Vi letar efter ett nytt hus och börjar känna oss smått bedrövade över att det perfekta huset inte existerar. Men så kom det här ut. Det har allt jag vill ha. Helt perfekt. Men jag funderar på hur illa det är med fukten i krypgrunden. Jag är dåligt insatt då jag inte tittat på den typen av hus innan. Hur mycket jobb/pengar är det att åtgärda? Är det värt det?

https://www.hemnet.se/bostad/villa-7rum-lekeryd-jonkopings-kommun-vireda-eriksgard-16-13955575
 
RF i krygrunden får aldrig överstiga 75%. Man kan väl säga att det klarar egentligen bara krypgrunder som är varma. Dvs att den är fullisolerad utåt sett och att värmen från huset går ner i den och värmer upp.

Uppfyller man inte detta kan man när som helst få problem med påväxt.

Pris på att ordna detta beror mycket på hur stor krygrunden är och hur omgivande konstruktion ser ut. Från 50.000 till 200.000:-.

Sen är det många som bara installerar avfuktare istället men då har man en maskin som drar ström och som kan gå sönder och kollar man den inte regelbundet så glöms det bort.

Boverket vill egentligen förbjuda krypgrunder men har inget lagstöd för det, för nybygge alltså.
 
Huset i övrigt verkar behöver en del underhåll, så i det stora hela kanske inte krypgrunden är en stor utgift om ni i annars anser att huset uppfyller alla era krav. En omdränering är säkert på sin plats, det finns förmodligen ingen fungerande dränering idag. Vad gäller krypgrunden brukar standardåtgärderna vara att rensa ur den på skräp, lägga markplast och installera en avfuktare. I runda slängar 100-150k.
 
Y Yaken skrev:
Huset i övrigt verkar behöver en del underhåll, så i det stora hela kanske inte krypgrunden är en stor utgift om ni i annars anser att huset uppfyller alla era krav. En omdränering är säkert på sin plats, det finns förmodligen ingen fungerande dränering idag. Vad gäller krypgrunden brukar standardåtgärderna vara att rensa ur den på skräp, lägga markplast och installera en avfuktare. I runda slängar 100-150k.
Det andra huset på tomten behöver totalrenoveras men det kan ju göras efterhand.

En del jobb med fönster och fasad och lite pyssel inuti.
 
Det står något om kommand anslutning till kommunalt VA. Kolla mer om det. Ofta blir anslutning tvingande, och kan kosta 2 - 500 000.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.