Jag undrar om det kan vara så att dagens virkeskvalitet liknar det frodvuxna virke som fanns förr i södra Sverige?

Här i trakten är det i alla fall klart och tydligt att även om tätvuxet kärnvirke av det slag som finns i de flesta äldre fönster ännu går att få tag på ibland så blir det alltmer sällsynt.
I dag hugger man ned tallar redan vid 100 års ålder eller mindre medan det tar minst 140 år för kärnveden att växa till sig så pass att man får kvistfritt kärnvirke.
I dag gallrar man skogen hårt och ibland rentav göder den så träden växer betydligt snabbare än förr.

Jag kan bara tala för Österbotten och Västerbotten och norra Ångermanland eftersom det är de trakterna där jag har haft tillräckligt mycket att göra med äldre hus för att ha en uppfattning om vad som var normal virkeskvalitet.
I det området är det helt klart mycket svårt numera att få tag på virke av samma kvalitet som användes allmänt förr.
 
Håller med om att furu avverkas för tidigt i allmänhet. Men här, i södra Skåne är det inga problem att få tag på väldigt fint och tätvuxet virke. Men det kostar mer än granen på bygghandeln.
 
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
Inte ens som hobbysnickare känner jag att jag vare sig vill eller kan förlita mig på att skaffa mig virke genom att scouta rivningsmaterial eller rota i containers. Inte minst vill jag utsätta min rikt/planhyvel eller andra maskiner för dolda spikar, skruvar, betongdamm eller intrampat grus från rivning osv.

Självklart kan man göra containerfynd när det gäller virke precis som allt annat men jag snickrar hellre än driver runt bland stadens ombyggnationer och containers för att "hitta en planka här och en dörrkarm där". Även om gratis är gott. :)

Precis som Daniel_N skriver finns det än så länge utmärkt virke för snickrande att köpa, dock kan ett problem vara leverantörer som inte säljer till privatpersoner. Men det finns ju lösningar på det också; vissa leverantörer säljer till privatpersoner någon dag i veckan, man kan köpa från småsågar och torka själv och vissa snickerier med serviceambition säljer virke till privatpersoner tillexempel.

Kort sagt: man kan fortfarande köpa bra virke för snickrande men precis som med allt annat får man vad man betalar för. Eller är beredd att betala för.
//Ronnie
 
Mest för skoj skull så ville jag nämna att jag råkade plocka fram ytterligare en spillbit nyss. Inte samma bit som i den andra likartade tråden men denna är också ganska tät.
Mätning av träbitens tjocklek med tumstock från Hultafors där biten syns vara tät.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild av en spillbit trä med mätkrok som visar dimensioner, framför suddig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En tät trämönstrad spillbit under en måttstock som visar längden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Rosendals design och 1 till
  • Laddar…
Att hitta enstaka bitar långsamt växt fur är nog lättare än att hitta större mängder.;)
 
Här på Gotland talas det ofta om att virket är bättre då det är så mycket kalk, men om det stämmer vet jag inte.
 
A AndersS skrev:
Att hitta enstaka bitar långsamt växt fur är nog lättare än att hitta större mängder.
Visst, men nu var det ju en ganska stor mängd (10 kbm ströat ?) som denna ursprungligen plockades från och jag letade inte specifikt efter något tätvuxet utan tog helt enkelt några plank som låg överst i högen. Den högen tror jag inte heller var speciellt utvald med avseende på täthet utan kom i sin tur antagligen från en ännu större hög hos grossisten. Men jag kanske bara har tur?
 
Mikael_L
H Höök skrev:
Ställ dig utanför valfri sekelskiftesfastighet i Stockholms innerstad och vänta. Inom en timme är det någon som ”blåser ut” sin lägenhet och då kastas innerdörrar, karmar, skåpsinredningar och hela innerväggar ut - allt av tätvuxet virke. Bara lasta in i bilen.
När den där stjärnan sen sitter och dricker cava bland all fräsch laminat så står du och hyvlar prima fura i verkstan och begrundar livets förunderligheter.
Jag som lite då och då sätter borren på något ställe i både moderna fastigheter som 100 år gamla, för att få ett hål för en kabel eller ett VP-rör kan ju också vittna om skillnader.

Ofta, nästan alltid, när jag borrar i något trämaterial i de gamla husen så märks den fantastiska virkeskvalitén mycket tydligt. Det är både en helt fantastisk doft av kåda, virkeskärna och det luktar som att det är spritt nytt virket, inte 100 år gammalt, och borren får dessutom kämpa på ett helt annat sätt.

Och i moderna hus (typ 70-tal och framåt) så blir nästan det aldrig någon sensation.
Det är som att borra i balsa, snabbt, lätt, luktfritt.

