Vi funderar på att bygga ett hus och tanken är att vi ska skriva på nästa vecka. Det är inget kataloghus utan en arkitekt har i samarbete med kommunen ritat de fem hus som ska byggas. Vi köper själva husbygget av en entraprenad som också äger tomten.
Själva huset är nyckelfärdigt med golv, kylskåp, osv osv, men vissa saker vill vi ändra, till exempel så vill vi inte ha det golvet de har valt och vi vill lägga till pengar för att få ett rostfritt kylskåp som det inte blir fingeravtryck på. Vi trodde givetvis att man då betalar mellanskillnaden mellan deras och vårt kylskåp, men enligt säljaren så får vi betala hela det kylskåpet vi har valt och får inte tillbaka nått för det vi valde bort. Han säger att de får ju billigare priser för att de handlar sex likadana och då förstör vi för alla (men kylskåpet vi vill ha är samma leverantör så jag förstår inte problemet). Det gör ju att vi i alltså köper två kylskåp och inte ett, och då tyckte jag att vi skulle få båda så att vi kan kränga det kylskåpet vi inte ska använda vidare till nån som bygger hus och kanske vill få tag på ett oanvänt billigt. Detta svarade han inte på.

Är det här verkligen normalt att man får betala dubbelt när man väljer tillval? Jag tycker att om man bygger ett hus för 4-5 miljoner så vill man ju kunna bestämma lite hur det ska se ut själv. När vi tidigare har köpt nya bostadrätter så har det alltid räckt med att betala mellanskillnaden.

Vi vill jätte gärna ha huset men just nu känns det verkligen som att de vill råna oss. Och om de redan tjafsar nu så undrar man ju hur det blir när vi har skrivit på. Vi har sagt till redan från början att vi vill ha ett kostnadsförslag på våra tillval, och har gett dem en lista. Trots det så tycker de att vi ska räkna på tummen eller pekfingret vad saker ska gå på genom att slå på det priset vi ser i butiken. :(

Tacksam för svar!
 
Det är verkligen fräckt det de försöker. Naturligtvis borde ni bara betala mellanskillnaden. Men jag tror inte ni har några lagliga rättigheter till detta (bara moraliska). Säljaren bestämmer villkoren. Och det är naturligtvis som du själv skriver - ni vill verkligen ha huset - och det har säljaren förstått och nu ska han krama ur er de sista dropparna. Hade ni varit mer tveksamma hade det säkert varit annat ljud i skällan.
Ni kan naturligtvis ta emot huset med standardkylskåpet, sälja det och köpa det ni vill ha efteråt.
 
Tack för ditt svar! Min sambo har pratat med honom igen och säljaren var inte helt trevliga utan föreslog drygt att vi kanske borde köpa en tomt istället. Det är inte så att vi vill göra några stora ändringar utan det är en liten ombyggnation (som vi är villiga att betala för givetvis) och sen vill vi ha en annorlunda modell på kylskåp, frys, och ett annat golv. Dessutom vill vi plussa på en granitskiva. Det borde inte vara några svårigheter, det måste ju ändå finnas lite möjligheter för kunden att påverka hur deras hus ska se ut.

Ja, vi får se vad vi gör. Det är kanske inte så dumt i varje fall att köpa ett billigare färdigbyggt hus och ändra lite på det...
 
Spontant tycker jag din säljare verkar väldigt konstig.

Vi bygger ett LB-HUS, och där ingår kylskåp, frys, kakel och golv och en massa annat. Vi har valt att välja bort en hel del av standardgrejorna, och får då betala mellanskillnaden. Det ser vi som självklart. Det enda negativa för oss är väl att de värderar exempelvis vitvarorna lite högt, men i princip stämmer det.

Men framförallt, i all kontakt vi haft med LB-HUS, med deras representant, så har de/han varit väldigt lyhörda för alla våra önskemål. Modifieringar på ritningarna av huset är möjliga inom rimliga gränser, och om vi begärt något omöjligt, har vi reda på det, sakligt och vänligt.
Att er säljare lite spydigt (låter det som för mig) föreslår att ni ska köpa en tomt istället, tycker jag är riktigt dåligt. Tänk på att ni, om ni köper av honom, kommer att möta honom många, många gånger under det år ni bygger.
Att gå in i en så stor affär med en säljare man inte kan lita på, kan ju inte kännas bra?!

Jag är kanske lite väl drastisk, men jag hade tittat på andra husfabrikanter. Med tanke på att många faktiskt låter en modifiera ritningar och utföranden, kan ni ju hitta rätt ändå.


Lycka till, oavsett hur ni gör! :)
 
sennen skrev:
Spontant tycker jag din säljare verkar väldigt konstig.

Vi bygger ett LB-HUS, och där ingår kylskåp, frys, kakel och golv och en massa annat. Vi har valt att välja bort en hel del av standardgrejorna, och får då betala mellanskillnaden. Det ser vi som självklart. Det enda negativa för oss är väl att de värderar exempelvis vitvarorna lite högt, men i princip stämmer det.

