Hej. I pannrummet finns ett större oregelbundet hål i taket och ett mindre hål i mustocken. Antar att de uppstått när pannan byttes ut till fjärrvärme. Funderar på om öppningarna är lämpliga ur ett asbestperspektiv. Hålet i murstocken är lätt att sätta för, men hålet i taket bakom alla rör är lite lurigare. Har ni tips på vad jag ska göra, om jag ska göra något alls? Idag är pannrummet inrett och används ofta. Huset är byggd i mitten av 30-talet och har renoverats i omgångar.
 
  • Oregelbundet hål i en vitmålad vägg som visar en underliggande trästruktur och rörledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Oregelbundet hål bakom isolerade rör i ett pannrums tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Oregelbundet hål i tak med isoleringsmaterial synligt bakom rör i pannrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vy genom rör av ett oregelbundet hål i taket i ett pannrum med synlig väggisolering och rörinstallationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Oregelbundet hål i taket med synliga rör och otät yta i ett pannrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur kommer asbestperspektivet in i bilden?
 
Eftersom öppningarna möjligen funkar som ventilation så är dom väl kanske lämpliga ur asbestperspektiv? Men jag vet inte vartifrån asbesten skulle komma från början...

Du får nog förtydliga din frågeställning lite grann.
 
Hoppsan. Frågan är om tex asbest frigjorts vid håltagning och om det ligger öppet i hålen? Hålet i murstocken är i barn-petar-höjd.
 
Stickan56
Asbest kan du nog glömma.
Om hålet i muren ar den gamla rökgången så kan du mura igen den och även täta toppen av rökgången så det inte regnar in. Hålen i taket skulle jag fylla med isolering och sedan försluta med plywoodskivor, svårt med alla rör men man får ta det i sektioner.

Stickan
 
Det jag ser på bilderna som kan innehålla asbest är isoleringen runt rören. Murstocken innehåller högst sannolikt ingen asbest, det har jag aldrig hört talas om, troligen inte putsen i taket heller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.