Hej!

Funderar på att installera en HQ Automover 310 i vår trädgård. Det är två relativt jämnstora ytor separerade av en grusgång. Inte optimalt att låta klippare gå över grusgång har jag läst mig till. Men tänker att om den huvudsakligen följer guidekabel över (förstår det som att klippfunktionen slås än när den går in/ ut till laddstationen) så borde det funka om gruslagret är tunnt och väl packat.

Men om det är en korridor dvs två avgränsningkablar plus guide i mitten så finns ju risken att klippare hittar ut i korridoren under klippning med risk för skador på knivarna som följd...

Skulle alltså vilja lägga upp det som två ytor utan gemensam korridor emellan (huvudyta + biyta / secondary area) men där klipparen själv hittar till biytan.

Kan jag ha en ensam guidekabel mellan de två ytorna och på så sätt leda klipparen rätt? Då måste ju guidekabeln korsa begränsningen...

Eller går problemet att lösa på andra sätt?

Eller är det överhuvudtaget inget problem dvs risken för skador på knivar om jag gör smalaste möjliga korridor är försumbar?

//Anders
 
Redigerat:
F
Nej
 
Däremot om du gör korridoren så smal som möjligt på 40cm så är sannolikheten väldigt liten att den hittar in där på egen hand. Sätt då korridorbredd till 0. (Risk för spårbildning!)

Se video
 
Mysman Mysman skrev:
Däremot om du gör korridoren så smal som möjligt på 40cm så är sannolikheten väldigt liten att den hittar in där på egen hand. Sätt då korridorbredd till 0. (Risk för spårbildning!)

Se video
[media]
Hej och tack för svar!

Positivt att du anser att risken för att roboten hittar in under klippning som liten! Helt med på att en smal inställning ger risk för spårbildning men kanske får ta den baksidan...

Ett par följdfrågor på detta:

1) om begränsningen ligger 'tight' runt guiden så borde ju inte 'korridorsbreddinställningen' ha någon betydelse? Roboten lär väl styras till att grensla guidekabeln då den känner begränsningskabel på respektive sida?

2) jag föreställer mig i och för sig att det kan bli problem om jag har en bred korridorsbreddinställning som roboten utnyttjar på den öppna ytan innan denna smala övergång. På väg mot övergången åker den en bra bit bredvid guiden och kommer vid övergången 'krocka' med begränsningskabeln istället för att åka rakt in i övergången. Vad händer i ett sådant scenario? Jag kan tyvärr inte lägga begränsningskabeln som en 'tratt' för att styra in roboten i övergången..

3) i manualen läser jag att det finns något slags inbyggd intelligens för klippare anpassar sig till 'arbetsytan' som finns tillgänglig. Hur fungerar detta i praktiken? Innebär 'korridorsbreddinställning' noll att man stryper denna flexibilitet?
 
  • Diagram som visar hur en robotgräsklippare anpassar korridorsbredd längs guidetråd i olika storlek på arbetsyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
A aekeberg skrev:
På väg mot övergången åker den en bra bit bredvid guiden och kommer vid övergången 'krocka' med begränsningskabeln istället för att åka rakt in i övergången. Vad händer i ett sådant scenario?
Den börjar klippa direkt på stället. Därav är korridorbredd 0 nödvändig.

Och ja, den blir inte så flexibel utan går bara på guiden och det kommer bli spår, tyvärr.
 
Förstår! Då blir det i detta fall en avvägning mellan lite bredare överfartskorridor som möjliggör bredare 'korridorbreddsinställning' och därmed minskad risk för spårbildning MOT risken att roboten lättare hittar in i överfarten pga bredare infart och börjar klippa där...

Någon som kan svara på hur mycket 'snedsegling' korridorbreddsinställning Läge 1 resulterar i? Läge 2? ...?
 
Redigerat:
Om modellen i fråga har automatisk passagehantering behövs inte korridorbredden ställas ner alls, när klipparen närmar sig känner den av det och drar sig in mot guiden, har själv ett sånt ställe som fungerat i 5 säsonger.
 
legion legion skrev:
Om modellen i fråga har automatisk passagehantering behövs inte korridorbredden ställas ner alls, när klipparen närmar sig känner den av det och drar sig in mot guiden, har själv ett sånt ställe som fungerat i 5 säsonger.
Låter bra! Som det ser ut för mig kommer jag ha vinkelräta hörn på begränsningskabeln mellan klippyta och övergång dvs det går från väldigt bred till väldigt smal arbetsyta på en gång. Är det så det ser ut hos dig? Vad har du för modell av klippare?
 
330x, nej inga räta hörn mer trattformat övergång.
 
Lägg stenplattor som ett övergångsställe.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Lägg stenplattor som ett övergångsställe.
Vill i möjligaste mån undvika en stenlagd övergång då det skulle bryta av utseendet på trädgården med grusgången allt för mycket. Har det som plan B ifall det visar sig att klipparen har problem med gruset..
 
legion legion skrev:
330x, nej inga räta hörn mer trattformat övergång.
Ok och tack för uppdatering!

Vad har du för korridorsbredd inställd och hur mycket vid sidan av guidekabeln går då klipparen? Skiljer kanske mellan 330 och 310 men ger mig i alla fall ett hum om hur det funkar..
 
Detta är lite svårt att avgöra men en vild gissning är att korridorbredd 9 ger upp till 90cm avstånd från guiden. Den varierar ju avståndet hela tiden för att inte gå i samma spår...
 
Mysman Mysman skrev:
Detta är lite svårt att avgöra men en vild gissning är att korridorbredd 9 ger upp till 90cm avstånd från guiden. Den varierar ju avståndet hela tiden för att inte gå i samma spår...
Någon annan som har kvalificerade gissningar på detta? Någon som kan kolla på sin robot? Om man nu minns x månader/ år senare var guidekabeln ligger.. ;)
 
Jag har alltid kört på max korridorbredd, har ingen större koll på vad det innebär men det har alltid fungerat eftersom den anpassar sig till rådande förhållanden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.