För varje år som går tycks vattenbristen bli alltmer akut, att hålla trädgården vid liv blir mera en kamp än en stimulerande upplevelse under sommarsäsongen. I fjol köpte jag vatten för en ansenlig summa under juli när torkan riskerade slå ut hela trädgården.

Vi har två borrade brunnar, den ena på 35 m, den andra vet jag inte,dessutom en grävd brunn på 6 m djup. Den ena borrade brunnen använder vi enbart till hushållet, den andra vattnar jag trädgården med via spridare. Den grävda brunnen används till att fylla trädgårdsdammen där vattnet dunstar snabbt under varma soliga dagar.

Det är stressande att inte veta om de borrade brunnarna sinar, det känns oroligt varje gång jag startar tvättmaskinen, tänk om den börjar sörpla upp ren sörja. Vi måste ju ha kvar vatten till hushållet även om vi sparar så mycket vi kan.

Jag har fått höra att så länge det finns vatten i den lilla, grävda brunnen finns ingen anledning till oro för de borrade brunnarna. Men är det verkligen så? Hur rör sig vattnet i marken? Är det samma vatten som fyller på de tre brunnarna eller är det olika vattenådror som kan innebära att en djupare brunn kan sina medan en liten brunn i närheten kan fortsätta att leverera vatten?

Jo, jag vet att vattenspridare slösar med vatten, samlar regnvatten i tunnor och handvattnar det jag orkar men det är ingen lösning här, jag har för mycket växter. Och nu är vattnet i tunnorna slut..
 
Det är väl som så att prydnadsträdgårdar måste få stryka på foten, när vattnet sinar. Nyttoväxter är en annan sak.
 
A Abies koreana skrev:
...
Jag har fått höra att så länge det finns vatten i den lilla, grävda brunnen finns ingen anledning till oro för de borrade brunnarna. Men är det verkligen så? Hur rör sig vattnet i marken? Är det samma vatten som fyller på de tre brunnarna eller är det olika vattenådror som kan innebära att en djupare brunn kan sina medan en liten brunn i närheten kan fortsätta att leverera vatten?...
Det där är väl ungefär vad jag hoppas på också, den grävda brunnen finns det vatten i så då har jag antagit/hoppats på att vi i den borrade har tillräckligt för att klara torrsommar, det gick i alla fall bra förra året.
 
ricebridge ricebridge skrev:
Det är väl som så att prydnadsträdgårdar måste få stryka på foten, när vattnet sinar. Nyttoväxter är en annan sak.
Ja, det är kanske dags att ge upp och lämna det som vi byggt upp under tjugo år och som vi investerat oerhört mycket i, både ekonomi och känslor, det senare är överordnat och långt mer smärtsamt än pengarna.
Vatten är vårt viktigaste livsmedel som går runt i sitt eviga kretslopp, samma vatten dracks av alla våra förfäder på vår planet. Av allt vatten på jorden är endast 2,5% sötvatten, av det är den övervägande delen bunden i glaciärer och inlandsis. Resten skall hålla oss och naturen vid liv.
Rent vatten börjar bli en bristvara i delar av vårt land och det måste hanteras på något sätt. Moraliska argument är sällan vägen framåt. Skall t.ex. vår granne 2 km bort få ha kvar sina tjugo hästar som de äger för att det ger dem rikt och meningsfullt liv? Hästarna har ingen kommersiell uppgift och bidrar endast blygsamt till den ekonomiska tillväxten.
Kanske avstår du själv från att bevattna din gräsmatta när den blir brun i vetskapen om att den blir grön igen när regnet kommer?
Länge sedan jag borstade tänderna under rinnande vatten och visst blir jag också frustrerad när jag åkte genom bostadsområdet där mannen stod och tvättade sin SUV på garageuppfarten. Inget jag kan göra något åt annat än konstatera att medvetenheten om bristen på rent vatten har en lång väg att vandra.

Är det verkligen ingen på detta kunniga forum som har kunskap om vattenrörelser under marken och kan svara på min fråga?
 
