Hej,
har sökt men inte lyckats hitta några svar på om det skulle kunna lyckas med att låta en robot ta hand om klippningen av hela min tomt.
Har markerat gräsgränserna på mina två ytor med gul linje i bifogad figur. Öppningen i gul linje markerar ett tänkt läge på dockan.
Ca 250 kvadrat på mattan nere till höger (#1), ca 200 uppe till vänster (#2). Högt räknat.

Den övre gräsmattan har jag tänkt att roboten skulle kunna nå genom att köra under en altan och sedan runda huset, tänkt väg markerat i grönt. Inga direkt konstigheter där tror jag.

Problemet jag tror mig ha är den långa smala återvändsgränd som ligger mellan en syrénhäck (lila prickar) samt en grusgång respektive en bilväg (höger resp nedåt i bild).

Grusgången är tänkt att avgränsas med 15cm breda kansten i samma nivå som gräset, den asfalterade vägen ligger redan flush med gräset.
Mellan grusgången och häcken är det ca 1 meters klippbredd och knappt 15 meter långt, mot vägen varierar det en del men är som minst ca 1,2 meter i klippbredd och ca 20 meter långt.
I hörnet mellan grusgång och väg står soptunnor och brevlåda, därav det lite hackiga utseendet. Där breddar det dessutom ut sig lite. Om det hjälper skulle man nog kunna fasa av hörnet och låta grusgången ta över lite av mattan.
Längst till vänster i "gränden" breddar det ut sig (till max ca 2,5 meter) för att över ca 7 meter åter smalna av till dryga metern igen.

Trodde ett tag att jag skulle kunna låta en HQ310 ibland följa begränsning åt höger från dockan typ 100 meter med sin "wobbling" och sedan komma tillbaka till yta #1 (som den i de fallen skulle tro var yta #3). Men sen tror jag mig ha förstått att den då kör utan att klippa, vilket sänkte hela den idén.

Är det någon som har erfarenhet av något liknande och kan komma med feedback / tips? Var som sagt inne på att skaffa en HQ310, men har blivit väldigt osäker på om den klarar ett sådant långsmalt område. Kanske finns det isåfall andra modeller eller fabrikat som skulle kunna funka?

Luftbild över en trädgård med markeringar för robotgräsklippning, inkluderar gränser och potentiell väg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du behöver 2 guide slingor. Tror bara det är HQ 430x som har det.
Har själv en 430x och är grymt nöjd än så länge...
 
F Freddy_kruger skrev:
Du behöver 2 guide slingor. Tror bara det är HQ 430x som har det.
Har själv en 430x och är grymt nöjd än så länge...
Tack Freddy.
Låter ju lovande, jag antar då att du har någon liknande smal passage/gränd som funkar fint hos dig?
Du får ursäkta min okunskap, men jag förstår inte hur man skall använda guideslingor för att få klipparen att klara problemet (om det nu verkligen är ett problem...), och följdaktligen inte heller varför man behöver två istället för en...
Har du lust att förklara lite hur du menar så jag hamnar på rätt spår? (Ursäkta, är från Göteborg...)

Och ja, i de inlägg jag har läst verkar man vara väldigt nöjd med HQ-klipparna. Därför var jag först inne på en sådan. Men jag känner mig tillräckligt avskräckt av vad jag läst om smala passager för att inte köpa en på chans. Ska jag ha en robot så vill jag ju sikta på att den klipper allt och jag är inte jättesugen på att plocka bort gräset utanför häcken...
 
Du har definierat två område där det krävs guidekablar för att styra klipparen till.
Utan dessa kablar lär det bli svårt att styra en klippare till önskat klippområde, alt. att den själv hittar dit.
Klippområdet som är 1,2 m brett och 20 m långt är inte optimalt. Det kan funka att klipparen studsar fram mellan begränsningskabeln och klipper området.
 
Rekommenderar att du grusar eller stensätter allt utanför syrenhäcken...
 
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
E etompau skrev:
Du har definierat två område där det krävs guidekablar för att styra klipparen till.
Utan dessa kablar lär det bli svårt att styra en klippare till önskat klippområde, alt. att den själv hittar dit.
När jag var inne på HQ310 så planerade jag att använda funktionen "Yttäckning" med val "Vänster, 60 meter" för att landa i övre mattans (#2) nedre vänstra hörn.
Lite på samma sätt tänkte jag valt "Höger 100 meter" för att köra hela vägen in och hela vägen ut ur gränden och få den klippt, för att till slut hamna på den nedre mattans huvuddel (#1). Fast i det läget skulle klipparen tro att den hamnat på ett område #3. Men det verkar ju inte som att roboten klipper när den använder funktionen "Yttäckning" så då föll ju den idén platt till marken...
Guidekabeln tänkte jag isåfall bara lagt ut till bortre ändan av matta #1.

Jag ska förtydliga skissen!

Eller kan man få den att klippa vid "Yttäckning"? Någon som vet? Någon skillnad på begränsningsföljning (Höger / Vänster) jämfört med Guide?