Men framförallt, i all kontakt vi haft med LB-HUS, med deras representant, så har de/han varit väldigt lyhörda för alla våra önskemål. Modifieringar på ritningarna av huset är möjliga inom rimliga gränser, och om vi begärt något omöjligt, har vi reda på det, sakligt och vänligt.
Att er säljare lite spydigt (låter det som för mig) föreslår att ni ska köpa en tomt istället, tycker jag är riktigt dåligt. Tänk på att ni, om ni köper av honom, kommer att möta honom många, många gånger under det år ni bygger.
Att gå in i en så stor affär med en säljare man inte kan lita på, kan ju inte kännas bra?!

Jag är kanske lite väl drastisk, men jag hade tittat på andra husfabrikanter. Med tanke på att många faktiskt låter en modifiera ritningar och utföranden, kan ni ju hitta rätt ändå.


Lycka till, oavsett hur ni gör!  :)
Tack så mkt för ditt svar! Ja, vi börjar dra öronen åt oss lite. Vi känner att vi hemskt gärna vill bo i det här området men då måste vi välja det huset som kommunen har tagit fram (området är skyddat pga det har historiskt värde), och frågan är hur mkt det är värt. Säljaren är riktigt otrevlig, men det var han inte i början när vi var ända spekulanter utan har blivit det först nu när alla hus är bokade och några står på kö...
Enligt min sambos far, som själv har ägt en byggfirma i 30 år och som just nu håller på att bygga ett eget hus så tar de överpriser och vi blir lurade. Sambons far tog med vår ombyggnation till en husleverantör och då sa max 30 000. Vår entraprenör vill ha 50 000.

Jag förstår att de tycker att vi är jobbiga, men köper man ett hus för nästan fem miljoner så tycker man att man borde få inreda det lite efter egen smak, t ex välja golv själv. Det är väl inte orimligt? Är i varje fall glad att vi tog upp den här frågan innan vi skrev på kontraktet och vi hoppas fortfarande på att det löser sig och vi kan komma överens.
 
jag kan se ett problem när det är bara 5 hus som byggs och det kanske finns ingen stor hustillverkare som står bakom - enterprenören har inga chanser att förhandla om låga leveranspriser om det är inte 50st och bara 5 st av allt som ska inhandlas :-/. Säljaren är kanske ovan och stressad av alla ändringar och vill helre ha kunder som accepterar huset som det är ritat och bestämt av arkitekten :-/. Hoppas att han blir mer tillmötesgående i framtiden :)
gaia
 
Förmodligen är grejjerna redan inköpta men det är ju inte ditt bekymmer om du nu inte skrivit kontrakt och godkännt något. Om du vill ha produkten A skall du beta för A. Vill du ha B skall du betala för B. Säljaren beter sig som en idiot vill jag påstå. Och e det så att man då trota allt får pröjsa för båda prudekterna skall du också ha båda produkterna. Det är den gängse regeln.
Under våra projekrt ändrar sig beställare angående diverse saker. Om denne då under projektets gång ändrar något så kommer en tillkommande eller en avgående peng för detta. Om denne tex väljer en annan typ av vitvara så returnerar vi den gamla och beställaren får stå för kostanden för detta och eventuella avdrag som uppstår vid återköp, samt kostnaden för att köpa en annan produkt dyrare eller billiigare spelar ingen roll....

Hota säljaren.....
 
Nästan fem miljoner och ni får inte ens välja kylskåp! Och som du själv funderar på: om de beter sig på det här sättet om småsaker innan ni köpt huset, hur blir det då om ni hittar ett stort fel och redan har betalt? Då börjar det verkliga krånglet...
Nu vet jag inte allt om er situation, men jag hade i alla fall dragit mig ur det hela medan jag hade möjlighet.
 
Jag skulle alla dagar i veckan dra mig ur. Som du och tidigare inlägg sagt så om de beter sig illa nu som kommer de garanterat bete sig dubbelt så illa sen. Ta bara en sak som elen, något som de flest glömmer att kolla, vill ni göra ändringar där, lägga till några fler uttag och spottar m.m så kan det lätt dra iväg över 100 000kr. Tänk på det, och är ni fast och har skrivit på då är det bara betala vad de vill ha för elektrikern.

En annan sak, om ni nu är beredda att betala 5mkr för hus +tomt så kan ni bygga väldigt mycket för dem pengarna med nästan vilken husleverantör eller arkitekt som helst.

Gör inget förhastat, är priset 5mkr idag så kommer det lätt tillkomma ett par hundra tusen till under resans gång.

Lyssna på din sambos far, han vet vad han talar om!

Jag vet hur gärna man kan vilja ha ett hus, vi höll nästan på att göra en riktig tabbe, vi ville så gärna ha ett hus och skrev kontrakt med en husleverantör alldeles för snabbt. Sen visade det sig att de inte alls var villiga att göra som vi ville och de skulle ta överpriser för det mesta m.m. Som tur var kunde vi dra oss ur och nu får vi vänta några månader till men vi får bygga vårt drömhus till en väldigt bra peng.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.