Ville bara skriva av mig, detta har jag så ofta tänkt på..., varje gång jag upplever detta i de äldre husen så står skillnaden i virke så tydligt för mig.
 
  • Gilla
Höök och 5 till
  • Laddar…
Sen är det väl så idag att sågverken jagar utbyte från stockarna.

Sågade 800kbm toppmätt grov fura igår, mellan 320-370mm i toppändan, det blir 45x220 i slutändan.

Förr valde man bitar med omsorg och sågade på ett helt annat sätt än idag
 
Mikael_L
H heimlaga skrev:
Jag undrar om det kan vara så att dagens virkeskvalitet liknar det frodvuxna virke som fanns förr i södra Sverige?

Här i trakten är det i alla fall klart och tydligt att även om tätvuxet kärnvirke av det slag som finns i de flesta äldre fönster ännu går att få tag på ibland så blir det alltmer sällsynt.
I dag hugger man ned tallar redan vid 100 års ålder eller mindre medan det tar minst 140 år för kärnveden att växa till sig så pass att man får kvistfritt kärnvirke.
I dag gallrar man skogen hårt och ibland rentav göder den så träden växer betydligt snabbare än förr.

Jag kan bara tala för Österbotten och Västerbotten och norra Ångermanland eftersom det är de trakterna där jag har haft tillräckligt mycket att göra med äldre hus för att ha en uppfattning om vad som var normal virkeskvalitet.
I det området är det helt klart mycket svårt numera att få tag på virke av samma kvalitet som användes allmänt förr.
Citat ur heimlagas inlägg ovan
"I dag hugger man ned tallar redan vid 100 års ålder eller mindre medan det tar minst 140 år för kärnveden att växa till sig så pass att man får kvistfritt kärnvirke."

Jag språkade med en bonde här ikring som både äger en hel del skogsmark och ängs och åkermark.
Och när vi kom in på virkesuttag och sånt så kunde han berätta att vare sig han eller någon annan skogsägare han känner till vågar låta skogen växa sig riktigt gammal.
De hade ett riktigt fint varningsexempel där i krokarna, en markägare hade låtit sin skog stå oaverkad så det fanns nästan 150 år gamla tallar där, då kom plötsligt länsstyrelsen på att den var skyddsvärd och det blev avverkningsförbud. Så nu får han bara plocka bär i sin skog men samtidigt betala fastighetsskatt.
Och ingen i den bygden vågar vänta det minsta med att avverka skogen.
 
  • Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
Heidi vill gärna ha med sin Lidl-pall i denna tråden.

Ett måttband visar bredden på toppen av en träpall med ett Lidl-reklamblad synligt nedanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
torplover_3000 och 7 till
  • Laddar…
Haha, den måste vara någon slags rekord! Vad är det för träslag?
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Citat ur heimlagas inlägg ovan
"I dag hugger man ned tallar redan vid 100 års ålder eller mindre medan det tar minst 140 år för kärnveden att växa till sig så pass att man får kvistfritt kärnvirke."

Jag språkade med en bonde här ikring som både äger en hel del skogsmark och ängs och åkermark.
Och när vi kom in på virkesuttag och sånt så kunde han berätta att vare sig han eller någon annan skogsägare han känner till vågar låta skogen växa sig riktigt gammal.
De hade ett riktigt fint varningsexempel där i krokarna, en markägare hade låtit sin skog stå oaverkad så det fanns nästan 150 år gamla tallar där, då kom plötsligt länsstyrelsen på att den var skyddsvärd och det blev avverkningsförbud. Så nu får han bara plocka bär i sin skog men samtidigt betala fastighetsskatt.
Och ingen i den bygden vågar vänta det minsta med att avverka skogen.
Detta känns så väldigt fel. Precis som Heimlaga har skrivit så är de sista 30-40 åren väldigt viktiga för att få ut en hög andel kärnvirke. På de åren växer inte trädet högre, men andelen kärnvirke ökar markant. För den som bryr sig om att enbart ha kärnvirke i tex ett fönster är därför tex sibirisk lärk (trots ett högre m3-pris) billigare än furu, eftersom andelen kärnvirke är extremt mycket högre och spillet blir radikalt mindre.
 
Daniel_N Daniel_N skrev:
Haha, den måste vara någon slags rekord! Vad är det för träslag?
Your guess is as good as mine...tycker det ser ut lite som "gummiträ" som den andra kvalitetskedjan Jysk kör mycket med. Du kan låna bilden o kanske lägga ut den i nån grupp där man gissar träslag, om du vet någon bra sån.
 
  • Gilla
OverAndOut
  • Laddar…
Är det inte så att det bara är barrträ som har egenskapen att träet blir starkare och tyngre ju långsammare det växt? Ask och andra lövträ uppvisar precis motsatt egenskap, de är starkare och tyngre ju snabbare de växt?

Har för mig att jag läst detta någon gång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.