Jag insåg att en hel låda i verkstadsinredningen blockeras av ett gäng gamla mikrometrar. Djupmåttet och det långa skjutmåttet kan jag nog ha användning av men mikrometrarna vet jag inte riktigt vad jag ska göra med. Jag misstänker att vissa av dem kan vara utrangerade och då troligtvis av en anledning men jag har ingen kunskap eller utrustning för att kontrollera eller kalibrera dem. Av detta så drar jag slutsatsen att de antagligen inte har något större värde. Annars är det mestadels gammal fin kvalitet från CEJ.

Några förslag på vad jag kan ha dem till?

Gammal mätverktygssamling med mikrometrar, skjutmått och djupmått, några från CEJ, i en låda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Chaly
jac jac skrev:
Jag insåg att en hel låda i verkstadsinredningen blockeras av ett gäng gamla mikrometrar. Djupmåttet och det långa skjutmåttet kan jag nog ha användning av men mikrometrarna vet jag inte riktigt vad jag ska göra med. Jag misstänker att vissa av dem kan vara utrangerade och då troligtvis av en anledning men jag har ingen kunskap eller utrustning för att kontrollera eller kalibrera dem. Av detta så drar jag slutsatsen att de antagligen inte har något större värde. Annars är det mestadels gammal fin kvalitet från CEJ.

Några förslag på vad jag kan ha dem till?

[bild]
Justering kan göras relativt lätt. Brukar finnas en liten för ändamålet medföljande nyckel så du kan nog sälja dom... Passbitar med känt mått kan vara bra för kontroll.
Skrik till om du vill sälja... Jag har inte alla jag vill ha... :)
 
  • Gilla
jac
  • Laddar…
Nå...... du kan ju skicka dem till mig......;-)........ för jag har behov av dem....
Vad kostar de?

Jag tycker de ser ut att vara värda att kontrollera och kalibrera. Några är säkert skrot men det räcker med att man kan rädda en för att det skall vara värt kostnaden och besväret.
 
  • Gilla
jac
  • Laddar…
Jag skulle också kunna vara intresserad av någon. Men jag har en CE Johansson sats (passbitar) så vi borde nog kunna verifiera åtminstone om de är användbara.Och då ev kalibrera dem.
 
  • Gilla
jac
  • Laddar…
Behåll dem, du vet aldrig när du skaffar dig en svarv eller liknande. Bygelskruvmikrometrar är kul grejor. Vill du kalibrera dem vet jag att Daniel_N har passbitsats. Om du inte vill ha dem kanske jag kan vara intresserad av någon av dem :)
 
  • Gilla
jac
  • Laddar…
Tja det mest är ju redan sagt. Men börja med att kom hit o kalibrera dem så vet du om de är i skick till att börja med.
 
  • Gilla
jac
  • Laddar…
O UlfY skrev:
Jag skulle också kunna vara intresserad av någon. Men jag har en CE Johansson sats (passbitar) så vi borde nog kunna verifiera åtminstone om de är användbara.Och då ev kalibrera dem.
Vad ska du ha passbitarna till om du inte ska kalibrera dem?
 
D Daniel 109 skrev:
Vad ska du ha passbitarna till om du inte ska kalibrera dem?
Jag antar att du egentligen förstår vad Ulf menar?

Här föreligger lite krock mellan vardagligt talspråk och korrekta tekniska termer. Till dagligdags innebär en kalibrering av en mikrometer att man också justerar den för att visa rätt. Men egentligen innefattar termen "kalibrera" inte själva justeringen utan bara uppmätningen eller motsvarigheten till verifikationen som Ulf också skriver om.

Alltihop torde vara relativt självklart för den som försöker förstå...
 
  • Gilla
findus42
  • Laddar…
Vad säger man då om man menar kalibrera och inte justera?
 
Ja ett exempel är ju, som i inlägget du citerade "verifiera om de är användbara"...
 
Det ser jag inte som en synonym till kalibrera. Det låter mer som en kontroll om de funkar mekaniskt.
 
D Daniel 109 skrev:
Det ser jag inte som en synonym till kalibrera. Det låter mer som en kontroll om de funkar mekaniskt.
Återigen handlar det om att ha viljan att försöka förstå.

