nino nino skrev:
Vad är egentligen skillnaden mot när man som jag kör en snake i klotgrillen?
Principen med indirekt värme är densamma, men skillnaden är att du använder briketter som värmekälla medans jag kommer använda enbart vedklabbar.
 
Jag kan flika in om skillnad då jag har både en jätte weber klot samt en offset.
Går att få till hyfsad långrök med webern med rök chunks. Men det blir inte i närheten så bra som med en offset.
Problemet är "fire management". Hålla 100-110 grader med en weber med chunks 12h för en brisket är svårt. Även bara 6h för 3-2-1 ribbs. Där är offseten oslagbar.
 
  • Gilla
greenteng
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Jag kan flika in om skillnad då jag har både en jätte weber klot samt en offset.
Går att få till hyfsad långrök med webern med rök chunks. Men det blir inte i närheten så bra som med en offset.
Problemet är "fire management". Hålla 100-110 grader med en weber med chunks 12h för en brisket är svårt. Även bara 6h för 3-2-1 ribbs. Där är offseten oslagbar.
Har du problem med att det blir för varmt i offseten eller har du bra tips på hur man håller runt 100°?
 
Nej de tycker jag inte jag har. Har rätt mycket stål som buffrar värme. För tunn plåt i en offset då blir det svårt. Eller om det tjuvdrar luft. Men plåttjockleken det ska inte du ha problem med.
Det är en rätt lång startsträcka dock innan man lär sig.
Krävs inte mycket ved för att hålla 100 grader. Så var väldigt sparsam. Lite för mycket så sticker tempen.
Maten ska placeras bort från eld korgen.

Det absolut viktigaste är att du har en het och ren eld som brinner bra Får absolut inte pyra. Då sabbar du maten. Creosote. Kolla på röken. Den ska vara blåvit tunn genomskinligt. Om du bara ser värmeutrålning från skorsten då är det helt perfekt. Så egentligen. Ju mindre rök från skorsten ju bättre rökning mat och eld.
Något du absolut ska göra är att förvärma din påfyllnadsved uppe på eldkorgen. De ska vara så varma gärna att de knappt går att hantera med händerna
Då behåller du den rena varma elden när du slänger i en ny klabbe. Annars kan du kyla ner elden lite och de börjar pyra.
Det tar ett tag innan man lär sig känna sin grill. Sen sitter det.

Och kom ihåg.

"If you're looking you ain't cooking" :)
 
Redigerat:
  • Gilla
greenteng och 1 till
  • Laddar…
Tycker det går rätt bra att hålla tempen med snake och 6-10h går utan problem.
Weber klotgrill
 
  • Gilla
greenteng
  • Laddar…
Ja fast du röker du väl inte maten?


Länk till firemanagment

 
  • Gilla
greenteng
  • Laddar…
Det blir väl en kombo av rökning och tillagning när man har flis på briketterna
 
  • Gilla
greenteng
  • Laddar…
Flis och briketter är inte samma sak. Närmaste man kan komma offset rök smak är om man kör/eldar chunks.
 
  • Gilla
greenteng
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Nej de tycker jag inte jag har. Har rätt mycket stål som buffrar värme. För tunn plåt i en offset då blir det svårt. Eller om det tjuvdrar luft. Men plåttjockleken det ska inte du ha problem med.
Det är en rätt lång startsträcka dock innan man lär sig.
Krävs inte mycket ved för att hålla 100 grader. Så var väldigt sparsam. Lite för mycket så sticker tempen.
Maten ska placeras bort från eld korgen.

Det absolut viktigaste är att du har en het och ren eld som brinner bra Får absolut inte pyra. Då sabbar du maten. Creosote. Kolla på röken. Den ska vara blåvit tunn genomskinligt. Om du bara ser värmeutrålning från skorsten då är det helt perfekt. Så egentligen. Ju mindre rök från skorsten ju bättre rökning mat och eld.
Något du absolut ska göra är att förvärma din påfyllnadsved uppe på eldkorgen. De ska vara så varma gärna att de knappt går att hantera med händerna
Då behåller du den rena varma elden när du slänger i en ny klabbe. Annars kan du kyla ner elden lite och de börjar pyra.
Det tar ett tag innan man lär sig känna sin grill. Sen sitter det.

