Hej,

Om jag går med lodrät dragning från toalett på cirka 3,5m fall och ned till källaren där det sedan under källargolv blir en böj 45+45 alternativt långböj.

Borde röret luta lite? Jag tänker att det kan uppstå mycket ljud på nedervåningen om röret är helt lodrät draget. Sovrum i källaren under.

Nackdelar/Fördelar?
 
Normalt så går de helt lodrätt. Det finns rör som är ljuddämpande, vet inte hur mycket de dämpar.
 
  • Gilla
spaxx
  • Laddar…
Vi har ett lodrät rör från ovanvåningen ner till källaren där det viker av till horisontellt via 2x45-graders böjar. Visst hörs det när man spolar eller att det rinner om någon duschar, men jag har aldrig upplevt det som något störande. Man spolar ju inte hela tiden :). Värre har det ju varit i någon lägenhet man bott där det varit 3-4 våningar ovanför och man hör spolande för jämt.
 
  • Gilla
spaxx
  • Laddar…
Tack för svar, uppskattas
 
Vi har ett tvåplanshus med källare och i det så har vi 4,5 meter vertikalt rör som slutar i två böjar ovanför golvnivå i källaren och det låter en hel del när man spolar i toaletten på våning 2. Våra rör är ljudisolerade och vi upplever att det inte räcker och när vi gör om i källaren så kommer vi bygga in röret och flytta ner böjarna under golvnivå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.