Hej,
Vi hade tidigare en lite äldre tvättmaskin, där automatsäkringen gick lite då och då.
Ibland kunde vi köra 10 tvättar i rad utan problem. Ibland kunde säkringen gå 3-5 gånger under en enda tvätt...

Då vi ändå skulle köpa ny så hoppades jag på att problemet skulle försvinna.

Efter ca 10 tvättar med den nya så trodde jag att problemet hade försvunnit. Men nu i morse när jag körde igång tvättmaskin så har nu säkringen gott 2 gånger....

Tips????
 
T Thomas Ohlin skrev:
Hej,
Vi hade tidigare en lite äldre tvättmaskin, där automatsäkringen gick lite då och då.
Ibland kunde vi köra 10 tvättar i rad utan problem. Ibland kunde säkringen gå 3-5 gånger under en enda tvätt...

Då vi ändå skulle köpa ny så hoppades jag på att problemet skulle försvinna.

Efter ca 10 tvättar med den nya så trodde jag att problemet hade försvunnit. Men nu i morse när jag körde igång tvättmaskin så har nu säkringen gott 2 gånger....

Tips????
Hej.

Kan det vara att det droppa vatten någonstans? Hemma gick säkringen också och till slut såg vi att det läckte ytterst lite vatten vid kranen som droppade ner på nånting som utlöste säkringen.
Så har jag för mig att det gick till.
Mvh
 
Första gissningen är att något mer än tvättmaskinen belastar samma grupp. Något som med eller utan din inverkan ibland drar för mycket ström för att samköras med tvättmaskinen. varmvattenberedare kanske?
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
1. Automatsäkringar har inte evigt liv. Har en säkring börjat gå frekvent för något fel så kortas livslängden snart på säkringen. Det kan alltså vara läge att byta säkringen också.

2. Är säkringen alls lämplig för tvättmaskinen? Den bör för de flesta tvättmaskiner vara av typen C10, alltså 10A med lite större tolerans för överström. Är den av typen B10, alltså 10A och mindre tolerans mot överström eller C6 eller B6, alltså 6A, så går den förmodligen ofta men inte alltid med de flesta tvättmaskiner. Det som avgör om den går eller inte i det fallet kan vara hur länge maskinen värmer beroende på program och vattentemperatur.
 
Säkringen är C10 och är 95% säker på att det är bara den som belastar säkringen. Men får dubbelkolla det!
 
En tvättmaskin bör klara sig med vilken 10A säkring som helst, det är måttliga startströmmar. Den stora förbrukaren i maskinen är värmeelementet, och det drar inga stora startströmmar, det drar lika mycket ström hela tiden när den värmer. Att köra med säkringar med långsammare utlösning är mer aktuellt om man har en maskin med stor motor (som kan dra 10ggr nominell ström, ett kort ögonblick vid start), eller många datorer, nätaggregaten i större elektronik prylar drar teoretiskt oändligt med ström precis vid start, och under någon millisekund.

Man bör givetvis kolla i specen för maskinen hur hög effekt den drar, det finns maskiner som nominellt drar mer än 10A, men det är ovanligt.
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
H hempularen skrev:
En tvättmaskin bör klara sig med vilken 10A säkring som helst, det är måttliga startströmmar. Den stora förbrukaren i maskinen är värmeelementet, och det drar inga stora startströmmar, det drar lika mycket ström hela tiden när den värmer. Att köra med säkringar med långsammare utlösning är mer aktuellt om man har en maskin med stor motor (som kan dra 10ggr nominell ström, ett kort ögonblick vid start), eller många datorer, nätaggregaten i större elektronik prylar drar teoretiskt oändligt med ström precis vid start, och under någon millisekund.

Man bör givetvis kolla i specen för maskinen hur hög effekt den drar, det finns maskiner som nominellt drar mer än 10A, men det är ovanligt.

Den är en dyr tvättmaskin som ska vara snål med el. Kollade på specen och det ska vara 10A.

Det märkliga är att det kan fungera bra i nån vecka, men sen helt plötsligt så kan säkringen gå 5 gånger under en tvätt.
 
Det är inte normalt. Det är antingen fel på dvärgen eller isolationsfel på ledningen. Jag skulle inte byta dvärg blint utan att isolationsmäta.
 
  • Gilla
Thomas Ohlin
  • Laddar…
Eftersom det inte var någon skillnad med gamla och nya tvättmaskinen kan vi anta att det inte är maskinen det är fel på. Det du beskriver stämmer helt in på hur det borde uppföra sig om varmvattenberedaren sitter på samma grupp. (Eller någon annan stor förbrukare som går med termostat). Är det inte fallet så återstår dålig dvärgbrytare eller något isolationsfel som Bo skriver.
 
  • Gilla
Pen och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.