Kikat lite på priser för flytspackel, men blir inte klok. Ex. casco: Åtgång 1,8 kg/mm/m2. För 40 m.m. höjd blir detta 72 kg / m2 vilket innebär en kostnad på ca 700:- /m2. Är det verkligen så hiskeligt dyrt? Eller har jag missuppfattat något? Ska gjuta in vattenburen golvvärme.
 
Hmm. Alltså 40 säckar/10 m2 om man ska ha 40 m.m. höjd (vattenburen golvvärme). 40 säckar = ca 200:-/säck = 8000:- Och jag som tyckte klinkern var dyr ;D

Vad är alternativen? Elburen golvvärme (enklare läggning?)? Vad lönar sig i längden? Vi ska ej ha golvvärme någon annanstans i huset.

 
Bob_the_builder
Själv har jag lagt golvvärmeslangen i glespanel (PÅ spånskivan), därefter lagt golvgips och sedan flytspacklat fallet. Fall måste du ju ha mot golvbrunnen (för jag antar att det är ett badrum) och det går åt ganska mycket spackel ändå på 10 kvadrat. Ska du spackla in slangen ska den ju täckas med 40 mm även vid golvbrunnen, vilket ger kanske 60-70 mm i andra änden av rummet...
 
Och då är vi uppe i nästan det dubbla...

Hade inte kalkylerat att lägga 15000 på flytspackel om man säger så...

Är elburen golvvärme ett alternativ? Har hört att vattenburen golvvärme bara är lönsam om man har det över större ytor? För det är väl inte 60-70 mm. som ska spacklas över elslingor?
 
Hmm, förklara gärna tydligare hur du gjort. Du har alltså lagt slangen för golvvärmen uppe på spånskivan, sedan glespanel (förklara vad som menas med detta, är inte den händige utav oss, utan den ekonomiska ;D) och sedan gipsskiva - och sedan flytspacklat. Hur tjockt/mycket behöver man flytspackla då (för fall i dusch med duschväggar)?

1000 tack för svar=)
 
skippa den vattenburna värmen, om du tycker flytspackel är dyrt så kostar den vattenburna värmen bytedligt mer...

Elslinga (ca 3-4') + fixlimmad golvgips på spånet samt 15mm fiberflyt vid brunnen, skulle tro du klarar dig med ca 15 säckar + att du inte behöver stege för att komma över trösklen ;D

Ang golvgips på glespanel, utan att vara 100% säker så känns detta som en helt felaktig konstruktion då golvgips i sig själv inte har den bärighet som krävs, enl min mening SKALL den fixlimmas på slätt underlag ex spånskiva för att uppnå en böjstyvhet som motsvarar den som 22 spån på reglar cc30 ger (vilket oxå är kravet enl BKR)
 
Bob_the_builder
Så här har jag gjort, och det är en konstruktion som åtminstone godkänts av Casco, slitvargen ;)

- Träbjälklag c/c 300 mm.
- 22 mm skruvlimmad golvspånskiva
- 25x125 mm glespanel (bräder i dålig sortering) lagd med 25 mm mellanrum varannan bräda (vilket ger en näst intill heltäckande yta med undantag för slangspåren). Skruvad ner i spånskivan.
- 13 mm golvgips skruvad ner i spånskivan
- 15-40 mm flytspackel för bärighet och fall.
 
vi lade Wirsbos tynnre slang så vi inte behövde bygga så mycket på höjden.
Jag har för mig att det var 18mm flytspackel vid brunnen och 35mm vid högsta punkten. Men det gick ändå åt 14-16 säckar till 10 kvm.
 
jag fattar inte riktigt hur konstruktionen ser ut men borde man inte kunna lägga ett torrbruk tex abs 318 el 319 som man sedan flytspacklar tunnt på?

jag betalade 130 kr /25 kg för abs 318. bruket är väldigt torrt och ska gjutas i minst 50 mm gärna med armering (underlättar läggningen av golvvärmeröret otroligt och man slipper dyrare fastsättningsalternativ). borde kunna läggas på de flesta underlag.

likblek
 
Nu blir jag bara mer och mer förvirrad :-?

Vilket är bästa alternativet?

Förutsättningarna är alltså: Badrum 10m2, i dagsläget oinrett (nybyggt hus) förberett för vattenburen golvvärme (har vattenburen värme i övriga huset, bytte radiatorn i badrummet mot förberedd golvvärme innan leverans). Spånskiva 22 m.m. Har även fått tips om att man ska ha någon sorts profilerad plåt under värmeslingorna? Vill INTE bygga på en decimeter på golvet!

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.