Mikael_L Mikael_L skrev:
Citat ur heimlagas inlägg ovan
"I dag hugger man ned tallar redan vid 100 års ålder eller mindre medan det tar minst 140 år för kärnveden att växa till sig så pass att man får kvistfritt kärnvirke."

Jag språkade med en bonde här ikring som både äger en hel del skogsmark och ängs och åkermark.
Och när vi kom in på virkesuttag och sånt så kunde han berätta att vare sig han eller någon annan skogsägare han känner till vågar låta skogen växa sig riktigt gammal.
De hade ett riktigt fint varningsexempel där i krokarna, en markägare hade låtit sin skog stå oaverkad så det fanns nästan 150 år gamla tallar där, då kom plötsligt länsstyrelsen på att den var skyddsvärd och det blev avverkningsförbud. Så nu får han bara plocka bär i sin skog men samtidigt betala fastighetsskatt.
Och ingen i den bygden vågar vänta det minsta med att avverka skogen.
Ett ruttet system.
Staten och skogsbolagen och miljöaktivisterna bildar ofta en ohelig alians som förstör skogen och virket och naturen.

Fastän seriös miljövård rimligtvis borde handla om att gynna ett skogsbruk med tätare bestånd och längre omloppstid och mindre hyggen eller rentav plockhuggning.
 
Jag sågade ner några väggplankor i huset i går. Virket luktar som nysågat fast det har suttit uppe minst 120år... Ca 65 årsringar på 7cm tror jag det är.
Skickar med en jämförelse med modernt kvalitetsvirke, C24, också.

Ursäkta lite dålig bildkvalitet, men det är bara frontkameran som funkar...
 
  • Gamla sågade träplankor med synliga årsringar jämförs med ett måttband.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två plankbitar överlappar varandra, den övre med synliga årsringar och den nedre med en stämpel för C24-kvalitet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
torplover_3000 och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Hehe, ja det gick 5-6 gamla årsringar för varje årsring i dagens virke ... :D



V vectrex skrev:
Är det inte så att det bara är barrträ som har egenskapen att träet blir starkare och tyngre ju långsammare det växt? Ask och andra lövträ uppvisar precis motsatt egenskap, de är starkare och tyngre ju snabbare de växt?

Har för mig att jag läst detta någon gång.
Jag fick precis bara förra veckan veta att detta åtminstone gäller för Ek.
Ja att eken får starkare, mer massivt och tyngre virke ju snabbare den växt.
 
Ola C Ola C skrev:
Du kan låna bilden o kanske lägga ut den i nån grupp där man gissar träslag, om du vet någon bra sån.
Nu har jag kollat!

3% svarade västfransk lönn
8% svarade vitbok eller möjligtvis rödbok
14% svarade snabbväxt alm
14% svarade finsk furu
18% svarade rötad björk
21% svarade sydvästafrikansk mahogny
22% svarade Svartpäron

Aningen oklart alltså...
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Ask och ek blir starkare om det växer fort. För de flesta lövträd har växthastigheten i princip ingen påverkan på hållfastheten.
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
Aningen oklart alltså...
Nåja, eftersom pallen i princip är ett köksredskap så är väl det viktigaste* ändå att reda ut vilken olja den ska behandlas med. Kan du kolla det också kanske?

*Nu när vi ivarjefall vet att det inte är "guldregn".
 
Daniel_N Daniel_N skrev:
Nu har jag kollat
Jamen då kör vi på svartpäron! Flest röster o grymt tufft namn, som nån 80-tals efterrätt som varit för länge i ugnen. Tack för hjälpen:)
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
jac jac skrev:
Nåja, eftersom pallen i princip är ett köksredskap
Den är INGET köksredskap. Sambon panikinköpte den för att ha som kökspall då ledtiden i hennes snickeri vid tillfället i hennes tycke var alltför lång. Det visade sig dock vid uppackning att pallen inte var tillåten att stå på (hon har givetvis gjort det ändå men slutade med det efter att pallen välte o hon ramlade ner) så pallen har numer förpassats till bra att ha högen och ersatts av en riktig pall.

Nä, nog OT-snack om pallen, åter till TS problem om att han inte hittar bra snickerivirke nuförtiden.

Varningsetikett som visar att det inte är tillåtet att stå på produkten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tjrex och 3 till
  • Laddar…
Det är något väldigt underhållande med en pall man inte får stå på. Jag är verkligen ingen pallexpert....men har ändå bestämt för mig att det är vad man har dem till?
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Rörande tillväxten av årsringar så fick jag häromdagen leka lite med en ceder som hade årsringar på över centimetern, jag såg dessutom en bit som hade en årsring på närmare 3cm. Denna var tryckimpregnerad med ättika och resultatet var ett träslag som är så hårt att man inte kan skruva i det om man inte förborrar och som inte ruttnar bort på 25 år om det är nedgrävt i marken.

Tydligen en amerikansk snabbväxande ceder, men man har gjort tester i Sverige med att impregnera snabbvuxen tall med liknande resultat. Virket blir nästan dubbelt så dyrt som med kopparimpregnerat virke, men det är en helt naturlig produkt som har bättre egenskaper än virket impregnerat med koppar.

För möbelsnickeri så är det fantastiskt trevligt då det inte ens flisar när man sågar det och det knappt behövs sandpapper. Men priset är väl det som avskräcker kan man tänka.

Detta är vad vi borde använda till fönster och andra utsatta delar!
 
Kan det vara att ättika är likartad med ekens syra, som om jag förstått det rätt är vad som gör ek så fukttålig?

@ Pacman42: Har du ngn källa på ek & ask?
Tycker det är intressant, särskilt som ask växer mkt bra här, men även ek.
 
Tyvärr inte. Däremot så vet jag att Redwood och Sequoia har extremt bra rltskydd och att de inte ens angrips av termiter vilket gjorde att man förr lade grundstockarna I dessa träslag I Västra USA.
 
jac jac skrev:
Mest för skoj skull så ville jag nämna att jag råkade plocka fram ytterligare en spillbit nyss. Inte samma bit som i den andra likartade tråden men denna är också ganska tät.
[bild]
[bild]
[bild]
Asgammal tråd men jag vill bara inflika att man förvisso kan hitta den här typen av tätvuxet virke, men man kan inte lita på att allt i samma sändning eller kvalitetsmärkning ser ut så. Det är ett lotteri.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.