  • Gilla
Ganescha
  • Laddar…
Man kan alltid argumentera för vilken användning som är viktigast. En häst dricker ca25 liter om dagen. Det är inte mycket om man jämför med att vattna en gräsmatta. Att tvätta bilen tar inte heller särskilt mycket vatten. Att borra djupt i berget för att vattna gräsmattan känns högst tveksamt enligt min mening.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Har det sinat för dig någon gång? Vid borrning av nya brunnar brukar tillflödet mätas. Det kanske går att göra på de gamla brunnarna också. Något facit finns knappast. Det är nästan alltid klokt att försöka hålla nere konsumtionen.

Det finns system för bevattning där det sitter droppmunstycken vid varje växt. Det tar ett tag att sätta upp det, men sedan kan du ha bekväm bevattning som gör av med mycket mindre vatten än att använda vattenspridare. Just gräsmatta fungerar det inte till och den blir ful vid långvarig torka. Men den hämtar sig vid nästa regn även om man inte vattnar.
 
Vi har inga tunnor som samlar vatten, men kanske man kunde tappa dräneringsbrunnarna (en i varje hörn av huset och garaget) med en handpump av något slag.

Tillägg: Kom ju på jag har en sänkpump.
 
Tack snälla ni för olika input !

Jag har följt SGU;s månadskartor under åtminstone de tre senaste åren, en mycket bra service. Vi gick in i denna vår med bättre förutsättningar än 2017. De små magasinen, i huvudsak enskilda brunnar, var normalfyllda medan stora magasin i området där jag bor, Svealand, fortfarande var under det normala men inte mycket under det normala. I går publicerades månadskartan för maj och man ser att det går ett brett bälte över landet där nivåerna är under det normala.
https://www.sgu.se/om-sgu/nyheter/2018/maj/grundvattennivaer-i-maj/

Vi fick 5 mm regn i början på maj, extremt dåligt snötäcke i vinter och det är snön som fyller på grundvattnet. De senaste tre veckorna har värmen slagit alla rekord här, inga moln utan en brännande sol varje dag. Åskväder som normalt brukar vattna av naturen vid värmeböljor har vi inte haft de senaste åren. Gräsmattan har aldrig vattnats, nu börjar den bli brun igen men det bekymrar mig inte alls.

Regnmätare i trädgården täckt av spindelnät, indikerar långvarig torrperiod.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Under hela juli ifjol föll inte en droppe regn och trycket i brunnen sjönk snabbt. Det var då vi hyrde tre stora vattentankar under en månad, köpte en pump och beställde en tankbil som fyllde på tankarna, fem ggr totalt. Kostade multum förstås. Brunnen sinade aldrig men vi använde den inte alls förrän i augusti när det blev svalare. Vi är oerhört sparsamma med vatten och det är kanske det som räddat brunnen från att gå tom. Det är osäkerheten som är så bekymmersam.

Jag vet att spridare slösar vatten, jag går upp kl. 6.00 när det ff är svalt och låter den gå en timme, likadant sen kväll, inte mycket till bevattning men förhoppningen är att det iaf håller växtligheten vid liv. Spridaren tar ju inte ett så stort område i taget så jag får alltid beslutsångest vem som skall få vatten och vem blir utan.

Droppbevattning är effektivt, om jag hade en häck som kräver bevattning skulle jag utan tvivel installera en droppslang men jag har inte kunnat lista ut hur den skulle kunna fungera här. Vi har gjort en stenig skog till trädgård, sammanbunden med gångar, lagda med kullersten eller täckbark. Tusentals växter, allt ifrån miniatyrer till stora träd växer i trädgården bl.a. tio Magnolior. Allt är asymmetri, inga välordnade rader av växter någonstans.

Jag förstår att frågan är svår att svara på men är det logiskt att anta att så länge den lilla, grävda brunnen på 6 m djup levererar vatten så kan jag anta att den borrade brunnen ca 12m därifrån tål 2 timmars uttag varje dygn?
 
