Vi har renoverat under två år och det börjar dra ihop sig till att göra utsidan klar. Jag har läst på under denna tid hur man skall putsa hus och blir inte riktigt klok på detta.

Vi har en källare som före en utsprängning har haft problem med fukt, nu har vi grävt upp runt hela huset och inte schaktat tillbaka massorna utan istället byggt trall runt den delen. Inne har vi putsat om hela källaren.

Ena huskroppen är putsad och andra är av en dålig murad sten och sitter löst på sina håll.

Jag har förstått att om man är rädd för fukt (jag är livrädd) så är ett tjockputssystem på mineralull att föredra före tunnputs och cellplast. Min tanke var att bara putsa direkt på teglet och sätta en 50mm mineralull på den gamla och tjockputsa.

Fasadkillen som var här och tittade idag kom med några nya och några gamla svar

Nytt:
Tunnputsen är mycket starkare då den innehåller en armering och därför behöver man bara dra direkt på eller på en 1cm cellplast detta putsar fast allt löst.

Tunnputsen är underhållsfri tillskillnad från tjockputsen.

Gammalt
Tjockputsen är runt 10% dyrare


Han förordade tunnputs och en förbättrad ventilation.

Jag vet inte var jag skall ta mig till, vad tycker panelen????
 
Att han inte vet vad han pratar om... välj en annan entreprenör!!! >:( >:( >:(
Seriöst - hur i h-e skall han putsa ihop en tegelvägg??? :surprised:
Först skall du kratsa ur fogarna ca 3-5cm och sedan foga om väggen
Grunda med ett A-bruk
Näta med svetsat putsnät
Putsa 10+8mm B+C eller C+C, beroende på var du bor...
Och välj sedan struktur eller färg (rätt sort)
Så gör som du tänkt - så blir allt rätt!
Jag sätter 10 spänn på att han från början är målare!!! ;)
Lycke till!!!
 
Tack Lycke,

Vi bor i Stockholm, med allt arbete på kåken ligger vi på 5500 h, man börjar bli riktigt less och när offerten från första putsfirman kom på 380' ger man upp.

Den putsade delen vi skall isoleras och när man läser på Maxit så kan man tunnputsa på någon isolerskiva som inte är cellplast och de påstår att det släpper ut men ej in fukt???

Jag har bra koll på det mesta innom bygg el och VVS, men puts håller vi inte på med i Norrland där jag kommer ifrån. Jag vill inte att det börjar spricka om ett par år.

Målare var han nog inte, men han har nog konkat ett par ggr ;). Jag tog den som antagligen var dyrast, man då kan det bara bli billigare.

Bor du i putsat hus?


/Robert
 
Nej!!! jag bor inte i murat och putsat hus - trots min "by line" om att murade och putsade är de bästa - men det kanske ger större trovärdighet... ;D
De underlag som som maxit har för sin tunnputs är cellplast, mineralull och skivor (danogips skiva Aquapanel)
Och puts på en ventilerad skiva är den säkraste lösningen man kan välja! Det kan bara bli lite problem med anslutningar och övergångar - men allt går att lösa! (den isolerar inte)
 
Kul... :(

Jag behöver isolering då det saknas helt i den putsade delen av huset, den gubben gick inte.

Ett problem som jag ser det är om man putsar tjockputs och vi vill ha det upp till nock , där det nu är panel, blir det extrema tyngder när man slänger på 20 mm puts. Kan man putsa den delen tunnare eller funkar det inte så?

Jag fattar inte att man skall ha sådan ångest för detta då man redan har blandat 40 kubik betong och puts ;)

Snart får man bjuda ut huset till försäljning på forumet :(

 
Du kan bygga en regel konstruktion med isolerning och sätta skivan med puts utanpå den.
Nej det går inte att putsa tunnare - det är då det spricker... ;)
Men 40kg bruk /kvm... det är väl inga stora laster med tanke på vad bjälklaget och yttertaket för ner på väggarna! Huset lär inte sjunka ner i leran... ;D
Då huset ligger i Sthlm kan du ju ta pengarna från försäljningen och "flytta hem" och sedan leva på räntan... ;D ;D ;D
 
Ränta...hmmm

Jag tror inte att det är säljbart nu :(
Iden med flytt funkar, men man får inte med sig barn och fru, det gör att man får bara hälften kvar ändå ;) ;)

Vet du några bra byggingenjörer, jag måste nog fråga om ventilationen i tegeldelen innan man putsar, skall man lämna de gluggar som finns i fasaden öppna för att fasaden skall fortsätta att andas?

Du sa i något inlägg att inte polacker var någon höjdare att putsa på mineralull, kan det vara så stor skillnad mot cellplast??

Godnatt

//Robert

 
God morgon!
Om man bara putsar på teglet så skall funktionen fortfarande vara den samma dvs. luftningen skall fungera på samma sätt - öppna stötfogar.

Att putsa på mineralull - typ serporoc - måste göras på helt rätt sätt när det gäller infästningar, anslutningar till alla fasta detaljer, tjocklek på putspåslag och vilka bruk som används... detta har polackerna aldrig gjort hemma - och tro mig - det är ett h-e att förklara dessa tekniska detaljer på teckenspråk (de flesta pratar bara polska)
På cellplast skall det sitta ordentligt fast och sedan skall man se till att det inte blir för tunt och anständigt plant - that´s it - och om de är murare har de redan gjort det hemma!

Behöver du någon för den invändiga ventilationen eller ventilationen bakom teglet?

Du får starta en marknadsförnigs kampanj - börja med att ringa turistbyrån "hemma" och be dem skicka planscher... ;D ;D ;D
 
LyckeK,
Årets hemvändare :D
Man skulle inte stå ut mer än ett par månader...

Ventilationen är lite eftersatt i källaren, men jag funderar på att dra ur luften ur två rum med timer upp genom den fd pipan till oljebrännaren. Har du koll på någon som pysslar med vent?

Ang Polacker så har jag ganska bra "tolk" men de gör fel ändå :-/, frågan är om de kan putsa på teglet och så har jag någon annan som gör isoleringen och den putsdelen, då borde man komma ned i pris utan att äventyra en framtida fasad.

Det man kan rekomendera Polackerna till är att mura, jag har murat 40 m stödmur med sprängsten från tomten, kanon. Försök att hitta en "Svenne" murare som ställer sig och murar upp en mur med sprängsten som får spräckas med slägga :) :)

Man kan ju förtydliga att man kan anställa Polacker vitt....

/Robert

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.