M
Hej på er!
Vänder mig hit som så många gånger förr då jag alltid tycker att jag får fin och nyttig hjälp härifrån :)

Vi ska under de närmaste veckorna sätta igång med att bryta upp golvet i köket. Virket som håller fast den tidigare isoleringen (sågspån) är så genomruttet att inte ens en skruv vill fästa, och vi ska även byta ut en golvås som ser ut att vara åt det surare hållet.

Vi har frigolitskivor, 5 cm tjocka, som vi planerar att lägga under golvet, alltså närmast marklaget, i två lager. Det kommer alltså att vara isolerat med 10 cm frigolit längst ner.

Vi förstår ju dock att det inte kommer att räcka och filurar på om vi ska komplettera med gullfiber, då under den vattenburna golvvärmen som vi vill lägga in.
Är vi helt ute och cyklar? Vi är inte överdrivet haj på hur det fungerar men har läst oss mycket till vår plan.
Har ni erfarenhet av detta, eller har ni någonting att flinka in med? Är det dumt att komplettera frigolitisolering med gullfiber?

Det vi också funderar på är då hur tjockt lager gullfiber vi behöver. Vi vill ju som sagt lägga golvvärme, och det skulle ju kännas skapligt onödigt att det mesta av värmen smyger ut i grunden istället för att värma upp golvet pga att vi isolerat för dåligt...

Vi har inte inhandlat isoleringen eller golvvärmen än, så alla tips, funderingar och idéer är välkomna!

* redigerat inlägget då T9 inte vill samarbeta med mig
 
Hur tjockt med isolering totalt? Och varför frigolit?
 
M
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur tjockt med isolering totalt? Och varför frigolit?
Varför det blev just frigolit kan jag inte ge ett rakt svar på. Resten av huset är isolerat med frigolit sedan tidigare (gjort av förra husägaren), så frigolit blev pga det den första tanken vi kom på. Vi hörde dock runt mycket för att höra hur människor som använt det i sina isoleringsarbeten upplevt det, så vi var tveksamma till om vi istället skulle använda enbart gullfiber. Bilden vi fick från dem av isolering med frigolit var dock väldigt positiv, så av den anledningen så blev det frigolit. Vi har frigolitskivor sedan tidigare (det är dessa som är 5 cm tjocka, som vi som sagt ska lägga 'omlott' i två lager för att få det tätt), så det är därför vi vill komplettera med gullfiber; 10 cm känns verkligen inte som att det räcker.

Så det är din andra fråga vi funderar på, hur tjockt den sammanlagda isoleringen bör vara :)
 
Cellplast mot marken är bra. Du kan lägga en fuktsäker folie mellan lagren cellplast så minskar du mängden markfukt som kommer upp. Bjälklaget isolerar man bäst med cellulosa.

Sammanlagt säger jag 30cm är lagom. Men fullisolera bjälklaget med cellulosa.
 
Inget fel med frigolit bara det är tätt. Osäker på hur mixen med gullfiber är men inte orolig. Hur breda golvreglar har ni?
 
M
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Inget fel med frigolit bara det är tätt. Osäker på hur mixen med gullfiber är men inte orolig. Hur breda golvreglar har ni?
Det är det vi funderar på, om vi verkligen bör blanda isolering.
Vill säga 25-30, men jag ska ner och mäta idag tänkte jag :)
 
M
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Cellplast mot marken är bra. Du kan lägga en fuktsäker folie mellan lagren cellplast så minskar du mängden markfukt som kommer upp. Bjälklaget isolerar man bäst med cellulosa.

Sammanlagt säger jag 30cm är lagom. Men fullisolera bjälklaget med cellulosa.
Tack för svar!

Jo, när vi förra året köpte huset så var planen att vi skulle lägga cellplast och ev sätta in en avfuktare. Några dagar efter köpet blev det dessvärre översvämning från bäcken som går över tomten (översvämningen började från grannens tomt och stoppade av bäcken på flera tomtar) och hela trädgården stod upp deras vatten, inkl grunden.

Vi klarade oss dock nästan löjligt bra, vi påfkallande då två nya besiktningar av grunden där man konstaterade att vattnet sjunkit undan så pass bra att det inte tagit någon skada. Hade vi lagt plasten i grunden så hade ju vattnet legat kvar...

Så vi är även i valet och kvalet om vi verkligen ska lägga plast där översvämning var på g även i år, dock inte på samma tomt som förra året. Så vi hann kontakta kommunen innan det blev någon större översvämning...
 
Varför har trossbotten och golvåsar ruttnat? Om ni har problem med fukt i krypgrunden så kommer förmodligen problemet bli större om ni isolerar golvet och därmed sänker temperaturen i grunden.
Jag skulle ha funderat på om det går att isolera yttermuren istället för att på så sätt skapa ett varmare och torrare klimat där nere.
 
Stickan56
useless useless skrev:
Varför har trossbotten och golvåsar ruttnat? Om ni har problem med fukt i krypgrunden så kommer förmodligen problemet bli större om ni isolerar golvet och därmed sänker temperaturen i grunden.
Jag skulle ha funderat på om det går att isolera yttermuren istället för att på så sätt skapa ett varmare och torrare klimat där nere.
Instämmer, det första ni måste göra är att åtgärda fuktproblemen i krypgrunden.

Stickan
 
M
Den delen där det är mögligt/ruttnat har aldrig åtgärdats, och har stått sedan huset byggdes 1907... Så jag kan tycka att att det ruttnat upp lite (förvånansvärt lite) inte är mer än väntat. Det som byttes ut för ca 20 år sedan ser fortfarande fint ut, så jag tror inte att set är fukt i grunden som är problemet (jag vet som sagt dock inte alls mycket om sånt här, utan går på magkänslan när jag säger så)

Måste ändå säga att det var ett bra tips om att isolera muren!
 
Stickan56
M majakt skrev:
Den delen där det är mögligt/ruttnat har aldrig åtgärdats, och har stått sedan huset byggdes 1907... Så jag kan tycka att att det ruttnat upp lite (förvånansvärt lite) inte är mer än väntat. Det som byttes ut för ca 20 år sedan ser fortfarande fint ut, så jag tror inte att set är fukt i grunden som är problemet (jag vet som sagt dock inte alls mycket om sånt här, utan går på magkänslan när jag säger så)

Måste ändå säga att det var ett bra tips om att isolera muren!
Om du inte tror att fukten i grunden är orsaken till att det ruttnar vad skulle det då vara? Om miljön i grunden är bra så behöver man inte förvänta sig någon skada överhuvud taget. Låt göra en mätning så du får ett svar.

Stickan
 
M
Stickan56 Stickan56 skrev:
Om du inte tror att fukten i grunden är orsaken till att det ruttnar vad skulle det då vara? Om miljön i grunden är bra så behöver man inte förvänta sig någon skada överhuvud taget. Låt göra en mätning så du får ett svar.

Stickan
Inte ens på 100 år? Självklart så förstår jag att skadan kommer från fukt, men det jag menar är att skadan känns extremt lindrig med tanke på att virket varit där i 100 år.
Däremot så blir det ju självklart en risk med att isolera goövet; blir det för tätt och utan att jag åtgärdar marklaget med t ex plast så kan jag nog förvänta mig att fuktproblemen blir betydligt större i framtiden...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.