E etompau skrev:
Klippområdet som är 1,2 m brett och 20 m långt är inte optimalt. Det kan funka att klipparen studsar fram mellan begränsningskabeln och klipper området.
Det är detta som jag känner är själva problemet. "Kan" funka känns inte helt optimalt, vet hur det brukar gå...:rolleyes:
 
Yttäckning är bara ett begrepp för att styra klipparen till önskade startpositioner på gräsmattan.
Styrningen kan antingen ske genom att klipparen följer beg.kabeln och kanten (höger eller vänster från laddaren) det inställda meterantalet eller via guidekabel de önskade metrarna. Under utgång till området är klippdisken inaktiverad.
Att följa guide ger ofta snabbast klippstart då klipparen kan gå kortast väg till området och slipper snirkla förbi öar etc.

Efter klippstart sker klippningen oregelbundet utan påverkan av guidekabel.
Hemgång kan sedan ske via beg.kabel eller guidekabel. Klippning inaktiverad även då.

Guidekabeln är en stor fördel för HQ/Gardena och bör utnyttjas maximalt.
 
Det är så jag har uppfattat det med, förutom osäkerheten huruvida den kunde klippa under tiden den körde ut till de olika startpunkterna.
Bifogar en uppdaterad bild på hur jag såg zonerna framför mig. Zon#3-idén var ju ifall den hade klippt under transportsträckan.

Översiktsbild av trädgård med markerade klippzoner och släppunkter för en robotgräsklippare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag förstår fortfarande inte vad ni (Freddy och etompau) menar med att det behövs två guideslingor...
Och hur det får den att lyckas med att klippa remsorna bättre, om de förslagen nu hade med det att göra eller bara gällde zon-upplägget.
 
Tanken var att nå ut till de två extrema ytterdelarna av ditt klippområde. Som sagt, guidekabeln ger ett bättre resultat än att tröska längs beg.kabeln.
Lycka till.
 
Okidoki,
då gällde det bara zonstyrning kan man säga.

Huvudproblemet kvarstår,
någon metod / klippare /... som klarar av att få klippt min långa smala gränd på något sätt?

Hur långa smala passager har ni lyckats med "out there", vad är rekordet?
 
Stickan56
H Hematot skrev:
Det är så jag har uppfattat det med, förutom osäkerheten huruvida den kunde klippa under tiden den körde ut till de olika startpunkterna.
Bifogar en uppdaterad bild på hur jag såg zonerna framför mig. Zon#3-idén var ju ifall den hade klippt under transportsträckan.

[bild]

Jag förstår fortfarande inte vad ni (Freddy och etompau) menar med att det behövs två guideslingor...
Och hur det får den att lyckas med att klippa remsorna bättre, om de förslagen nu hade med det att göra eller bara gällde zon-upplägget.
Nej, den klipper inte under "transport".
Det är svårt att motivera en maskin med två guider till den lilla tomten (för mycket pengar).

Jag skulle göra så här:
Stäng området utanför häcken.
Flytta laddningsstationen till #2
Dra guiden till #1

Stickan
 
Två guider går att fixa med ett tidur och ett relä som växlar emellan. Då gör man två separata slingor med var sin guide. Så har jag gjort med mig och min grannes tomt. I ditt fall en slinga för område 1 med guide upp genom det smala området till start punkt bakom bilarna. Och en slinga till område 2 med guide i hörnet där du markerat.Låt slingorna gå omlott varandra där du har laddaren. Det skulle funka mycket bra.
 
H Hematot skrev:
Tack Freddy.
Låter ju lovande, jag antar då att du har någon liknande smal passage/gränd som funkar fint hos dig?
Du får ursäkta min okunskap, men jag förstår inte hur man skall använda guideslingor för att få klipparen att klara problemet (om det nu verkligen är ett problem...), och följdaktligen inte heller varför man behöver två istället för en...
Har du lust att förklara lite hur du menar så jag hamnar på rätt spår? (Ursäkta, är från Göteborg...)

Och ja, i de inlägg jag har läst verkar man vara väldigt nöjd med HQ-klipparna. Därför var jag först inne på en sådan. Men jag känner mig tillräckligt avskräckt av vad jag läst om smala passager för att inte köpa en på chans. Ska jag ha en robot så vill jag ju sikta på att den klipper allt och jag är inte jättesugen på att plocka bort gräset utanför häcken...
Jag är långtifrån nån expert i ämnet, jag har heller inga långa smala återvändsgränder.
Men jag har en komplex gräsmatta uppdelad på 4 zoner med ett antal passager.

Du måste ha en guide som leder klipparen ut i den smala gången, och en som leder den till den andra ytan...

Jag kontaktade den lokala handlaren och köpte med installation. Då lovade han även att köpa tillbaka roboten om den inte fungerade för min gräsmatta.
 
  • Gilla
BjornSk
  • Laddar…
Tack för alla tips om hur styra ut klipparen i de olika zonerna, nu ser jag ännu fler möjligheter än innan.:)
Om själva huvudproblemet inte går att lösa med en HQ (som ju har minst tre släppunkter) så behöver man väl ta till dessa knep för att komma ut i de olika zonerna.

MEN, huvudproblemet, trådens riktiga fråga kvarstår:
  • Funkar det att klippa de smala passagerna med en robotklippare?:thinking:

Några av alla frågetecken som dyker upp då:
- Hur långa smala passager har ni lyckats med?
- Är det någon som låter roboten klippa en typ 1-1,2 meter bred gräsremsa? Hur beter den sig då?
- Är det vissa klippare som är bättre lämpade för ett "långsmalt" scenario?
- Kan man få t.ex. en HQ310 att klippa även under framkörning till sina startpunkter längs guide/begränsning?
- ...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.