A Abies koreana skrev:
Ja, det är kanske dags att ge upp och lämna det som vi byggt upp under tjugo år och som vi investerat oerhört mycket i, både ekonomi och känslor, det senare är överordnat och långt mer smärtsamt än pengarna.
Vatten är vårt viktigaste livsmedel som går runt i sitt eviga kretslopp, samma vatten dracks av alla våra förfäder på vår planet. Av allt vatten på jorden är endast 2,5% sötvatten, av det är den övervägande delen bunden i glaciärer och inlandsis. Resten skall hålla oss och naturen vid liv.
Rent vatten börjar bli en bristvara i delar av vårt land och det måste hanteras på något sätt. Moraliska argument är sällan vägen framåt. Skall t.ex. vår granne 2 km bort få ha kvar sina tjugo hästar som de äger för att det ger dem rikt och meningsfullt liv? Hästarna har ingen kommersiell uppgift och bidrar endast blygsamt till den ekonomiska tillväxten.
Kanske avstår du själv från att bevattna din gräsmatta när den blir brun i vetskapen om att den blir grön igen när regnet kommer?
Länge sedan jag borstade tänderna under rinnande vatten och visst blir jag också frustrerad när jag åkte genom bostadsområdet där mannen stod och tvättade sin SUV på garageuppfarten. Inget jag kan göra något åt annat än konstatera att medvetenheten om bristen på rent vatten har en lång väg att vandra.

Är det verkligen ingen på detta kunniga forum som har kunskap om vattenrörelser under marken och kan svara på min fråga?
Jag vet inte om du är ironisk eller inte, men med tanke på att jag har egen brunn och eget avlopp har jag vissa kunskaper om vattnets rörelser, jag med. Så kan vi också tala om demografi, markanvändning, klimat mm.
Jag vattnar aldrig min 3000+ m2 gräsmatta. Den överlever ändå. Blir det torka så får man helt enkelt acceptera det.
 
Det är ju ingenting bestående om en brunn sinar. Du har tre brunnar att välja på. Vattna sparsamt. Om brunnen sinar vet du att det var för stort uttag. Då har du fortfarande de andra brunnarna så att du inte omedelbart står utan vatten. Sedan kan du ta ställning till om du skall sluta vattna eller beställa en tank.
 
ricebridge ricebridge skrev:
Jag vet inte om du är ironisk eller inte, men med tanke på att jag har egen brunn och eget avlopp har jag vissa kunskaper om vattnets rörelser, jag med. Så kan vi också tala om demografi, markanvändning, klimat mm.
Jag vattnar aldrig min 3000+ m2 gräsmatta. Den överlever ändå. Blir det torka så får man helt enkelt acceptera det.
Nej, jag var inte ett dugg ironisk faktiskt, om denna torka blir normaltillstånd varje sommar så får jag ge upp allt vad som heter trädgård och eftersom trädgården betyder så mycket för mig skulle jag aldrig stå ut med att bo kvar här och bevittna när den förfaller och långsamt dör.
Jag tar gärna del av dina kunskaper om vattnets rörelser, det var ju min ursprungliga fråga.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Väldigt svårt att veta om det räcker eller ej, beror ju mycket på vattenflödet i området du är vid. Mina föräldrar är växthusodlare och har egen brunn, dom kan ta flera kubik per dag ur brunnen ibland. Det kommer mycket vatten ur den källan, det kan ha att göra med att den ligger precis brevid en insjö. Min farbror (granne och odlare han också) kommer jag ihåg drog in vatten rakt ur sjön med en pump.

Blir väl som nån annan sade att testa och se. Sen med den infon kan du gå vidare.
 
A Abies koreana skrev:
Nej, jag var inte ett dugg ironisk faktiskt, om denna torka blir normaltillstånd varje sommar så får jag ge upp allt vad som heter trädgård och eftersom trädgården betyder så mycket för mig skulle jag aldrig stå ut med att bo kvar här och bevittna när den förfaller och långsamt dör.
Jag tar gärna del av dina kunskaper om vattnets rörelser, det var ju min ursprungliga fråga.
Jaså, förlåt, då missförstod jag dig alldeles. V g bortse från mitt tidigare inlägg.
 
  • Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.