Hej!

Vet inte om det platsar i juridik/försäkringar, men det fanns ett antal andra inlägg med liknande så..

Fick igår försäkringsbrevet för förlängninen av min villahemförsäkring hos Villaägarna / Gjensidige..
Chockhöjd premie denna gång, så nu landar den på 8254kr/år, nästan dubblad från 2016 då jag skaffade försäkrongen, och med en (nästan) måttlig höjning på ca 1000kr till år 2..

2016-06 4363:-
2017-06 5253:- (+20,4%)
2018-06 8254:- (+57,1%, eller 89,2% på 2 år)

Har försäkringsbolagen rätt att öka premien i den takten ? Den här höjningen ser misstänkt ut som att Villaägarna inte längre vill ha kvar försäkringskunderna hos Gjensidige..

Fick ett pris på 3200 eller 3600 från en av försäkringsagenterna (de 2 som finns), fast med ett bolag jag inte vill ha (Moderna Försäkringar). Näst-billigaste på runt en tusenlapp dyrare (ICA Försäkringar) blev mitt val (har inte exakta premien än för att jag inte fått mailet).
ICA hade lite luddiga regler kring självrisk.. 1500 på "allt", förutom om ytskiktet på inläckande yta vid vattenskada är lagom gammalt för att kommit ner till 50% värde, då blir tydligen självrisken 20% .. (till skillnad mot 10% på Gjensidige)
 
Det var en saftig ökning.
Bara bra att vara otrogen mot försäkringsbolag och banker. Det kan du bara vinna på.

Min egen skräckhistoria är min egen hemförsäkring. Vi har villaförsäkringen hos Moderna försäkringar och Hemförsäkringen hos Folksam. Vi hade Hemförsäkringen hos ett annat bolag till förra året då de höjde lite för mycket för att det skulle vara bekvämt, tror det var runt 35%. Kollade runt och hittade nuvarande försäkring som täcker mer till ett betydligt lägre pris.

För några veckor sedan blev jag kontaktad av en säljare från det föregående bolaget som erbjöd mig att komma tillbaka som kund mot att jag skulle få ett lägre pris än vad Folksam erbjöd oss. Jag påpekade då att de inte behöver vänta på att jag byter bolag för att ge mig bättre pris. De kan göra det när jag fortfarande är kund. Nu är det för sent. Om de har möjlighet att erbjuda mig ett lägre pris än jag hade bara för att jag byter bolag innebär det ju att jag med automatik blir blåst som kund hos dem. Fast det blir man väl hos alla försäkringsbolag och banker.
 
  • Gilla
Centermonterad_tumme och 1 till
  • Laddar…
Jag går i samma tankar, fick just fakturan från Länsförsäkringar och ragaerade på att det var dyrt. har dock inte kollat mot förra året ännu.
Det som stör mig med att byta är att jag har fått för mig att en del bolag vill göra någon form av besiktning när de tar över ett objekt. Har inget jag inte vill att de ska se, men jag skyr tidspassning för sådana meningslösa saker som pesten.
Så, vilka bolag är bra utan att bry sig om sådant som förbesiktning?
 
Har inget tips men vill upplysa om att IF som i övrigt verkar bra, har samarbete med Anticimex, där ingår besiktning dessutom återkommande under försäkringstiden. Verkar suspekt att Anticimex som också mot ersättning tillhandahåller ”förebyggande lösningar” på diverse mer eller mindre verkliga problem ska ”få in en fot” och göra besiktningar åt försäkringsbolaget.
 
hscn hscn skrev:
Har inget tips men vill upplysa om att IF som i övrigt verkar bra, har samarbete med Anticimex, där ingår besiktning dessutom återkommande under försäkringstiden. Verkar suspekt att Anticimex som också mot ersättning tillhandahåller ”förebyggande lösningar” på diverse mer eller mindre verkliga problem ska ”få in en fot” och göra besiktningar.
Folksam har samma upplägg. Anticimex skickade mig en tid för besiktning mitt på en dag typ en vecka fram i tiden. Funkade ju "sådär" eftersom jag råkar arbeta. Ringde och bokade om tiden. Till minst dåliga alternativ, typ 0700 på morgonen. Tänkte att de kan få se hallen i alla fall. Enligt brevet ville de ha tillgång till krypgrund och vind (f*n heller). När jag har släpat upp hela familjen tidigare så ingen skulle behöva stå halvnäck när de kom så kommer det ett sms, tio minuter innan sju, där de bokar av tiden och vill komma SAMMA DAG mellan 12-15. Då ringde jag upp dem och bad dem fara till sydligare breddgrader. På ett trevligt sätt. Om Folksam gnäller byter jag bolag.
 
Det måste vara något nytt för det här året.
Jag fick oxå bil o hemförsäkringen upphöjt med 30%.
Bytte bolag för båda två, på en gång.
 
Känner igen detta. Har hem- och villaförsäkring hos en av de kändaren aktörerna. På 4 år höjde de den sakta men säkert 1000 kr/år. Påpekade detta då jag ansåg det orimligt och vips så sänkte de 1500 kr. Ser nu att 2 år senare har de höjt igen med 500 kr.

Jag tror det är så föräkringsbranschen fungerar helt enkelt.

Jag kan garanterat få billigare hos någon annan också men precis som med elpriset så är det alltid rabatterat lockpris i början som sedan höjs så frågan är om det är värt att byta... ska bli kul att följa denna tråd!
 
Hmm, kanske skulle starta Byggahus gruppförsäkring

Synd bara att det är så olika förutsättningar för alla.
 
Chaly
Känns som standardförfarande i försäkringsbranschen... har fått byta försäkringsbolag vartannat år sen vi köpte hus (7 år sen) på grund av oskäliga premiehöjningar. Locka in med bra pris och höj sen 25-50% per år. Jäkligt irriterande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.