Antar att det kanske inte är första tråden som ställer samma frågor, men här kommer inlägget ändå.

Jag står mellan valen 310, 315X och 430X. Jag har egentligen inte en jättestor gräsmatta, ca 650 m2, det som jag undrar över är om jag behöver GPS-styrd navigering eller om det rent allmänt kommer skapas problem för mig.

Min gräsmatta är uppdelat, enkelt uttryckt, i 4 delar. Se bifogad bild. Mina funderingar är om GPS-styrd navigering behövs för att klara mina passager, eller om guidekabel klarar detta tillräckligt. Hur fungerar det med "endast" tre släppunkter, där en är från laddare och två via kabeln antar jag?

Jag har ju minst tre ställen som är smala och svåra. Kommer klipparen kunna ta sig förbi och klippa på andra sidan, även om det inte är lagt en släppunkt i alla "zoner"? Kommer i så fall funktionen GPS-styrd navigering kunna hjälpa mig vid dessa ställen?

Har guidekabeln någon annan funktion än att leda klipparen kortaste vägen tillbaka till laddaren, samt leda ut klipparen till en av de förutbestämda släppunkterna? Kan klipparen t.ex. ha en släppunkt i en zon, klippa färdigt där och sedan på ett smart sätt följa guidekabeln vidare ut till nästa zon, inte bara hemåt till laddaren?

Många frågor. Hoppas på många svar.

Ritning som visar en uppdelad gräsmatta i fyra delar med smala passager märkta med dimensioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/Söder
 
GPS används för att säkerställa att klippning sker på hela området och inte för att leda klipparen in och ut på klippområde. Det borde inte behövas på din tomt.

Passager är inget problem så länge du tänker på att det ska vara min 30 cm mellan begränsningskabel och guidekabel.

Guidekabel leder ut klipparen till önskad startplats. Sedan sker klippning tills antingen laddning erfordras eller timern säger att det är dags för paus.
Hemgång kan ske snabbt och enkelt via guidekabel.
 
E etompau skrev:
GPS används för att säkerställa att klippning sker på hela området och inte för att leda klipparen in och ut på klippområde. Det borde inte behövas på din tomt.

Passager är inget problem så länge du tänker på att det ska vara min 30 cm mellan begränsningskabel och guidekabel.

Guidekabel leder ut klipparen till önskad startplats. Sedan sker klippning tills antingen laddning erfordras eller timern säger att det är dags för paus.
Hemgång kan ske snabbt och enkelt via guidekabel.
Jo men, släppunkterna är väl också till för att det ska bli jämt klippt på hela gräsmattan? Om det bara finns 3 släppunkter, och gräsmattan är mer komplex än så, behövs då GPS-funktionen för att alla delas ska klippas?

Eller?

/Söder
 
Släppunkterna kan du jämföra med att du själv släpar ut maskinen och därefter trycker på start.
Givetvis är startpunkterna till för att en komplex gräsmatta med olika sektioner ska bli bra och jämt klippt.

Klipparen far fram som en biljardboll, och det är då inte alltid att den slumpmässigt kan hitta in genom smala passager.
 
E etompau skrev:
Släppunkterna kan du jämföra med att du själv släpar ut maskinen och därefter trycker på start.
Givetvis är startpunkterna till för att en komplex gräsmatta med olika sektioner ska bli bra och jämt klippt.

Klipparen far fram som en biljardboll, och det är då inte alltid att den slumpmässigt kan hitta in genom smala passager.
Men med GPS-funktionen då, är det då mer sannolikt att den hittar rätt? Eller behövs en modell med fler släppunkter snarare än GPS? Eller kanske rent av sagt fler guidekablar? Eller ska den klara av att studsa rätt på en bredd på 1m?


/Söder
 
Stickan56
Du borde klara dig med en 310 förutsatt du har en guidelina som passerar genom alla 1m passagerna.

Stickan
 
GPS-systemet låter klipparen bygga upp en kartbild över din tomt, tar kanske en vecka. Från denna kartbild kan den avgöra om den har missat ngt område.

GPS används mig veterligen inte för att krypköra klipparen genom passager. GPS-ger inte den noggrannhet som där behövs.
 
E etompau skrev:
GPS-systemet låter klipparen bygga upp en kartbild över din tomt, tar kanske en vecka. Från denna kartbild kan den avgöra om den har missat ngt område.

GPS används mig veterligen inte för att krypköra klipparen genom passager. GPS-ger inte den noggrannhet som där behövs.
Inte för att guidea, men kanske för att fånden att förstå att det finns nått den ska kämpa för att nå?

Tack alla för svar...

/Söder
 
Stickan56 Stickan56 skrev:
Du borde klara dig med en 310 förutsatt du har en guidelina som passerar genom alla 1m passagerna.

