Jag har beställt en husqvarna automower 310 till min ca 650m2 gräsmatta som jag tröttnat på att klippa. Jag funderar på var jag ska placera stationen och dra guidekabeln (1) för att den ska jobba runt hela mattan.

Alt 1: Jag hoppas detta är bäst eftersom då slipper jag dra en förlängningskabel (el) speciellt långt samt att den står skyddad från solen. Bruna strecket är guidekabeln.

Alt 2: Mer utsatt men mer centralt, kommer den hitta till det blå området? Röda strecket är guidekabeln.

Någon som har råd/synpunkter/förslag?
 
  • Satellitbild över en gräsmatta med ritade linjer som planerar placering av guidekabel för en robotgräsklippare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dom få metrarna mellan plats 1 & 2 har ingen praktiskt betydelse.
 
Placera laddstationen i den röda fyrkanten men försöka skugga den om den placeras i soligt läge. Elektronik och stark värme är ju ingen bra kombo. Klipparen kommer klara mattan utan större problem. Var du än placerar den. Har en 430X som vi trodde vi skulle behöva båda guidekablarna pga komplicerad trädgård med en smal passage bland annat. Hittills har vi klarat oss helt utan.
 
Sätt den du på plats 1. Det kommer att fungera utmärkt med en sådan trädgård. Du kan ställa in att klipparen skall gå ut via slingan ett visst antal meter en viss andel av gångerna den börjar, så en placering i ett "hörn" eller ände av slingan spelar ingen roll. Nära till ström, och skugga är bättre, så utgå ifrån vad som är praktiskt.
 
Stickan56
Ettan är bäst. Där är det mest skugga.

Stickan
 
Men hur stor roll spelar det här med solen in. Klipparen är ju mest ute och klipper dagtid. Och då skiner ju solen på den hela tiden. Och oftast har vi ju inte så varmt som idag. :rofl:
 
R RoBo skrev:
Men hur stor roll spelar det här med solen in. Klipparen är ju mest ute och klipper dagtid. Och då skiner ju solen på den hela tiden. Och oftast har vi ju inte så varmt som idag. :rofl:
Nej, men det är ju bättre att den är sval när den laddar. Li-Ion-batterier mår bäst om de inte laddas varm. Sedan så mår även plasten bättre av att den iaf inte är i solen hela tiden.

Sedan så finns ju de som kör klipparen på natten/tidig morgon så man måste ju inte köra den på dagen.

Hur mycket det gör i praktiken det vet jag inte, och problemet med sol/regn kan ju också lösas med ett tak (det har jag, klipparen står i västerläge).
 
Min står också i närheten av väst i ett original HQ hus, alltså bakänden mot solen större delen av dagen. När den laddas. Detta bör ju vara ok.
 
A
Sätt den där gräset växer mest, där kommer den att klippa mest. En mindre yta eller en med mycket sol (söderläge utan skugga) kommer du att få väldigt kortklippt just där och ojämnt på andra delar.
 
johanolzzon skrev:
Sätt den där gräset växer mest, där kommer den att klippa mest. En mindre yta eller en med mycket sol (söderläge utan skugga) kommer du att få väldigt kortklippt just där och ojämnt på andra delar.
Inte en Husqvarna... Inte om man ställer in den rätt. Och längden på klippet blir det samma över hela gräsmattan. Om inte hela gräsmattan klipps jämt så har du för liten klippare eller har ställt in den fel.
 
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
A
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Inte en Husqvarna... Inte om man ställer in den rätt. Och längden på klippet blir det samma över hela gräsmattan. Om inte hela gräsmattan klipps jämt så har du för liten klippare eller har ställt in den fel.
Min kan man ställa in att följa kabeln ut för att börja någon annanstans, men det är ganska ineffektivt och det är bättre att ha huset på rätt plats. Annars kör alla modeller vad jag vet helt slumpmässigt, till skillnad från smarta dammsugare som kör i utkant och sedan parallellt över hela ytan. Finns det någon modell som är intelligent och verkligen tar hela området utan att agera slumpmässigt?
 
johanolzzon skrev:
Min kan man ställa in att följa kabeln ut för att börja någon annanstans, men det är ganska ineffektivt...
På vilket sätt är det "ganska ineffektivt"?

(Och ja, det finns modeller som bla känner av hur högt gräset är och då klipper systematiskt i det området).
 
Flera HQ-modeller har även gps som den använder för att få jämn täckning på gräsmattan.
 
A
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
På vilket sätt är det "ganska ineffektivt"?
(Och ja, det finns modeller som bla känner av hur högt gräset är och då klipper systematiskt i det området).
Om du har en stor tomt får den köra ganska länge bara för att komma fram dit den ska klippa istället för att börja klippa direkt.
 
Stickan56
johanolzzon skrev:
Om du har en stor tomt får den köra ganska länge bara för att komma fram dit den ska klippa istället för att börja klippa direkt.
Placeringen blir oftast en kompromiss. Det skall fungera med guidelina, strömfösörjning etc.

Stickan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.