I en annan tråd påpekades att denna ordning inte är ok pga. skyddsavstånd när man ska jobba i elcentralen.
Värmepanna monterad på vägg med elektrisk gruppcentral intill, frågetecken kring installation och skyddsavstånd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gruppcentralen byttes av elektriker precis innan jag köpte för två år sen (det var ett villkor från min sida då det såg för bedrövligt ut). Den nya sitter på samma plats som de gamla, men när den sattes upp satt redan vv-beredaren på väggen (man kan väl misstänka att denna stod på golvet vid den missfärgade cirkeln tidigare).

Ska låta göra lite eljobb nästa sommar, så får väl ta upp det med den elektrikern då. Flyttar man centralen en halvmeter i sidled blir väl situationen ok igen. Eller?

Av nyfikenhet (tanken hade ändå slagit mig), varför klämmer någon in en ny central i hörnet sådär när vv-beredaren redan är i vägen? Är det för att slippa förlänga/dra om matarkabeln vilket (antagligen) hade behövts om man flyttat den i sidled, eller är det bara illa utfört?
 
Andra bilden hade varit bättre, då man ser hur du tänkt bygga.
Ju mer svängrum/utrymme runt om centralen det är ju bättre är det att jobba med centralen.
Har inte måtten i huvudet.

Jag tippar på att anledningen till att centralen hamnade där den gamla satt fastän den blev svårjobbad är att om centralen hade flyttats så hade det behövt skarva en massa kabel eller dras om.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
tommib
Det eller att man inte vill dra om/dosa av massa gruppledningar. Troligen valde elektrikern det alternativet som orsakade minst antal arbetstimmar.

Det är olämpligt att inte ha arbetsutrymme vid centralen men om det finns något uttryckligt förbud vet jag inte. Det där med en (1,25 trodde jag) meter är väl mer en arbetsskyddsföreskrift?

I vilket fall så löser en flytt av centralen problemet. Jag personligen tycker att det är olämpligt att ha centralen i en garderob alls, med kläder och skit framför, men det är mindre dåligt än nu.

Edit: Demmpa hann mellan....
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Det som varit att föredra är att centralen flyttats som du är inne på.
Då hade det säkerligen varit nödvändigt att förutom att förlänga matarkabeln även att förlänga gruppledningarna
Detta hade inneburit mer jobb och högre kostnad.
Elsäkerhetsmässigt ser jag inga problem att den sitter där men ur tillgänglighet synpunkt lämnar det en del att önska.
Kanske beställaren inte ville ta den extra kostnaden.
:thinking:

Edit Jag var inte snabb nog
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Tanken är att det ska bli ett städskåp snarare än en garderob, så det blir inte igenknökat på det viset. Men på samma vis som centralen satt bra från början och sen byggdes för kan förstås även det jag tänker mig nu ändras i framtiden, av mig eller andra.

Den andra bilden i fråga var den här, såsom jag ställde frågan kändes det rimligare med förebilden, men visst, tanken är alltså att bygga in alltihop i en städskrubb med en drygt meterbred öppning.
Träramkonstruktion i ett rum som förbereds för att bli städskåp bredvid en vit dörr och elcentral.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tycker att du ska flytta centralen så att den är lättåtkomlig om det skulle behöva göras något med den vid ett senare tillfälle
Och ett gott råd är att det görs innan du gjort klart skrubben
 

Bästa svaret

tommib
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Tanken är att det ska bli ett städskåp snarare än en garderob, så det blir inte igenknökat på det viset.
Det tror du bara....


Men när du nu ändå bygger om undrar jag om det inte vore lättare att flytta beredaren? Den ser ut att kunna klämmas in över vapenskåpet. Eftersom det är inne i en städskrubb så gör det kanske inte så mycket att dra med prisol eller PEX längs väggen. Den stora fördelen är egentligen att du kan göra det själv, helt lagligt, men det ser också ut som att utnyttjandet av platsen blir mer optimalt.
 
  • Gilla
norrbottenssnickaren och 2 till
  • Laddar…
Det är en ypperlig idé, @tommib! Och även om beredaren inte går in över vapenskåpet så får den helt klart plats mellan skåpet och elcentralen. Trevligt att kunna ha en laglig anläggning utan att det kostar en mer än några hundralappar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.