Ja den tomten ser fin ut på bilderna, ett par bekanta till mig var och tittade i trakterna och tyckte det var fint men att vägen dit var dålig (men man kan ju inte få allt ;-) ) Imorgon ska vi faktiskt titta på ett begagnat hus i Matfors, Bällsta för andra gången. Jättefint hus om än lite dyrt. Vi tittar på allt just nu känns det som. Timrå är inget för mig (kommer därifrån och har ingen önskan att återvända), även om det finns fina områden där också ex Söråker, Tynderö eller Åstön.
 
För att återgå till grund-temat.

Radon är inget problem, vi hade otjänligt höga radonhalter liksom de flesta har runt mälar regionen. En radon avskiljare typ Radonette fixar skivan så att säga. Bra resultat.

En radonavskiljare har mycket hög verkningsgrad och vattnet har lägre radonhalt efter behandling än det kommunala vattnet har !

Flour finns det bra filter också, har dock ingen erfarenhet av det.

Henrik
 
SweDanne skrev:
Det finns dock en stor tomt uppe i Sidsjön som man skulle kunna gå ihop några stycken på och stycka upp,
Hej!

Vi är nya på den här sidan. Letar också tomt i Sundsvall. Vart har du hittat tomten i Sidsjön? adress, storlek, pris?
 
trolltyg skrev:
Tack så jättemycket för era svar. Vi har bestämt oss för att backa, en del beror på just radon och flourhalten (även om man sätter in filter så känns det osäkert och ska man sälja det sedan så kanske det kan bli svårt) sedan är det lite annat vi hakat upp oss på. Vi kanske hittar en annan tomt eller så köper vi något begagnat hus istället.

Trolltyg!
Vad var det mer än radon och fluor som fick er att backa? Vad gällde det för tomt, läge, storlek?
 
Det var just det som fick oss att fundera, plus att min samo fått för sig att han ville bo runt Marmen i Matfors. Nu har han släppt den idén för han inser att det blir långt för honom till jobbet. Så vi kollade upp det där med fluoret och radonet och det var ju inga problem alls. Radonet visste jag att säljaren skulle fixa och fluoret får man bort genom ett filter man sätter under diskbänken och kostar ca 8-9000 kr. kalas tyckte vi och vi funderar nu allvarligt igen på tomten. Har haft möte med säljaren och diskuterat hur de ska se ut och vi var inte riktigt nöjd med hur han ritat upp våran tomt men det skulle han fixa.

Det är fyra tomter han säljer nu och tre av dem är tingade och vi är en av dem och en är fortfarande otingad, sedan har han planer på fler tomter (iallafall 3 till) så där finns det möjlighet. Tomterna ligger alltså i Sörnacksta, efter Sidsjön och Böle så tar man av till höger precis innan/efter (kommer inte exakt ihåg) vägen går från 50 till 70 i hastighet. Nästan allra längst upppå Sörnackstavägen, 1,8 km från sidsjövägen så håller 3 hus på att byggas på höger sida om vägen och det är på den vänstra sidan som det nu finns 4 tomter till salu.

Tidigare på Hamnet så annoserades det ut en jättestor tomt i Sörnacksta som inte låg lika högt upp på Sörnackstavägen, för den skulle de ha ca 300 000 kr för. Annonsen är borta sedan någon månad, vet ej om den vart såld.
 
Vi var också fundersam på att det var så många hushåll som ska dela på samma vattenkälla. Men jag har pratat med företaget som gjort mätningarna på vattnet och de sa att vattenmängden skulle räcka till och bli över. I värsta fall får man väll sätta in en reservtank om man märker att det inte riktigt håller.
 
Hemmakatten
Det går ju faktiskt att borra egen brunn också! :)
 
Vad finns det för möjligheter att ansluta till det kommunala vattnet och avlopp? Hur löser man avloppsfrågan idag när man bygger i sörnacksta? Hur har de "gamla" husen som redan finns där ordnat med vatten och avlopp? Någon som vet?
 
Finns ingen möjlighet till kommunalt vatten, det är för långt till huvudledningen. Pratade med kommunen förut. Avloppet i vårat fall kommer att ordnas av säljaren med egen trekammarbrunn på tomten och nån sorts filtration som kommunen rekomenderar att man använder sig av.
 
Tack trolltyg för svar. Vi tycker området är jättefint och har tagit kontakt. Kanske blir vi grannar en dag... Vi har också barn, vår yngste är en kille född 2005.
 
Vad kul, våran son är född 19 december 2005 :) Så de blir kanske dagis och skolkompisar. Lycka till iallafall. Du får gärna skriva här hur det går för er så ska jag göra detsamma :-D
 
Efter många om och men har vi nu beslutat oss för att skippa denna tomt (igen) därför att vi känner oss lurade av tomtägaren (igen). Han annoserade ut tomter i somras på blocket där han skrev att de kostade 140 000 kr och det var draget el, vatten och telefon till tomtgräns samt att trekammarbrunn skulle ingå. När vi tog kontakt så var de tomterna sålda men han hade då 4 till som han höll på att förbereda för försäljning. Priset var då 150 000 kr för de nya tomterna. När vi reserverade ena tomten så visade det sig att 180 000 kr skulle det vara med vatten, el, telefon och trekammarbrunn, 150 000 var bara för själva tomten. Vi var två familje som känner varandra väl som var intresserad av var sin tomt och vi hade flera möten med säljaren och både vår familj och våra bekanta ansåg att den nya summan 180 000 kostnaden för ALLT. Vi frågade flera gånger om det var så det var och fick till svar att 180 000 kr var det som gällde.

Vi tog kontakt med bank och husförsäljare hittade en som vi föll för och inledde sammarbete med. Våran hussäljare hade kontakt med tomtägaren idag och då kröp det fram att tomtpriset var 150 000 kr + 180 000 kr= 330 000. En himla skillnad alltså. Vi ringde då tomtsäljaren och han menade då att det priset alltid gällt och att vi måste ha missförstått honom. Ja det kan man verkligen säga. Han pratade aldrig om att slutsumman skulle bli över 300 000 kr utan det var 180 000 som gällde. Då vart vi så sur att vi drog oss ur på fläcken. Så nu är vi på jakt igen
 
Glömde skriva att även den andra familjen hade också uppfattat att 180 000 var den summan som gällde så även de kommer att dra sig ur.
 
Tråkigt att det blir missförstånd. Jag tror inte att det var säljarens mening att vilseleda er men det låter inte så orimligt att tomt och VA kostar 150' + 180'.

När ni letar vidare skall ni begära skriftligt på det som erbjuds så slipper ni bli besvikna. Det gäller även när ni hittar huset ni skall bygga.

Jag tror jag vet vilket hus ni tittat på. Själv skall jag bygga till nästan lika stort som ett normalt hus (ca 100 kvm) och siktar på ett Vittjärvshus. Jag tror att dom har tips på några tomter i Sundsvall på sin hemsida.

Lycka till!
 
Glömde att säga att det finns en säljare i Sundsvall. Kolla siten http://www.vittjarvshus.se/varasaljare.php?lang=se&m=61&visareg=3

Innan du skriver på något skall du kolla flera alternativ och se till att säljaren hjälper dig med jämförelsen av vad leveransen innehåller jämfört med andra alternativ. Begär offert och skriftligt på allt som ni kommer överens om. Det bästa är att maila så att du får bekräftelse direkt och att inga missförstånd uppkommer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.