Och kom ihåg.

"If you're looking you ain't cooking" :)
Ok, tjuvluft alltså? Menar du tjuvluft från luckan till matkammaren då? Eller skorstenen? Från eldlådan kommer det ju att vara luft in. Jag ska skära ut rejäla ventilationsluckor till eldlådan så att jag kan få bra med syre till bra förbränning.

Hmm, det där med att värma veden är nog en bra idé. Min eldlådan är ju rund så jag får i så fall bygga något någon sorts korg uppe på.
 
Tjuvluft till hela enheten som gör att elden får mer syre och får mer fart.
Ju tätare ju lättare att justera.
Min är också rund. Behövs ingen speciell anordning. Brukar bara ställa ett par klabbar på eldlådan eller på röktunnan. Det räcker för att de ska förvärmas.
 
  • Gilla
greenteng
  • Laddar…
Bild av en smutsig betongblandare med synliga svetssömmar och öppen trumma i ett verkstadsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
5 Två svarta metalltrummor stående på en verkstads golv med synliga svetsutrustningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Förstärkt stålkonstruktion med svetsad plåt och rörsektion i byggmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svetsarbeten på en metallkonstruktion med en rund öppning och synliga svetsfogar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Metallrör i en verkstad med verktyg och arbetsbänk, rör klämt i skruvstycke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verkstadsinteriör med arbetsbänk, verktyg och utrustning i oordning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verkstadsarbetsbänk med olika verktyg och metallrör i olika storlekar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rostig metallpelare med två svetsade stag i en verkstadsmiljö med verktyg och material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verkstad med diverse maskiner och verktyg för metallbearbetning, arbetsbänkar och materialhyllor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mat_s och 3 till
  • Laddar…
Otroligt snyggt bygge!
Man blir onekligen inspirerad och sugen på att sätta igång själv, så du får ursäkta att jag kidnappar din tråd.

Vad tror ni experter om att använda en kamin som brännkammare?
Typ denna:
Svartvit bild av en traditionell kamin med fyra ben och justerbar skorsten ovanpå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men sedan modifiera den så att man tar ut rökgaserna från sidan i stället för från toppen in i rökkammaren.

Något sånt här:

3D-modell av en modifierad kamin med sidoutlopp för rökgaser, integrerad i ett uteköksdesignkoncept.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är nämligen sugen på att bygga in det hela i ett utekök, något sånt här:

3D-skiss av utekök med inbyggd kamin och sidomonterad rökgasutgång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
greenteng
  • Laddar…
Riktigt smart lösning!! Borde fungerar. De enda är väl att kolla volymerna på både eld och rök delen. Finns lite regler där för bästa funktion. Finns en calculator tidigare i den här tråden.
Och plåttjockleken är viktig. Du vill inte bygga en Landman :)
 
DaErkiman DaErkiman skrev:
Otroligt snyggt bygge!
Man blir onekligen inspirerad och sugen på att sätta igång själv, så du får ursäkta att jag kidnappar din tråd.

Vad tror ni experter om att använda en kamin som brännkammare?
]
Tackar för det! Den kommer bli jättefin när den är målad och alla trädetaljer kommit på. Men jag är ganska nöjd hittills måste jag säga.

Jag ser inga problem att använda kaminen. Ganska smart med tanke på att den förmodligen är tjock i godset. Utan att vara någon expert så tror jag Att du ska försöka ha så kort avstånd som möjligt mellan matkammaren och eldlådan för att inte suget ska påverkas negativt. Det finns flera olika kalkylatorer där man kan mata in värden för matkammaren och sedan får du uträknat värdena på resten : eldlådans volym, ventilationsluckornas storlek, skorstenens längd och tjocklek etc etc. dock så har jag läst på amerikanska forum att kalkylatorn inte ska ses som 100% utan man kan få det att fungera ändå med andra värden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.