Hej,

Detta är kanske lite off topic...

Vi har tittat lite löst på att köpa sommarstuga ute i skogen. Ett intressant objekt dök upp och vi undersökte det lite mer.

Ligger rätt nära en sjö och det visade sig att huset låg inom strandskydd. När jag begärde ut handlingar om huset av kommunen visar det sig att de byggt till 30kvm (en inglasad veranda och flyttat utedass så det nu låg ihopbyggt med ingång utifrån). Vilket jag tror innebär en betydande tillbyggnad då grundhuset är 40kvm. Utbyggnaden är inte ens 10år.

Vi gick på visningen vilket som och det visade sig att huset även behövde en del kärlek och att den handgrävda brunnen som delas med grannen verkade ha sinat.

I stort så gillade vi läget på huset och huset i sig, men det känns lite osäkert i och med att bygglov saknas och att brunnen inte är tillräckligt djup.

Vi valde att tacka nej till att köpa nu med sa att mäklaren att om det inte blir sålt så kunde vi vara intresserade av att hyra. Nu verkar det som huset inte blivit sålt för mäklaren skulle kolla med säljarna. Vad skulle kunna vara en rimlig hyra om man tänker sig ett längre kontrakt och inte bara någon vecka? Vad ska man tänka på mer? Huset behöver ju som sagt lite underhåll, främst behöver en del brädor bytas i fasaden.
 
Bara som notering gällande sommarstugor inom strandskyddsgräns och utanför detaljplan/sammanhängande bebyggelse så finns det väldigt många stugor med olika byggnader utan ev. bygglovshandlingar. Och även hur byggnader ligger placerade utifrån insyn till fastigheten och geografi-
Sedan är det upp till var och en att bedöma den risk man vill ta, men har det funnits i nästan 10 år så verkar det inte vara något som någon annan reagerat över.
 
A AndersS skrev:
Bara som notering gällande sommarstugor inom strandskyddsgräns och utanför detaljplan/sammanhängande bebyggelse så finns det väldigt många stugor med olika byggnader utan ev. bygglovshandlingar. Och även hur byggnader ligger placerade utifrån insyn till fastigheten och geografi-
Sedan är det upp till var och en att bedöma den risk man vill ta, men har det funnits i nästan 10 år så verkar det inte vara något som någon annan reagerat över.
Så är det säkert. Mäklaren sa typ att så är det ute på landet.

Det är verkligen ute i skogen och ingen riktig trafik där ute. Utbyggnaden är på baksidan och syns inte riktigt från vägen. Vi vill dock i förlängningen fixa med ordentligt med vatten och avlopp och då känns detta som lite osäkert.
 
Om det ligger inom strandskyddet så preskriberas det aldrig. Du kan i värsta fall tvingas riva. Sedan varierar det nog stort mellan kommuner. Det du kan göra är att snacka med kommunen öppet och kanske kunna få någon form av förhandbesked. Köpa är bättre än att hyra, snart vill ni fixa till och göra om. Vi köpte ett fritidshus i höstas där hela tomten ligger inom strandskyddet. Gick kanonlätt att få igenom en tillbyggnad på 18 kvm när huset är 48 kvm. Det ligger helt ensamt ute i skogen så jag tror inte någon bryr sig...
 
M Mikael K. skrev:
Om det ligger inom strandskyddet så preskriberas det aldrig. Du kan i värsta fall tvingas riva. Sedan varierar det nog stort mellan kommuner. Det du kan göra är att snacka med kommunen öppet och kanske kunna få någon form av förhandbesked. Köpa är bättre än att hyra, snart vill ni fixa till och göra om. Vi köpte ett fritidshus i höstas där hela tomten ligger inom strandskyddet. Gick kanonlätt att få igenom en tillbyggnad på 18 kvm när huset är 48 kvm. Det ligger helt ensamt ute i skogen så jag tror inte någon bryr sig...
Ahh det är så alltså med preskriptionstiden. Vår kommun är rätt petiga med bygglovoch jag vet inte hur mycket man vågar prata med dem så man inte startar ett tillsynsärende och säljaren i värsta fall får riva...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.