Vi har ett hus byggt -53. I källaren har vi planer på att bygga ett nytt badrum i det gamla pannrummet. Vi hade en röris här och tittade på det och han tycker det ser ok ut men han råder oss att byta alla stammar först samt dra in nytt vatten. Hjälp! Vilket jobb. Tycker ni att man ska göra det? Vad handlar det om för kostnader? Råd och förslag mottages tacksamt!!
Sofie
 
om man nu skall kalkylera en risk så hur stor skada kan en avloppsläcka göra i ett källarrum.
men jag häller med dra om gjutjärnstammar samt galvade kallvattenrör. han försöker inte blåsa er!
 
tycker han gör helt rätt som föreslår det...

svär till å från att det inte gjordes av dem som byggde / bodde här

badrum totalrenoverades 94...
nytt avlopp drogs från vägen in till hus 98...

nytt avlopp / vatten drogs in då vi dränerade 2002... än så länge är vattnet bytt rakt igenom inomhus... avlopp är ett senare delmål...

det första som hände oss 2001 då vi flyttade in var att det läckte mellan golvbrunn och golv i badrummet som var renoverat 94 (stor pöl i källaren)... där kom nog förklaringen till varför de hade en gammal snuskig duschkabin i tvättstugan i källarn som de alltid duschade i... suck
 
nej, vi får nog inse fakta.. men vad tror ni i runda slängar att det går på?
 
Pris går nog inte att ge utan att veta hur det ser ut.

Angående gjutgärnsstammarna så skulle jag nog ta det lite lugnt om avlopppet funkar och de ser ok ut. Planerar du att i framtiden renovera toalett/badrum så är det lämpligt att byta stammarna i samband med detta. Galvrören är det svårare att sia om. Jag har levt med galvrör som jag varit nervös för. När jag tillslut bytte ut dem så visade de sig dock vara i mycket bra skick och inga tendenser till att ge upp, men det vet man ju inte förrän man börjar riva i dem, eller man får en vattenläcka. Om en röris rekommenderar att byta dem så har han nog rätt i det.

Tompa
 
jag fortsätter envist att ställa frågor eftersom ni är så visa!!
Hur går vi tillväga när vi vill göra så mycket som möjligt själva? Jag förmodar att vi måste börja med att bila upp golvet - vi kommer att dra avloppet en annan väg och plugga igen det gamla. Hur gör man utomhus? Vad är steget efter att vi bilat golvet? Hur lång tid tar arbetet?
Och kanske den stora frågan som jag oroar mig över - kommer vi att orka bo i röran med två små barn? Vi har sovrummen i källaren nu (soutterängvåning) men kommer at flytta upp men ändå??
 
Vi bor i ett hus från -66. Vi bytte "grodorna", d.v.s. utskotten från stammarna eftersom vi renoverade golvbeklädnaden i både badrum och i tvättstuga.

Fast kanske detta är något för er: http://www.sacpipe.se/ ?
 
Tar du upp alla golv som behövs ta upp och gör hålen själv och rörkillen endast leverar och installerar nya rör etc. Så fort rörkillen ska göra sånt som du kan göra själv tex håltagning så kostar det dig onödiga pengar, förbered och tänk igenom nogrannt gör upp ritningar/skisser för beräkning av materialspec och placeringar etc så får du ett rörjobb snabbt och proffsigt genomfört.
Cirkapris avlopp hela huset 15 000:-
Cirkapris vatten hela huset 15 000:-
rogge
 
Ligger bara avloppet i plattan och vattnet utvändigt. Kan man ju plasta avloppsrören invändigt. ::)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.