Vi har målat/rollat direkt på tapeter i två rum för några år sedan. Vi gjorde inget speciellt förarbete, utan vi rollade bara på. Nu var det ju inga skavanker innan på tapeten för då syns ju sånt. De har heller inte trillat av :D
 
Det är viktigt att tapeterna verkligen är limmade ordentligt annars finns det risk att de släpper när du börjar måla...
Man kan prova att fukta tapeterna med en svamp och kontrollera att de inte släpper. Om de släpper måste du slita ner dem och börja slipa.
Sedan kan det ju vara läge att slipa skarvar etc. så att inte dessa syns efter att du målat.
 
barabas skrev:
Det är viktigt att tapeterna verkligen är limmade ordentligt annars finns det risk att de släpper när du börjar måla...
Man kan prova att fukta tapeterna med en svamp och kontrollera att de inte släpper. Om de släpper måste du slita ner dem och börja slipa.
Sedan kan det ju vara läge att slipa skarvar etc. så att inte dessa syns efter att du målat.
Men jag har provat att slipa tapetskarvar och sedan målat. Det bev en skillnad i struktur på den slipade biten och på resten. Inte alls snyggt!
 
VeronikaP skrev:
Men jag har provat att slipa tapetskarvar och sedan målat. Det bev en skillnad i struktur på den slipade biten och på resten. Inte alls snyggt!
Ja, det kan ju bli så om tapeten har en struktur. Med vanliga släta tapeter har jag dock gjort detta åtskilliga gånger med gott resultat.
Men det finns andra tekniker man kan använda också - man kan t.ex. mycket försiktigt hyvla bort eventuellt störande skarvar...
Grundtipset är väl att lägga ner så mycket möda som man bara orkar på underarbetet om man vill ha ett bra resultat. Själva målningen är ju rätt enkel i sammanhanget.
 
barabas skrev:
Ja, det kan ju bli så om tapeten har en struktur. Med vanliga släta tapeter har jag dock gjort detta åtskilliga gånger med gott resultat.
Men det finns andra tekniker man kan använda också - man kan t.ex. mycket försiktigt hyvla bort eventuellt störande skarvar...
Grundtipset är väl att lägga ner så mycket möda som man bara orkar på underarbetet om man vill ha ett bra resultat. Själva målningen är ju rätt enkel i sammanhanget.
Det var ingen strukturtapet, utan vanlig slär papperstapet. Men för mig blev det väldig skillnad ändå. Jag provade att spackla skarvarna och slipa och sedan måla, men det blev inte heller bra.

Iofs var tapeterna från 70-talet, det kanske var lita sämre papperskvalitet då.

 
måste man slipa..tapeter är tapeter..syntes skarv innan så kommer den synas efter målning med..kanske inte spelar ngn roll...
 
Det finns olika typer av tapet, har du vinyltapet måste det yttersta lagret rivas bort först och sedan kontrollera att tapeten sitter bra mot väggen. Detta gör du som sagt genom att fukta tapetern och se om den bublar sig (släpper). Spackla slipa om behov finns (i nästan alla fall måste det spacklas igen hål m.m). Sedan är det bara att måla på den helt släta väggen.

Med papperstapet behövs det igentligen inget förarbete om det inte finns några hål m.m på tapeten (som sagt inte så ofta det är på detta sätt). Dvs om man dessutom har kontrollerat att tapeten sitter ordentligt. Måla på den släta väggen.

Vävtapet, tycker jag man skall bredspackla innan målning för att få en hellt slätt yta. På detta sätt får man den starkaste och bästa underlaget att måla på. Se bara till att väven sitter ordentligt. Limma annars fast lös väv.

PS. man kan alltid limma fast löst sittande tapet istället för att riva ner. Det som känns enklast är den väg man skall gå.
 
1. ta ett rakblad och tejpa ena änden (så man kan hålla det utan att skada sig)
2. skär bort övelappningarna (skarvarna) genom att sticka in rakbladet under tapeten och dra hela vägen ner.
3. Spackla med lätthand eller väggspackel över alla skarvarna tunnt 2 ggr.(låt det torka mellan)
4. Slipa av och grunda över väggen med färgen.
5. kolla i släpljus ifall ojämnheter eller blåsor finns när färgen torkat.
6. spackla i / skär upp blåsor och spackla i allt som inte är slätt, samt foga mot foder eller där det kan vara djupa sprickor.
7. färdigstryk 1 gång och kolla igen. spacka 1 gång till vid behov.
8. färdigstryk och le.
På vägg bör man använda minst 7-glans på färgen och se till att ha tillräckligt på rullen för väggar suger..
 
Min enkla åsikt är att det är oproffsigt och ger resultat därefter. Är inte tapeten avsedd att måla på så blir det inte bra. Finns inga genvägar till ett bra jobb. Känner en kille som målade om bilen för hand, han tyckte det blev bra... Möjligen i ett lekrum eller där man förväntar onormalt slitage. ;D
 
Nithin skrev:
Varför det? Har man låga krav på att kunna torka av.
Som t.ex. i ett s- el. v-rum. Så är det inga problem att köra med mattare färger. Och har man valt en mörk eller väldigt kulört ton bör man inte ens fundera på 7:an.. det ser INTE bra ut. Där bör man istället köra med 5 glans el. mindre.

