Har en granne som är plattsättare och han ska hjälpa mig lite med min balkong.
Ska ha klinkers 30x60 på balkongen som är i betong.
Han sa att vi skulle ha tätskikt. Några tips på vad man ska ha
 
Det beror på hur det ser ut... Om din balkong är gjuten i betong (med kantbalkar eller liknande i stål) och saknar tätskikt, kan jag inte se något behov av tätskikt. Det borde räcka med att göra ren och prima ytan. Ett tätskikts uppgift är att antingen skydda konstruktionen eller något annat som finns därunder.
 
Är gjuten dock så har det legat någon färg som jag slipat bort. Och på undersidan har det lossnat ett par bitar och där ser man lite rostig armering. Har balkongen sugit vatten ?
 
Betongen blir sannolikt torrare om det är tätt uppifrån. Om det inte är tak och inglasning.
 
  • Gilla
lob
  • Laddar…
Är tak utsprång och blir glasräcke. Antar att han har koll.
 
Jag skulle nog vilja veta lite mer om huset. Byggnadsår, byggnadstyp (1,5 plan etc) och byggnadssätt (framför allt material i bärande stomme). Balkongens infästning i stommen är också intressant. Plattsättaren kanske tänkte på att betongen började bli angripen.
 
Tegelhus suttoräng hus 2plan balkong längs med hela framsidan mellan ytterväggarna är väll det jag själv vet just nu byggt slutet av 70
 
Då tror jag att jag har bilden någorlunda klar för mig. Teglet är nog bara fasadtegel, men det spelar mindre roll. Det finns en del 50-talskonstruktioner som kan vara känsliga, t.ex. med lättbetong och gjutna bjälklag, men de kan vi utesluta. Med den information jag fått tycker jag nog att det är ett bra råd med tätskikt. Förr gjorde man dem med varmasfalt och bitumenmatta, men det finns modernare alternativ, t.ex. kallasfalt. Kolla på www.mataki.se.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.