nikasp nikasp skrev:
Svärmors Gardena har inte tappat någon kniv på fyra säsonger. Är det verkligen ett problem och inte bara skrämseltaktik för att sälja andra klippare eller magnetplockare?
Förr hade jag ofta problem med detta, på den tiden jag körde med Husqvarnas egna knivar. Men sedan jag gick över till billiga knivar från Kina så här inte ett enda blad gått i bitar.
 
Min granne va testpilot och hade en sån robomagnet på en Husqvarna.
Han hittade jättemycket spik och skruv.
Så han va jättenöjd.
Jag har funderat på en robotgräsklippare nästa år kanske och då ska jag skaffa en robomagnet.
 
P Philip1 skrev:
Min granne va testpilot och hade en sån robomagnet på en Husqvarna.
Han hittade jättemycket spik och skruv.
Så han va jättenöjd.
Jag har funderat på en robotgräsklippare nästa år kanske och då ska jag skaffa en robomagnet.
Låter som din granne inte har koll på sin gräsmatta. Vem har jättemycket spik och skruv som ligger och skräpar uppe på gräsmattan?
Vill man ha en sådan magnetgrej så knåpar man lätt ihop en sådan istället för att slänga ut 350 kr.
 
nikasp
P Philip1 skrev:
Min granne va testpilot och hade en sån robomagnet på en Husqvarna.
Han hittade jättemycket spik och skruv.
Så han va jättenöjd.
Jag har funderat på en robotgräsklippare nästa år kanske och då ska jag skaffa en robomagnet.
Nu är jag väldigt orättvis och tror inte på det du skriver. Det första inlägget någonsin och kraftig överdrift. Vem fasen har ”jättemycket spik och skruv” i gräsmattan :D Nä, nice try!
 
  • Gilla
RoBo och 2 till
  • Laddar…
Producenter av diverse produkter trålar på forumet och skriver fejkade positiva inlägg om diverse prylar. Ser tyvärr detta alltför ofta.
 
  • Gilla
RoBo och 1 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Producenter av diverse produkter trålar på forumet och skriver fejkade positiva inlägg om diverse prylar. Ser tyvärr detta alltför ofta.
Såg detta inlägget och eftersom jag visste om produkten så blev jag medlem för att svara. De är sanning i det jag säger men om ni inte tror på det så gör ni inte det.
Tråkigt med påhopp
 
nikasp
Hur kommer det sig att han har jättemycket lös skruv och spik i gräsmattan då? Det låter ju väldigt farligt och oskönt att gå på, även med skor.

P Philip1 skrev:
Såg detta inlägget och eftersom jag visste om produkten så blev jag medlem för att svara. De är sanning i det jag säger men om ni inte tror på det så gör ni inte det.
Tråkigt med påhopp
 
P Philip1 skrev:
Såg detta inlägget och eftersom jag visste om produkten så blev jag medlem för att svara. De är sanning i det jag säger men om ni inte tror på det så gör ni inte det.
Tråkigt med påhopp
OK, beklagligt att du känner så. Men som sagt, så har det varit en del inlägg som har varit förtäckt reklam för produkterna. De känns igen på nyreggad medlem som skriver okritiskt om en produkt och utan att komma med konkreta fakta.
 
  • Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
Det är väldigt mycket pengar för vad som i praktiken är något man köper och konstruerar billigt själv.
Magneter för en femtilapp, gör upphängning av en plastbit eller liknande och du är klar.

Det hade kanske varit värt priset om det följt med en upphängningsanordning som inte kräver att man borrar i klipparchassit, men som det är nu, nej.
 
Reagerade också på att det ska borras i chassiet. Annars ser det ut att vara en helt OK konstruktion, men man knåpar lätt ihop en egen lösning med lite ståltråd och magneter.
 
Kan inte vi på byggahus hacka ihop några egna lösningar som våra klippare drar runt på?

Så får vi se hur mycket skit vi hittar?

Jag har mängder av spik och skruv i min gräsmatta då en del av jordförbättringen utgörs av aska som föregående markägare använt sig av. Ingen har fortfarande efter 15 år inte fått någonting i foten och jag har manuellt kört med magnet för att leta efter brustna klipparblad, men bara hittat skruvar och spikar då (dock fick jag inte loss dem med magneten). Jag har förresten även stora mängder med glas och keramik i fyllnadsjorden då den till stor del består av massor från dikesrensningar. Inte heller detta har jag lidit av på något sätt. Men när man gräver för att plantera ett träd (eller vad det nu kan vara) så hittar man allt som oftast något spännande, som en träsko, stövel, metallstänger, plastrep eller vad det nu kan vara.
 
Jag har kört över tomten med semi-professionell metalldetektor. Hittade en hästsko och några spik. Dessa låg på ett ordentligt djup och utgjorde ingen fara för nakna fötter.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Jag råkade tippa en hink med gammal spik på grusgången. Efter att ha plockat upp det mesta tog jag en magnet och fiskade upp resten.
Dock märkte jag efter ett tag att det fanns en del gammal spik och skruv dolt i gruset, så trots att jag utökade sökområdet till en bra bit utanför stället jag tappade hinken så kom det ständigt upp nya spikar...
Jag har inte trampat eller kört i nån spik, så dom ligger nog bra där dom ligger.
 
Borra i chassit? Låter som en väldigt dålig ide. Först och främst måste du få hålen riktigt täta. Fukt i klipparen vill man inte ha. Borde dock inte vara något jätte problem att få tätt. Sen gäller det att inte träffa något på insidan varken med borr eller skruv. Går ju en del kablar kors och tvärs där inne. Sitter ju även lite kretskort här och var. Sen det sist nämnda. Har man garanti kvar på klipparen så kan man nog se den som förbrukad. Funderar även om inte magneter kan störa slingsensorer och annat om man har otur?
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
En brädbit, två hjul, ett skaft och en hög magneter.
Men det är kanske för jobbigt att faktiskt behöva gå på gräsmattan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.