Har precis byggt altan & därmed fått en liten "ö" som inte längre hänger ihop med resten av gräsmattan. Skarvade därför ihop den avklippta begränsningskabeln & ändrade till "Manual", men får ingen slingsignal efter det (funkar fortfarande i det "gamla" området där basstationen finns). Är det så här det är tänkt att funka när man kör i manuellt läge eller har jag likväl ett brott på kabeln?
 
För ett korrekt svar är det bra om du skriver vilket klipparfabrikat du avser.
 
E etompau skrev:
För ett korrekt svar är det bra om du skriver vilket klipparfabrikat du avser.
Ja såklart, det är en Husqvarna Automower 305 :)
 
Klipparen måste gå inom ett område som är avgränsat med en hel och fungerande begränsningskabel.
Utan detta startar inte klipparen oavsett vad du väljer i menyn.

Kanske ska du göra en skiss som visar hur du har kopplat.
 
OK, men innan jag gör det måste jag ställa en (med risk för att framstå som korkad ;)) fråga - begränsningskabeln i den "nya" ön är alltså helt avskärmad från basstationen, har helt enkelt bara skarvat ihop den som en ring utan någon som helst koppling till själva huvudytan. Men det funkar kanske inte att göra så...? :oops:
 
offlarjon offlarjon skrev:
OK, men innan jag gör det måste jag ställa en (med risk för att framstå som korkad ;)) fråga - begränsningskabeln i den "nya" ön är alltså helt avskärmad från basstationen, har helt enkelt bara skarvat ihop den som en ring utan någon som helst koppling till själva huvudytan. Men det funkar kanske inte att göra så...? :oops:
Om kabeln inte har någon elektrisk kontakt med laddstationen så kan det inte fungera.
Laddstationen har elektronik som genererar en signal som går ut i kabel. Om inte klipparen hör denna signal så påbörjas aldrig klippningen.
 
Mitt nöt :oops:. A ja....man lär så länge man lever & nu ska jag handla mer slingkabel efter jobbet i alla fall ;). Antar att jag får dra om kabeln lite som på bilden då väl?
Schematisk ritning av en planlösning med markerade områden för biyta och huvudområde med möblering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja, så skall du koppla. Du får sen bära klipparen till biytan när den behöver klippas. Kör i "Manuellt" läge tills batteriet är tomt eller till du är nöjd och stoppar klipparen med stoppknappen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.