F Fannys skrev:
Jaha, nu fattar jag. Ja verkligen krångligt, vi sitter verkligen fast pga samfälligheten. Hade vi ägt grunden hade det redan varit åtgärdat, å andra sidan, hade grunden varit husägarens ansvar hade vi aldrig köpt radhuset eftersom vi då hade besiktat grunden. Fy fan vilket skit. Ja ja, vi har iaf lärt oss massor och aldrig mer vara naiva som vi var.
Jag håller med johd01 här ovan. Det är inte så lätt att hålla reda på allt vid husköp.
Nu är ni där ni är. Hur attackera och lösa problemet? Samfälligheten verkar vara den som sitter på möjligheten att komma vidare. Reagerar de bäst på uppmuntran i form av lösningsvillighet från er eller på hot om anmälningar mm?

Jag skulle alla dagar i veckan ta spåret med lösningsvillighet. Återigen gå på samfälligheten om problemets natur, hur det ställer till det för er. Förbered er med olika lösningsalternativ. Ta det ur ett bredare perspektiv med en gemensam lösning för alla. Hur går det om fler drabbas? Vad kan det göra med värdet på fastigheterna på sikt? En lösning för allas problem, aktuella problem eller framtida problem. Det är ju som alla vet bara en tidsfråga innan fler får samma problem ...

Var lite påstridig, lite jobbig. Men samtidigt trevlig, saklig och positiv. Sätt upp en deadline då det ska vara åtgärdat. Angrip det hela utan allt för mycket känslor. Se det som ett projekt som bara ska drivas i hamn.
 
  • Gilla
Fannys
  • Laddar…
Att de nu tar in en saneringsfirma är ju ett gott tecken. En riktigt bångstyrig styrelse kan ju blåneka till att gör göra något alls.

Som alternativ till att sälja snabbats möjligt, skulle jag föreslå att du aktiverar dig i samfälligheten istället. Hjälp till att få lite ordning på det.
 
H hempularen skrev:
Att de nu tar in en saneringsfirma är ju ett gott tecken. En riktigt bångstyrig styrelse kan ju blåneka till att gör göra något alls.

Som alternativ till att sälja snabbats möjligt, skulle jag föreslå att du aktiverar dig i samfälligheten istället. Hjälp till att få lite ordning på det.
Jag förstår vad du menar, men jag tror inte jag orkar. Kändes som att jag stångade mig blodig under de månader jag försökte få styrelsen att agera. Har nu lämnat över till maken att sköta kommunikationen med herrarna där och nu börjar det äntligen hända lite grejer.
 
Nu har man via ett företag inom fuktbranschen satt ner en sporfälla för att se om det finns mögel i grunden. Det känns som ett steg i rätt riktning iaf
 
Det finns alltså inget synligt mögel?
 
S johd01 skrev:
Det finns alltså inget synligt mögel?
Det vet jag inte. Jag har inte varit ner, vår besiktningsman kunde inte gå ner (i mars) pga för mkt vatten och ordförande sa att han kunde inte se något mögel. Vet inte om företaget sett något mögel.
Betongbjälklag med sand i botten. Plasten mot mark har blivit förstod av vattenläckorna.
 
Betongbjälklag är ju bra i ett sådant här läge. Då kan det iallafall inte växa något där nere.

Men däremot så kan ju vattenläckan ha blött ned ovanför betongen. Borde gå att ta prover både på fukt och sporer via provborrningar i golvet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.