Jag hittade en bild från ett mer professionellt sammanhang, som jag beskurit. Den visar ganska bra hur jag tänker.

Utsikt från en mörk byggnadsöppning mot en ljus enplansvilla i vintermiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J justusandersson skrev:
Jag hittade en bild från ett mer professionellt sammanhang, som jag beskurit. Den visar ganska bra hur jag tänker.

[bild]
Ok, nu är jag med på hur du tänker, är det genomgående bult med bricka och mutter?

Hittade även detta. Skulle det funka med franska träskruv ovanifrån?
Jag försöker med allt för att helst inte ha synliga skarvar men blir jag tvungen till det så kör jag på sån plåt på denbilden som du la upp.
Skärmdump av en produktbeskrivning för en fransk träskruv på en webbhandelssida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
På min bild är det nog franska skruvar. Genomgående bult kräver hög precision.
 
J justusandersson skrev:
På min bild är det nog franska skruvar. Genomgående bult kräver hög precision.
Ok. Men vad tyckte du om fransk träskruv ovanifrån och rätt ner i stolpen?
 
Mindre bra. Skruvar skall helst verka vinkelrätt mot fibrerna.
 
J justusandersson skrev:
Mindre bra. Skruvar skall helst verka vinkelrätt mot fibrerna.
Ja det har du ju helt rätt i.
Måste fundera på om det blir vinkeljärn eller sådana järn som du hade på din bild.

Om jag kommer med ett sista försök, hehe.
Jag har tänkt ha som på bilden, dessa snygga snedslag (Eller vad de kallas) mellan balk och stolpe. Det skulle kanske räcka? (Är väl inte troligt att det klarar det tillräckligt men man vet aldrig hehe
Hus med vit veranda, snedslag mellan balk och stolpar, snickeridetaljer och plåttak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Med tillräckligt kraftiga franska skruvar kan nog diagonalerna fungera som beslag. Balken får inte glida av stolpen.
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Med tillräckligt kraftiga franska skruvar kan nog diagonalerna fungera som beslag. Balken får inte glida av stolpen.
Ok. Då ska jag se om jag kan gå vidare med dessa beslag först och främst. Annars få det bli plåt. Vilken katastrof om balken skulle glida av. Då hade jag hellre haft plåt 7 dagar i veckan. Tack för alla svar och att du står ut med dessa dumma frågor. Måste försöka sova lite, än en gång tack
 
Diagonalerna bör ha samma mått som stolparna. Bäst är att använda limträ här också. Tänk på att det inte är vilka sågar som helst som lämnar snygga 45 graders snitt på 115 djupt trä.
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Diagonalerna bör ha samma mått som stolparna. Bäst är att använda limträ här också. Tänk på att det inte är vilka sågar som helst som lämnar snygga 45 graders snitt på 115 djupt trä.
Ja det blir nog bäst att köra på 115.
Mitt cirkelsåg klarar troligen inte 115 men ska se om jag kan använda mitt bordcirkelsåg och ställa in den. Blir det katastrof så ska jag kolla med bygghandeln så få de såga till ett gäng
 
Medans man väntar på främre balk (kommer torsdag) Så här det skruvats och hållt igång. Ramverket till golvet och stolpar i stort sett klart.

Funderar just nu på infästning av takstol till bärlina på husväggen. Försökt läsa runt lite och vissa skriver att man ska jacka ur en bit av takstolen och sedan fästa den i bärlina medans andra säger att man ska lägga den ovanpå bärlina.
Vad är att rekommendera? Finns det något bra beslag till infästning mellan bärlina och takstol?
Tacksam för svar :):D
 
P Pappa1986 skrev:
Finns det något bra beslag till infästning mellan bärlina och takstol?
Ja, t.ex. gaffelankare. Om man inte är kunnig i byggnadskonstruktion ska man vara föriktig med att jacka ur. Det är bättre att använda en kil som tar upp vinkelskillnaden.
 
J justusandersson skrev:
Ja, t.ex. gaffelankare. Om man inte är kunnig i byggnadskonstruktion ska man vara föriktig med att jacka ur. Det är bättre att använda en kil som tar upp vinkelskillnaden.
Ok, tack. Ska kolla på detta :D.
Inte för att vara tjatig men tack som fanken för all hjälp. :D
 
Angående trappa, vad tycker ni? Ska det vara en trappa med räcke eller en trappa likt bilden nedan? Trappan från grus upp till trall är ca 50 cm. Digital ritning av en trappa utan räcke med måttangivelser i mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det beror på vilket intryck man vill skapa. Trappan på bilden har en lite pampig karaktär vilket kan bidraga till att den uppfattas som huvudtrappa. Sedan beror trappvalet också på användarnas ålder. Äldre personer behöver definitivt ledstänger, kanske också yngre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.