Jag kan inte låta bli att förundras över mäklarna hos en lokal mäklarbyrå.

Förra veckan var jag på en husvisning. Mäklaren noterade namn och tel nr till, vad jag tror, alla som kom och tittade på fastigheten. Två dagar efter visningen ringde mäklaren mig, jag kunde inte besvara det samtalet och ringde tillbaka två gånger till mäklaren ganska strax efter det. Jag fick inte tag på mäklaren och lämnade inget meddelande.
Sen kom helgen emellan och på tisdagen ser jag att fastigheten tagits bort från Hemnet. Jag kontaktade mäklaren och fick bekräftat att fastigheten var såld.

Bortsett från att jag som säljare skulle bli mäkta irriterad över att mäklaren inte försäkrar sig ordentligt om intresset hos alla som besökte visningen - bör/måste inte mäklaren anstränga sig mer för att få kontakt med spekulanter?!
 
Ja, men samtudigt får man nog förstå att timing är avgörande. Mäklaren fick inte tag i dig och vet kanske inte att du ringde tillbaka om du inte lämnade meddelande. Om mäklaren inte agerar snabbt finns en risk att köpare hoppar av, så det kanske var det rimliga sättet att agera
 
  • Gilla
fia_mstd och 1 till
  • Laddar…
Att det ska gå snabbt är nog snarare i mäklarens intresse.
 
C
D Daniel 109 skrev:
Att det ska gå snabbt är nog snarare i mäklarens intresse.
Ja, det får man ju räkna med. Men en vecka från visning till kontrakt är ovanligt snabbt om det finns flera intressenter. Tycker det låter som att säljaren bestämt sig för en snabb affär. @Torpar-Anna: du passade inte på att fråga mäklaren om slutpris och omständigheterna kring det snabba avslutet? Enligt min erfarenhet brukar mäklarna gärna svara på sådana frågor om man ställer dem.
 
C cpalm skrev:
Ja, det får man ju räkna med. Men en vecka från visning till kontrakt är ovanligt snabbt om det finns flera intressenter. Tycker det låter som att säljaren bestämt sig för en snabb affär. @Torpar-Anna: du passade inte på att fråga mäklaren om slutpris och omständigheterna kring det snabba avslutet? Enligt min erfarenhet brukar mäklarna gärna svara på sådana frågor om man ställer dem.
Jo jag frågade om slutpriset, mäklaren svarade att det inte är officiellt förrän lagfarten är klar.
 
K klimt skrev:
Ja, men samtudigt får man nog förstå att timing är avgörande. Mäklaren fick inte tag i dig och vet kanske inte att du ringde tillbaka om du inte lämnade meddelande. Om mäklaren inte agerar snabbt finns en risk att köpare hoppar av, så det kanske var det rimliga sättet att agera
Området är attraktivt, så risken för att inte få fastigheten såld var nog i det närmaste obefintlig. Dessutom brukar fastigheter i den här stan ligga ute till försäljning i veckor både med och utan pågående budgivning.
 
C
Torpar-Anna Torpar-Anna skrev:
Jo jag frågade om slutpriset, mäklaren svarade att det inte är officiellt förrän lagfarten är klar.
Heh, extremt snålt att inte bjuda på den informationen. I synnerhet om buden publicerades öppet på mäklarens hemsida som brukar vara fallet. Kan i och för sig röra sig om ett "dolt" bud, men då kan väl mäklaren i så fall klämma ur sig det.
 
C cpalm skrev:
Heh, extremt snålt att inte bjuda på den informationen. I synnerhet om buden publicerades öppet på mäklarens hemsida som brukar vara fallet. Kan i och för sig röra sig om ett "dolt" bud, men då kan väl mäklaren i så fall klämma ur sig det.
Det är säljarna som avgör vad som ska lämnas ut. Om de önskar att köpesumman inte lämnas ut får man göra som mäklaren säger, vänta till dess Lantmäteriet har offentliga uppgifter.
 
Det är ju svårt att kunna ta reda på om mäklaren sålt till t ex en ”kompis”. I det här fallet är säljaren en gammal människa boende på ett ålderdomshem, som kanske inte är så alert att ta del av och följa säljprocessen. Har jag rätt att få veta om det överhuvudtaget skedde en budgivning?
 
Torpar-Anna Torpar-Anna skrev:
Det är ju svårt att kunna ta reda på om mäklaren sålt till t ex en ”kompis”. I det här fallet är säljaren en gammal människa boende på ett ålderdomshem, som kanske inte är så alert att ta del av och följa säljprocessen. Har jag rätt att få veta om det överhuvudtaget skedde en budgivning?
Det är säljaren som avgör vilka uppgifter som ska lämnas ut. Mäklaren måste bedöma om säljaren är kapabel att fatta beslut, om inte så får någon annan gå in och fatta dessa beslut.
 
Stickan56
C cpalm skrev:
Ja, det får man ju räkna med. Men en vecka från visning till kontrakt är ovanligt snabbt om det finns flera intressenter. Tycker det låter som att säljaren bestämt sig för en snabb affär. @Torpar-Anna: du passade inte på att fråga mäklaren om slutpris och omständigheterna kring det snabba avslutet? Enligt min erfarenhet brukar mäklarna gärna svara på sådana frågor om man ställer dem.
En vecka från visning till kontrakt är inte ovanligt. Jag har varit med om en försäljning och två köp under de senaste 12 månaderna. Alla med visning på söndag, budgivning under veckan och kontrakt fre-lör. Här är det nog jag själv som önskat ett snabbt avslut.

Stickan
 
Torpar-Anna Torpar-Anna skrev:
Det är ju svårt att kunna ta reda på om mäklaren sålt till t ex en ”kompis”. I det här fallet är säljaren en gammal människa boende på ett ålderdomshem, som kanske inte är så alert att ta del av och följa säljprocessen. Har jag rätt att få veta om det överhuvudtaget skedde en budgivning?
Problemet där är att det har du som spekulant egentligen inte med att göra. Det är en fråga mellan säljare och mäklare.

Och även om man kan misstänka något skumt här, så är det i praktiken omöjligt att bevisa.
 
  • Gilla
GustavGBG och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Och även om man kan misstänka något skumt här
Skumt tycker jag knappast att något verkar vara - ts hade ju inte lämnat ett bud. Även om det inte hade påverkat "skumhetsbedömningen", däremot mäklarförtroendet.
 
Kan också vara så att någon gav ett bud men under förutsättning att det blir avslut samma dag eller dagen efter.
Jag gjorde så när jag köpte min lägenhet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.