Stickan
Man kan dessutom fuska så att det verkar som om man har två guider. Man låter guiden gå längs med begränsingen in i ett område och sedan gå tillbaka så att den passerar framför laddstationen innan den går in i de andra områdena på tomten. Nu har jag en Gen2 (220) men jag kan släppa klipparen på fyra ställen (rakt ut från stationen samt ytterligare tre punkter) så genom att ha laddstationen i ett område och sedan ha guide till de andra områdena så klarar du fyra områden med en guide. Men jag skulle satsa på mitt trick ovan för att kunna ha laddstationen mer centralt på gräsmattan så att det går snabbare att komma ut (ja just det, det är lämpligt att gå ut längs begränsingen när du skall ut i det området där guiden tar en "lov" då guiden inte gör ut i den delen.

Jag kan förklara detta ännu tydligare med en bild om det behövs...
 
Stickan56
pacman42 pacman42 skrev:
Man kan dessutom fuska så att det verkar som om man har två guider. Man låter guiden gå längs med begränsingen in i ett område och sedan gå tillbaka så att den passerar framför laddstationen innan den går in i de andra områdena på tomten. Nu har jag en Gen2 (220) men jag kan släppa klipparen på fyra ställen (rakt ut från stationen samt ytterligare tre punkter) så genom att ha laddstationen i ett område och sedan ha guide till de andra områdena så klarar du fyra områden med en guide. Men jag skulle satsa på mitt trick ovan för att kunna ha laddstationen mer centralt på gräsmattan så att det går snabbare att komma ut (ja just det, det är lämpligt att gå ut längs begränsingen när du skall ut i det området där guiden tar en "lov" då guiden inte gör ut i den delen.

Jag kan förklara detta ännu tydligare med en bild om det behövs...
Intressant, Jag har också en 220 så den bilden skulle jag gärna vilja se.

Stickan
 
Stickan56 Stickan56 skrev:
Intressant, Jag har också en 220 så den bilden skulle jag gärna vilja se.

Stickan
OK, jag roade mig med att göra ett utkast på hur det skulle kunna se ut på ritningen i denna tråden. Röd är guide, Grön är laddstation. Man låter klipparen backa ända ut till guiden innan den kör vidare.

Jag körde på detta sätt fram till dess att jag nyss delade upp min tomt i två delar (överlappande vid laddstationen) för att få ännu bättre kontroll på klippningen. Jag väljer för tillfället vilken del som är aktiv manuellt, men har ett relä som skall styra detta så snart jag hinner koppla in det....
 
  • Ritning av trädgård med röd guide och grön laddstation för robotgräsklippare, inkluderat måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag förstår inte hur ditt lilla "fusk" med guidekabel i en loop hjälper mot problemet att roboten bara har totalt 3 släppunkter (1 från laddare och 2 från kabel)?

Om det nu är så att man behöver guidekabel för att få klipparen att gå genom smala passager, hur ska man då få klipparen att klippa i alla zoner, om man inte kan programmera den att börja klippa i alla olika zoner?



/Söder
 
Tre startpunkter är utöver start vid laddaren. Det stora ytan till höger är väl som en enda i praktiken om gången (?) går att köra över fritt. Återstår då två/tre ytterligare startpunkter. Jag skulle välja en i triangeln och en i ytan längst ner till vänster. Den sista atartpunkten kan du ha i reserv om klipparen mot förmodan skulle ha svårt att täcka någon yta.

430X verkar vara en onödigt stor klippare.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Tre startpunkter är utöver start vid laddaren. Det stora ytan till höger är väl som en enda i praktiken om gången (?) går att köra över fritt. Återstår då två/tre ytterligare startpunkter. Jag skulle välja en i triangeln och en i ytan längst ner till vänster. Den sista atartpunkten kan du ha i reserv om klipparen mot förmodan skulle ha svårt att täcka någon yta.

430X verkar vara en onödigt stor klippare.
Aha, så totalt 4 stycken alltså. Då förstår jag. Japp, stora åt höger hoppas kunna fungera som en stor.

Laddaren skulle helst stå längst ner åt höger, men då kan man ha en punkt i triangeln, en efter smala passagen och en på stora ytan åt höger.

Läst lite om GPS nu (315X eller 430X) och verkar som den ersätter funktionen med manuella släppunkter.
Gissar den fortfarande ska amha guidekabel för att hitta passagerna, men löser själv var den bör klippa och hur ofta..

/Söder
 
Det blir nog bra. Den lilla ytan mellan stora och triangeln tror jag den kommer hitta till ofta nog ändå då den kan slumpa sig dit från två håll, men har du en släppunkt över, så varför inte?

Jag har själv inte en X-modell, så kan inte uttala mig om det, men tycker att start på olika punkter längs guiden funkar bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.