// Nithin  
Det finns en enkel anledning till att man bör ha glans 7 eller högre på väggar.
Det är att det är i princip omöjligt att torka av ens damm från väggarna. Det går iofs bättre med en mörk kulör men det är bara för att skiten inte syns på den.

Det går även alldeles utmärkt att måla mörkt och väldigt kulörta färger med glans 7, det handlar nog om skicklighet. Men givetvis ju mer glans desto svårare blir det att få ett bra resultat i släpljus. Men med just glans 7 skulle jag inte säga att det är speciellt svårt att få ett bra resultat.
 
:D

Viktigt att veta om det är pappers eller vinyl (plast) tapeter.

Är det vinyltapeter - så är det bäst att du tar ner tapeterna innan du målar.

Är det papperstapeter, skall du slipa ner tapetskarvarna, spackla hål och skarvar, och sedan är det bara att rolla på !
;D

Lycka till
 
Hej hej!!
va kul att få ha blivit medlem här...!!!
Jo självklart kan du måla på tapeter,så vida det inte äe en vinyltapet,för då måste man riva ner första skiftet,kan vara jobbigt.....men annars se till att tapeten sitter väl förankrad i underlaget,slipa ner skarvar,spackla MINST 2 ggr.sparmåla med pensel runt foder,lister,sen e det bara att gå på med rollern.När färgen torkat,måla på asmma sätt en gång till......

städa bort å njut av mästerverket!!

MVH:fredrik
 
Nithin skrev:
Så om du påstår att det är i princip omöjligt att torka bort damm från den... jag drar mig för att säga det, men då har du ingen koll.
Du sa glans 5 eller lägre... Jag syftade då på 3 eller lägre, vilket tyvärr inte framgick i mitt inlägg.
Glans 5 går givetvis bättre att torka av, men att det går bra anser inte jag.

Prova torka damm med en fuktig trasa på en vit vägg målad med Bindoplast 3. Jag har hittills inte sett någon lyckas bra med det(Jag har sett en del, de flesta misslyckas t.o.m att torka rent 20 glansen). Jag själv är förvisso ingen klippa på städning så det överlåter jag till andra. Där har jag egentligen ingen koll som du påpekade. ;)

Som målare rekomenderar jag ingen att ha lägre glans än 7 på väggar men om kunden vill ha det ändå så är det deras beslut.

Lite OT:

Har du bara ett brinnande intresse för färg eller jobbar du med det?
Du verkar ha en väldigt stor materialkännedom, som vida övergår mitt kunnande. Färghandlare? Jag tror inte att du är målare.
 
Nithin skrev:
Tjena!

Har sommar jobbat och knäckt extra på helger under 4-5 års period som målarlärling. Men det är några år sen nu.
Efter det jag såg och hörde kom jag så småningom på andra tankar... för det jag bäst kommer ihåg var allt gnällande över både det ena och det andra...

Dom flesta jag jobbade med hade kört i en 20-30 år men majoriteten kände ingen som helst yrkesstolhet... dom skulle tjäna så mycket som möjligt på att göra så lite som möjligt. Mycket slarv.. mycke myglande.. men fullt betalt skulle det vara ändå..
Men det är väll stor trutarna man minns bäst.
Det fanns dom som va ordentliga också. Dom hade det dock inte så roligt. För bland dom "gammla rävarna" skulle man ju definitivt inte "tro att man va nått"...
Gjorde dom nått ordentligt fick dom bara skit för det ändå.


// Nithin
Gnäll och mygel förekommer ofta idag också, mer än förut. Men det beror på pressade tider, dålig framkomlighet, en ackordsprislista som inte fungerar helt ok.

Det har även införts sk referensytor för måleri, vilket innebär att kunden jag jobbar åt för tillfället har köpt en klass II renovering. Klass II är då i princip skarvspackling, spackling av hål på snickerier(inte hack eller andra skador). Bredspackling eller nedtvättning av tapet förekommer endast i extremfall.

Jag har jobbat efter referensytor i två år nu, det första året skämdes jag när jag gick från lägenheterna pga min yrkesstolthet men det har gått över. Det är inte speciellt utvecklande med referensytor.

Jag tror att det är så att man börjar nog sin yrkesbana med väldigt mycket stolthet men det avtar efter hand. Det beror nog på dåligt stöd från chefer, sämre förhållanden men inget mer betalt, mer ansvar o inget betalt, jag kan fortsätta med mer...

Det är nog lätt att utnyttja ackordsprislistan för att få de pengar man tycker sig förtjäna genom att hoppa över någon behandling. De som går på timme tar ut det i fritid istället. Nu gäller det här självklart inte alla målare utan förhoppningsvis en liten del.

Måste återigen säga att jag är imponerad av din materialkännedom, jag är inte i närheten av dig efter 15 år i yrket. Man är så insnöad efter att gått på periodiskarenoveringar åt allmännyttan mestadels av tiden.
 
Jag skulle INTE slipa tapetskarvarna. Det blir skillnad i strukturen och jättefult. Färgen fyller igen skarvarna om du inte är för snål med färgen. Se till att tapeten sitter fast ordentligt och gör så lite underarbete som möjligt. Använd latexfog till småhål och måla två ggr, relativt flödigt. Om det är så mycket skador att man behöver spackla så ska man fundera på om man verkligen ska måla tapeten. Då är det nedskrap, bredspackling, slipning och två strykningar som gäller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.