Precis köpt en Gardena Sileno City som låter illa. Den skramlar ganska högt när den klipper. Den är helt tyst när den åker utan att klippa.

Så här låter den:

Är det någon som har en likadan, låter er så här också?
 
Kolla så knivarna är hela och sitter som dom ska. Känns även på knivdisken och skyddstallriken så det är åtdraget riktigt. Vilken klipphöjd kör du på?
 
Q quick skrev:
Kolla så knivarna är hela och sitter som dom ska. Känns även på knivdisken och skyddstallriken så det är åtdraget riktigt. Vilken klipphöjd kör du på?
Klipphöjd 5 cm (högsta).

Jag plockade av knivarna och knivdisken och kollade att allt satt ordentligt. Skyddstallriken satt möjligtvis lite löst så jag drog åt den. Samma resultat. Provade även att köra en kort bit utan knivar, då är den tyst så det är de som låter.

Knivarna sitter sladdrigt även när skruven är åtdragen men det känns som att de är designade så. Stämmer det?

Har även skickat en fråga till Gardena med länk till filmen, ska se vad de svarar.
 
Konstigt. Knivarna ska sitta löst så dom kan vika in sig ifall det kommer nått hårt i vägen. Är gräset väldigt långt? Det låter ju alltid mer när det få ta lite mer så att säga. Men svårt att avgöra på ljudet ifrån videon.
 
A
Tycker det låter ganska normalt. Är det inte ljudet från gräset som slås av, som du hör?
 
Gick förbi en tomt där en City klippte och den hade samma ljud som din.
Det som du säger är "skrammel" är ljudet av grässtrå som klipps av.
 
Tack för alla svar, känner mig lite lugnare. Jag är dock fortfarande tveksam, ljudet är metalliskt och ganska starkt. Jag hade hoppats att den inte skulle väsnas så mycket.

Gräset var alldeles nyklippt innan vi satte igång klipparen.
 
En filmsnutt från en klippande City.
Det går att svagt höra rasslet när stråna klipps av. Inget som störde friden på gatan där den klippte.

En annan sak med denna klippare, tydligen är den så konstruerad att Gardena säger att man nu kan spola av den med trädgårdsslangen.
 
  • Gilla
Johan23
  • Laddar…
@etompau Tack för filmen, den är till stor hjälp.

Nu tror jag mer att det är något fel på vår, den väsnas mycket mer än din film. Ljudet är störande inomhus om dörren står på glänt. Skramlet från vår är också konstant, det ändras inte när den kör över en torr patch där den knappast klipper alls.

Jag funderar på om knivdisken roterar för långsamt eller ojämnt så att knivarna slår upp och ner. Jag återkommer när jag fått svar från Gardena.
 
Låter den likadant om du försiktigt lyfter upp drivhjulen?
 
Efter att ha gått i några dar har ljudet nästan försvunnit helt :D Det är som natt och dag.

Tack för all feedback och bra förslag! Jag försökte köra den utan belastning men den märker direkt när den inte är i loopen och alla försök att lyfta den gjorde att den slutade klippa.
 
Skönt det löste sig. Kan det vara så att din gräsmatta nu har kommit ner i en lägre nivå och klipparen inte behöver klippa så mycket=lägre ljud?
 
Absolut, så tror jag att det är. Jag kollade efter och min vanliga klippare har klipphöjd 7 cm och Cityn har 5 cm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.