Jag har inte vattenburen golvärme, men är det inte så att idag byggs de flesta systemen med någon slags Wirsbo lösning?

Dvs ett ytterrör, liknande det man använder till el i väggarna, innuti detta ligger vattenröret.
Om röret skulle gå sönder är det "bara"att dra ur det gamla och dra in det nya.
 
Det går inte, rören är för långa och ligger dessutom i just slingor. Jämför med hur svårt det är att dra om elkablar när rören har några böjar.

Vi har slangar med ytterrör ingjutna i betongen för våra radiatorer och då ska det gå att byta ut dem. Men jag har inte hört någon som gjort det och jag är övertygad om att det är omöjligt.

Det kanske kommer bättre teknik i framtiden. Om inte annat om en sådär 40-50 år...
 
byggherreNR1 skrev:
Jag har inte vattenburen golvärme, men är det inte så att idag byggs de flesta systemen med någon slags Wirsbo lösning?

Dvs ett ytterrör, liknande det man använder till el i väggarna, innuti detta ligger vattenröret.
Om röret skulle gå sönder är det "bara"att dra ur det gamla och dra in det nya.
För tappvatten lägger man skyddsrör, inte för golvvärme.
 
ab-cd skrev:
För tappvatten lägger man skyddsrör, inte för golvvärme.
...man lägger skyddsrör också för radiatorslangar. Fast det är inte så många som har radiatorer vid golv på mark. Alla vi som bygger med radiatorvärme kanske skulle träffas nån gång och...spela schack...
 
BoD skrev:
...man lägger skyddsrör också för radiatorslangar. Fast det är inte så många som har radiatorer vid golv på mark. Alla vi som bygger med radiatorvärme kanske skulle träffas nån gång och...spela schack...
Dags för en marknadsundersökning - ovanstående har jag funderat mycket på. Hur många (speciellt med grund=platta) bygger med radiatorsystem istället för golvvärme ???
 
Då får väl jag börja. Vi har valt det för att vi är snåljåpar som vill köpa annat än kilowatt för pengarna och för att vi mestadels ska ha trägolv i huset.

Ditt drag, Conny... :D
 
Anledningen varför jag (vi) inte vill ha det, beror på regleringströgheten.
Synd att bränna fötterna när temperaturväxlingarna sker... ;)
Dessutom inbillar jag mig att för att kunna räkna hem effekten, så måste medeltemperaturen sänkas vid golvvärme.....
Sen är det kallraset....
Däremot skulle jag kunna ha det i våtutrymmen, men det är av andra anledningar.....
Det är mina anledningar. Näste man till "skranket".... ;)
/C 8)
 
Vi bygger golvvärme för att värderingen "kräver" det. :-/
Egentligen skulle jag vilja ha radiatorer, tokisolering och direktel. Jag tror inte att en värmepump egentligen betalar sig, men här går meningarna nog isär. ;)
Vi kör nu på tokisolering, värmeväxlare och golvvärme. Nu får vi iofs chansen att lägga en häftigt gråsvart klinkersgolv i stället. :surprised:

En fundering:
Att lägga golvvärme på betongen när de gamla rören lagt av borde bli svårt i vissa fall när man anpassat höjden till dörrar etc till när man satte golvvärmen i betongen.
Skulle gissa att våra barn sitter på det här forumet om en 20 år, kommer att svära över alla problem med den vattenburna golvvärmen. ;D


mvh
David
 
Jag får stora skälvan! Vi som är i nybyggartankar måste alltså sälja innan husannonserna börjar innehålla "ej golvvärme" som en klar fördel. Våra hus kanske dimper i backen prismässigt? Vem vill köpa ett hus där alla golv inom 10 år måste bilas upp och renskrapas till betongen... Man kanske skulle ta radiatorer ändå?? Finns det inga snygga sådana??
 
Njaee......Jag tror nog sunt förnuft räcker långt. I mitt fall så tror jag mer på radiatorer, medan vissa andra tror på golvärme. Det finns nog inga rätt eller fel (helt oväntat... ;)) vad gäller valet. Kör på det du tror är bäst.
/C 8)
 
Ännu en anledning att inte välja platta...
Med en varmgrund kan man ha bjälklag med plåtar och slang - då lär det vara ungefär 1000 gånger lättare att byta slangen när det väl blir dags.

Golvvärme är så pass skönt att jag aldrig skulle vilja avstå.
 
KarlXII skrev:
Ännu en anledning att inte välja platta...
Med en varmgrund kan man ha bjälklag med plåtar och slang - då lär det vara ungefär 1000 gånger lättare att byta slangen när det väl blir dags.
Om man har varmgrund, då kan jag se att energi och flexibilitet är en själv tillgodo. Men är inte risken då att mycket värme går neråt? Jo visst, plåt + cirkulation av värme, men ändå? Trä är ju ingen bra "värmeaccumulator".....Man (jag) vill inte ha klinkers i hela nedervåningen...  :)
Vet du förresten om nån som ska ha/har värmegrund? Är ju lite nyfiken....
(http://www.ep.liu.se/exjobb/itn/2002/bi/258/exjobb.pdf
http://www.resaro.se/ )

/C 8)
 
Byggare Babe skrev:
Jag får stora skälvan! Vi som är i nybyggartankar måste alltså sälja innan husannonserna börjar innehålla "ej golvvärme" som en klar fördel. Våra hus kanske dimper i backen prismässigt? Vem vill köpa ett hus där alla golv inom 10 år måste bilas upp och renskrapas till  betongen... Man kanske skulle ta radiatorer ändå?? Finns det inga snygga sådana??
Men hur leds vattnet fram till radiatorerna då? Är det med plaströr så har de samma livslängd som golvvärmen. Är det med kopparrör i träbjälklag så är kanske livslängden längre.

50 år är en lång tid. Det hinner komma många nya uppvärmningsmetoder och det är inte omöjligt att man hittar på något sätt att förlänga livslängden på plaströren. Sen ska man komma ihåg att 50 år är en teoretiskt framtagen livslängd - den kan bli längre och den kan bli kortare...
 
General Failure skrev:
Men hur leds vattnet fram till radiatorerna då? Är det med plaströr så har de samma livslängd som golvvärmen.
Med slangar i ytterrör som enligt uppgift ska gå att dra ur och byta ut när det är dags. Jag är dock skeptisk till det.

Om inte det går så får man dra alla slangar/rör på samma sätt som man gjort i många år, dvs i socklarna. Inget bilande här inte.
 
Pelle skrev:
Förresten...
Varför inte ha ett par rejäla rörslutsteg istället för radiatorer? Behöver du ändå radiatorer kan man ju bygga in dem så att de fungerar som ljudabsorbenter.

/Pelle
Där sa du nåt... Här är alltså värmekällan på övervåningen.
Vem sa att radiatorer var fula? 8)

Lectron.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.