behålla brunnen för trädgården och koppla in kommunalt vatten in i huset. Dessutom så måste jag betala för framdragning av en anslutningspunkt för vatten ändå.

När det gäller anslutningen av vår samfällighet:
Här hävdar kommunen att de kan tvingas ta över anläggningen i framtiden och därmed så måste de ta över kostnaderna för det som vi enligt deras mening borde ha gjort (120cm djupa diken för ledningar med mera). Här hävdar vi att de har fel, det finns ingen som helst anledning att de skall bära kostnaderna, det är bara att debitera oss den dag det sker. Men de vill inte lyssna på det örat. Troligen för att de vill ha in så många fastigheter som möjligt i närområdet för att få ned medelkostnaden per ansluten fastighet, kommunen går back på anslutningarna och de vill minimera förlusten. Inom femhundra meter från oss finns det nämligen ytterligare fem samfälligheter, vilka ännu inte har skaffat sig moderna reningsverk och de vill därför ansluta sig till det kommunala VA-nätet. De har dock troligen inte riktigt förstått konsekvenserna i form av helt uppgrävt närområde för att ansluta varje fastighet en och en. Mycket sprängning, uppgrävda vägar så att man inte kan ta sig hem och allt vad konsekvenserna kommer att vara. All ledningsdragning är planerad att gå i våra vägar som till stor del är så små att de inte ens har mötesplatser...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.