Hej,

Har ca 9m från min tomtgräns till en enskildväg som passerar vår tomt och fortsätter till 1 hus och 4 sommarstugor. Marken från vår tomt till vägen står i detaljplanen som "allmän plats park eller dylikt". Hade tänkt placera en attefallsbyggnad i tomtgänsen. Har tidigare läst att kommunen inte kan lämna medgivande för byggnationer inom 4,5m från allmänplats. Tänkte dock att detta inte var något problem för oss då marken ägs av en granne Läste dock nyss https://www.byggahus.se/forum/threa...enning-medgivande-fran-samfaellighets.261635/ Så blev osäker på vad som gäller för oss? Räcker det att få medgivande från grannarna? Måste vi bygga 4,5m in på vår tomt så totalt 13,5m från vägen?

Det som står som allmänplats är i nuläget parkering och gräsmatta och har varit så under väldigt lång tid. Bilden inte skalenlig
 
  • Oskalig ritning som visar en tomt med en attefallsbyggnad nära gränsen till en "allmän plats park", hus, bastu och parkering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle nog tolka som att du inte får bygga där. Men kolla med kommunen.
 
Om jag tolkar din bild så har du tänkt bygga delvis utanför tomten?
 
skulle gärna bygga lite utanför men i tomtgränsräcker
 
Du får ta reda på om det verkligen är allmän plats eller kvartersmark enligt detaljplanen. Det ser du oftast genom att allmän plats skrivs med versaler. Om det är allmän plats är det inte möjligt. Sedan är det trots detta inte säkert att det bedöms som lämpligt enligt PBL att placera byggnaden så nära gräns, men det beror på vad som ligger på andra sidan.
 
Det ska stå i planbeskrivningen om någon annan än kommunen är huvudman, samt motiverat varför någon annan är huvudman då det enligt PBL ska vara kommunen om det inte finns särskilda skäl.
 
Contrefort Contrefort skrev:
Du får ta reda på om det verkligen är allmän plats eller kvartersmark enligt detaljplanen. Det ser du oftast genom att allmän plats skrivs med versaler. Om det är allmän plats är det inte möjligt. Sedan är det trots detta inte säkert att det bedöms som lämpligt enligt PBL att placera byggnaden så nära gräns, men det beror på vad som ligger på andra sidan.
Ej skrivet med versaler. På andra sidan vägen är det skog och vägen är gränsen för detaljplanen. Då det ligger under totalförsvaretsintresse är det endast på detaljplanelagt man kan bygga så på andra sidan vägen kan ingen bygga något.
 
A Alias_Olle skrev:
Det ska stå i planbeskrivningen om någon annan än kommunen är huvudman, samt motiverat varför någon annan är huvudman då det enligt PBL ska vara kommunen om det inte finns särskilda skäl.
Det enda som står skrivet som rör allmänplats är "Som framgår av plankartan ha marken närmast strandlinjen i största möjliga utsträckning undantagits från enskilt bebyggande." Stranden är på sidan vid bastun. Detaljplanen är från 1963
 
Men betyder detta att det dessutom är inom strandskyddat område?
 
H hempularen skrev:
Men betyder detta att det dessutom är inom strandskyddat område?
Nej eftersom planen är från före 1975 så är strandskyddet upphävt
 
Ringde kommunen igår och fick då som svar att man alltid måste ha bygglov för attefallsbyggnad om den står närmare granne än 4,5m. Endast friggebod som man får placera närmare granne utan bygglov. Ifrågasatte givetvis hennes svar då det inte stämmer så hon ändade till att bygganmälan krävdes. Slutade dock med att hon skulle skicka ett ärende till de som jobbar med frågorna. Fick idag skriftligt svar att det krävs lov från grannarna om man vill bygga närmare än 4,5m och för sin egen skull kan det vara bra att ta det skriftligt. Tyvärr dock inget svar på det jag frågade om dvs om det spelar någon roll om grannens mark är klassad som "allmän plats park eller dylikt" :( Fast det bara var det jag frågade om
 
Men då har du kanske fått ett namn att kontakta. Den första du pratade med verkar vara i behov av lååång internutbildning.

Men i ditt fall, är det väl frågan om just där är allmän mark? Att du inte får bygga där OM det är allmän mark, är väl klarlagt?
 
H hempularen skrev:
Men då har du kanske fått ett namn att kontakta. Den första du pratade med verkar vara i behov av lååång internutbildning.

Men i ditt fall, är det väl frågan om just där är allmän mark? Att du inte får bygga där OM det är allmän mark, är väl klarlagt?
Har svarat på mailet jag fick då det ej går att ringa till personen jag fick det av.

Frågan är om tillåtelsen från grannen gäller. Inte säker på att det är helt klarlagt att jag inte får bygga om det är allmän plats även om det mesta talar för det. Hade det varit mindre än 4,5m från vägen hade det varit helt klart enligt dom från MMÖD. I planen står det inte utskrivet syftet med den allmänna platsen som det gör i en modern plan. Syftet var att kunna dra vatten/avlopp och el inte att någon skulle vistas där. Frågan är om inte det måste tas i beaktande och något sådant fall har jag inte sett.

Bastun är på drygt 20 kvm och hade gärna rivit den och gjort en som klassas som friggebod för att få kvadraten till huset men där är jag säker på att allmänhetens intresse av stranden gör att grannen inte kan ge mig ett medgivande då syftet med att undanta stranden från bebyggelse var att folk skulle kunna bada.
 
Utan attha lusläst alla kommentarer ger jag min erfarenhet, jag byggde attefallare 1m ifrån granne och kommuns "park/allmänning" fick grannens ok = bygganmälan räckte. Men 1m ifrån kommunen så blev det bygglovsärende, vilket blev godkänt tillslut efter lite om och men.
Lycka till!
 
Mike_the_pip3 Mike_the_pip3 skrev:
Utan attha lusläst alla kommentarer ger jag min erfarenhet, jag byggde attefallare 1m ifrån granne och kommuns "park/allmänning" fick grannens ok = bygganmälan räckte. Men 1m ifrån kommunen så blev det bygglovsärende, vilket blev godkänt tillslut efter lite om och men.
Lycka till!
Fick du ett bygglov eller blev det en attefallare? Skulle vara intressant att höra mer om de där turerna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.