Hallojs!

Har en tanke kring hur ni löser problematiken med att sätta gispskivor på existerande vägg. låt oss ta 12mm skivor, vad gör man när man har kommit till fönster och dörr? Hur gör man med listerna? jag vill jo gärna ta av listerna och sätta skivorna under dessa och återmontera men då kommer man jo kunna se en klar linje mellan list, vägg och gipsskiva. Hur gör man?
 
Det vanliga är att man sätter fodret utanpå gipsskivan och bygger ut karmen med en salningslist mellan karmen och fodret.
 
Måste du verkligen sätta nytt gips?
Det är ju oftast snabbare, enklare och billigare att köra med renoveringstapet.
 
Som sagt salningslister i lämplig dimension för en gipsskiva finns att köpa färdiga.
 
tusen tack! då har jag det :)
 
Vi har spånskivor på alla väggar och på ytterväggarna rör dessa sig så mycket att tapeterna spricker obönhörligt, där är gipsskiva enda lösningen. Vi slår på 6mm renoveringsgips på dessa. På fönsterfodren limmas och spikas en planhyvlad furulist på 8x21 mm sen är det bara att spika fönsterlisten som vanligt.

Lycka till!
 
mexitegel mexitegel skrev:
Vi har spånskivor på alla väggar och på ytterväggarna rör dessa sig så mycket att tapeterna spricker obönhörligt, där är gipsskiva enda lösningen. Vi slår på 6mm renoveringsgips på dessa. På fönsterfodren limmas och spikas en planhyvlad furulist på 8x21 mm sen är det bara att spika fönsterlisten som vanligt.

Lycka till!
exakt mitt problem!

fråga!
8x21, blir inte det lite fel? listen ær jo 2mm tjockare än skivan?
 
Din vägg diffar garanterat mer än 2 mm ändå ;). Dessutom så döljer fönsterlisten den lilla höjdskillnaden utan problem.

Spånskivorna i vårt hus är dessutom spikade och inte skruvade, så jag brukar skruva skivorna ordentligt i reglarna innan jag slår på renoveringsgipsen. Jag brukar också förskjuta skivskarvarna och vara noga med pappremsan i spacklet.

De väggar vi gjort denna manöver på har klarar sig bra.

Och när jag ändå river i väggarna passar jag på att byta våra eldosor i äggskalsplast :)
 
mexitegel mexitegel skrev:
Din vägg diffar garanterat mer än 2 mm ändå ;). Dessutom så döljer fönsterlisten den lilla höjdskillnaden utan problem.

Spånskivorna i vårt hus är dessutom spikade och inte skruvade, så jag brukar skruva skivorna ordentligt i reglarna innan jag slår på renoveringsgipsen. Jag brukar också förskjuta skivskarvarna och vara noga med pappremsan i spacklet.

De väggar vi gjort denna manöver på har klarar sig bra.

Och när jag ändå river i väggarna passar jag på att byta våra eldosor i äggskalsplast :)
ah oki, jag ska se över eldosor och alla brytare, ser inte ut....
tack för tipsen! ska bli kul detta...NOT!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.