Om du funderar på det så inser du att Jac, som har stor koll på verktyg själv, med enkelhet kan utföra en rimligt korrekt kontroll av deras mekaniska funktion. Det som är svårare är naturligtvis att se hur de mäter, vilket Ulf erbjöd sig att hjälpa till med.

Om ditt syfte var att välvilligt försöka förstå så gick det inte så jättebra, men nu fick du lite tips inför nästa gång.

Om ditt syfte var att berätta att du kände till den korrekta termen av ”kalibrera” så gick det bättre, det har du med all önskvärd tydlighet visat nu.

Oavsett vilket så kan vi väl anse oss klara med detta sidospår nu och redo att återgå till mikrometrarna (bygelmätskruvarna)?
 
  • Gilla
siggebo
  • Laddar…
En kan du i alla fall ha i garaget. Perfekt att mäta kvarande tjockek på bromsskivorna.
 
D Daniel 109 skrev:
Vad ska du ha passbitarna till om du inte ska kalibrera dem?
Passbitarna är ju ett utmärkt hjälpmedel för att till viss del kontrollera funktionen för att se om det är värt besväret att gå vidare med att kalibrera och försöka justera dem. Men visst kan den inledande kontrollen göras med hjälp av en godtycklig någorlunda jämntjock bit i lämplig storlek som är tillräckligt hård för att inte komprimeras av trycket från mikrometern.

Angående den korrekta terminologin så visst kan man vara petig men idag går de flesta mätinstrument att justera så att man direkt kan få ut ett absolut mätvärde. Då görs ju också oftast en samtidig justering baserat på kalibreringen. För de flesta, i de flesta sammanhang, så vill jag nog påstå att idag är "kalibrera" synonymt med "kalibrera och justera". Detta torde också ha varit ordets ursprungliga betydelse men nog om detta nu.


Jag får tacka så mycket för alla synpunkter och tips. Som det verkar så kan det trots allt finnas ett värde så att det skulle vara lönt att lägga lite tid på att titta närmare på dessa. Jag hade annars förväntat mig några seriösa tips om att såga av skruvarna och använda som finjusterare till något anhåll eller liknande. Samt ett antal mindre seriösa tips om att använda dem till sänke, bygga ett modernt konstverk och liknande. ;) Enklaste sättet att bli av med dem hade väl annars varit att bara slänga upp dem på Tradera till överpris men det är inte riktigt min grej att sälja möjligen defekta prylar till okunniga.

phl phl skrev:
Behåll dem, du vet aldrig när du skaffar dig en svarv eller liknande.
F FRS05 skrev:
En kan du i alla fall ha i garaget. Perfekt att mäta kvarande tjockek på bromsskivorna.
Dessa har flyttat runt mellan olika lådor i min verkstad under ganska precis 25 år nu. Hur länge de låg i morfars lådor dessförinnan har jag ingen aning om men det var nog minst lika länge. Än så länge har det inte dykt upp någon metallsvarv här hemma och något behov av att mäta bromsskivor har jag heller aldrig haft. F.ö. så har jag inget garage längre, det är ett SNICKERI och dit in ska inga bilar komma så länge jag äger huset. ;)
Som barn tyckte jag förstås det var fascinerande att kunna mäta tjockleken på ett hårstrå men jag tror att jag nu 40 år senare har mätt alla hårstrån som faktiskt behöver mätas.

Ursprungligen så kommer dessa troligtvis från Flygt i Lindås och har som sagt antagligen kasserats av någon anledning. Men anledningen kan ju ha mindre betydelse för en privatanvändare. Jag tittade lite närmare på dem i morse och vissa är ganska slitna. T.e.x så saknar en av de stora helt spärren som låser skruven mot oavsiktlig ändring medan samma spärr verkar fungera dåligt på den andra stora. Någon av de mindre verkar ha lite glapp vilket skulle kunna vara riktigt dåligt i detta sammanhanget.

Då blir det till att flytta över dem till en ny låda och ställa den i "att ta tag i och fixa senare" högen. Tyvärr så växer denna ständigt så snart har jag inte plats över att fixa något alls. :)
 
  • Gilla
FRS05 och 3 till
  • Laddar…
Jag hade tänkt föreslå att använda dem som tvingar, men valde att avstå.
 
  • Gilla
jac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.