Fick ta över ett konstigt fönster när vi köpte hus. Det saknas något beslag för att låsa fönstret när det är stängt. Just nu sitter det en träkloss på utsidan som håller fönstret stängt. Utan klossen går det att "flippa" fönstret utåt. Öppnas som ett vanligt vridfönster alltså. Men hålen ser inte ut att passa ett vanligt handtag. Någon som vet hur man ska låsa fönstret?

Ett fönster med udda hål för låsmekanism och en provisorisk träkloss som stängningshjälp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vridfönster utan handtag och synlig träkloss som säkring, med utsikt över trädgård och räcke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett sånt här handtag som jag är van vid behöver ju ett större hål i mitten för låskolven
Fönsterhandtag av metall utan synlig låskolv och med två fästskruvhål.
 
Kolla vad som finns bakom den vita saken på karmen.
 
useless useless skrev:
Kolla vad som finns bakom den vita saken på karmen.
Hmm två till små skruvhål :)
Fönsterkarm med två små skruvhål och en skruvmejsel på fönsterbrädan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M Martin Lj skrev:
Hmm två till små skruvhål :)
[bild]
Kan det vara ett sånt här fönsterlås?

ASSA 2830 fönsterlås för utåtgående fönster monterat på vit karm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det ser ut att vara ett Fönsterhandtag 501 Titon som du ska ha. Finns på SkåneBeslag.
 
  • Vitt fönsterhandtag modell 501 Titon monterat på fönsterkarm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Immobil och 1 till
  • Laddar…
Vart gör man av pinnen i mitten av handtaget ?
 
useless useless skrev:
Vart gör man av pinnen i mitten av handtaget ?
"Pinnen" i mitten av handtaget som Härryda2015 är ju det som låser mot det vita saken på karmen. Fast jag vet inte om jag vill kalla det mitten direkt, det är ju mer på sidan?
 
  • Gilla
Härryda2015
  • Laddar…
Jag menade den fyrkantiga axeln som ska stoppas in i låsmekanismen inuti fönstret på det Assa-handtag det länkades till.
 
useless useless skrev:
Jag menade den fyrkantiga axeln som ska stoppas in i låsmekanismen inuti fönstret på det Assa-handtag det länkades till.
Ett sådant handtag ska det ju inte vara, det är ju redan konstaterat. Det riktiga handtaget som det länkades till har inte någon sådan centrumpinne.
 
  • Gilla
Härryda2015
  • Laddar…
...och om man vill ha låsbart handtag, till exempel det som 123abc länkade till, så går pinnen att fila av med bågfil.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.