nikasp
Hej, vi och sambons syskon samt mamma har fyra torp och en villa inom 5 km radie och svågern undrar över tips på bra och stabil klyvsåg som är en sak som saknas i dagsläget.

Den kommer att användas på flera ställen så visst plus om den går att frakta utan släp men är inte något avgörande då det också finns på plats.

Jag är lite enkelspårig map blå Bosch själv och ser att det finns en kring 8-9000 för såg och bord. Tacksam för tips idag (maj 2018 alltså.
 
E
Köpte precis en Bosch gts 10 xc med gta6000 rullbord. Imponerad över hur mobil den är. Rullar runt den utan problem och man behöver inte fälla ihop den som på dewalten om man bara ska rulla runt den i garaget.

I övrigt en solid såg som gör ett riktigt bra jobb. Den har fått lite kritik om anhållen men inget jag stör mig på. Man kan såklart inte förvänta sig juistersågsegenskaper av en arbetsplatssåg.
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
nikasp
Det blir troligen en DeWalt DW745-QS. Hantverkaren som bygger badrum hos mig har använt den i den här och förra firman för allt möjligt inne och utomhus och är väldigt nöjd. Trodde den gick på 8’ och skulle man ha grövre grejer tyckte han Bosch eller Makita för 12’.

DeWaltwn fanns för väldigt bra pris på Bauhaus nu så lutar åt den.
DeWalt DW745-QS bordssåg och DE7450-XJ stativ på skärmbilden från Bauhaus med priser och kundbetyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
E
Du kommer bli besviken om du inte köper transportsttiv. Riktigt otymplig såg att kånka på.

En annan sak du kan känna på på plats är finishen på klyven. I mitt tycke känns dewalten väldigt rapplig jämfört med makita och bosch. Den gör självklart jobbet.
 
E
Makita och bosch ligger runt 8-10 tiden beroende på vart man köper dem.
 
Tycker tvärtom ovanstånde. Jag har en Bosch men har även klyvt och sågat med en Dewalt (kombisåg) och tycker den går bättre. Bosch är däremot riktigt smidig å flytta på men Dewalt klyver å sågar bättre, enligt min mening.
Inte klyvt med en Makita bara kapat och de är en klass sämre än Bosch och Dewalt tycker jag.
 
Festools CS50/70EB kanske?

Har själv ett äldre basisbord som är ett lite liknande koncept. Är supernöjd med den! Framför allt vid lite mer ”finsnickerier” där man vill finklyva till olika dimensioner. Funkar också att ”kapa” med då den har dragssågsfunktion.

Men så har jag en traditionell kapsåg också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.