Kan vara svårt med skyltar. I omrdået där vi hade sommarstuga när jag var liten fanns det en "motorfordon förbjudet" skylt. Tilläggsskylten löd "gäller ej obehörig trafik".
 
  • Gilla
Stefan Bengtsson
  • Laddar…
.... men betyder den understa skylten (i första inlägget) att gränserna strängt taget bara gäller ickevuxna som fördriver tid?? :rolleyes:
 
Stickan56
H hempularen skrev:
Kan vara svårt med skyltar. I omrdået där vi hade sommarstuga när jag var liten fanns det en "motorfordon förbjudet" skylt. Tilläggsskylten löd "gäller ej obehörig trafik".
Den kombinationen är vanlig häromkring.

Stickan
 
Stickan56 Stickan56 skrev:
Den kombinationen är vanlig häromkring.

Stickan
Verkligen?

Du missade väl inte den dubbla negationen?
 
Stickan56
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Verkligen?

Du missade väl inte den dubbla negationen?
Jo, nu när du påpekar det, men det tog ett tag. :p

Stickan
 
McDonalds drive-in vid Giraffen i Kalmar har (eller har iaf haft för 18 år sedan då jag såg skyltningen) en parkeringsförbudskylt vid grillorderparkeringen, med tilläggsskylten "Gäller grillorder". De glömde "ej".
 
C cpalm skrev:
Nu var det nog inte "rekommenderad maximal hastighet"-skylten som TS avsåg, men jag måste säga att jag aldrig riktigt blivit klok på den.

Jag är helt på det klara med dess bokstavliga betydelse, men frågan är: kan man "åka dit" om man kör 50 där?
Det finns ju en generell regel att fordonet inte får framföras med högre hastighet än vad som är lämpligt utifrån omständigheterna, och vad kan väl bli tydligare än en skylt som säger att omständigheterna är sådana att det är lämpligt att köra max 30?

Till saken hör att jag har hört helt motstridiga uppfattningar om detta bland bekanta som är f.d. yrkesförare med en massa bokstäver i körkortet och som borde ha koll. Vore kul om någon kunde klargöra detta.
Den juridiska innebörden är solklar. Det är fortfarande 50 km/h som gäller, och du begår inget lagbrott om du kör 50 km/h på en "max 30" sträcka. Men, det kan förekomma farthinder på en "max 30" sträcka som går bra att köra över i 30 km/h och som inte går så bra att köra över i 50 km/h. Och om du då skadar bilen för att du kört snabbare än de rekommenderade 30 km/h så för du skylla dig själv, för du har ju blivit rekommenderad att bara köra i 30.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.