Hej,

Jag söker en längaväxt som jag tänkte ha växandes på en vägg som vätter åt norr...

Går det? Finns det?

Det blir ju inte så mycket ljus, och vintrarna tar ju hårt på den väggen... :(
 
Pipört kanske. Inga blommor av vikt men stora fina blad och små roliga blommor som liknar Karl-Alfred pipor.
 
  • Gilla
Anna-Lena Olsson
  • Laddar…
Hmm...

Hur ser den ut.... Något bra tipps på en sida man kan hitta bilder.. :)
 
Sök på Google (bilder) den heter pipranka på svenska, på latin heter den Aristolochia macrophylla eller Aristolochia manchuriensis (koreansk pipranka)
Annars är Humle också ett tips, den brukar ju växa "överallt". Beror ju mycket på i vilken zon du bor, kanske murgröna går om du bor långt söderut (upp till zon 3)??
Vildvin el. Rådhusvin bör också gå bra, klarar skugga och får jättevacker höstfärg.
Rent allmännt så bör du söka växt utan blommor då det är svårt att få nåt att blomma på norrvägg, möjligen med undantag för vildkaprifol och klätterhortensia den senare har dock lite större krav på lungt läge med kalkfattig jord.

MVH/Christina.

*EDIT* Förlåt, ser nu att det står bjärehalvön längst ner på dina inlägg, då är det ju inga problem med zoner för din del ;)
 
satsa på murgröna ......växer på allt överallt...på gott å ont har en på en norr sida växer så det knakar
 
  • Gilla
Anna-Lena Olsson
  • Laddar…
Alla de växter ni nämner är rena mordet om de planteras mot en husvägg. Framför allt murgröna och pipranka har extremt aggressivt växtsätt - piprankans rötter är ruggiga (har precis sett ett en husgrund som totalförstörts av denna) och murgrönans grenar tar sig in i vilken fasad som helst.

Om väggen inte hör till en byggnad (? ? ?) är det en helt annan sak.

Eftersom detta är ett byggahusforum där vi sätter värde på våra hus bör du istället välja en klängväxt som är mild & snäll mot grund & vägg. Klematis är snällare och det finns ett par sorter som accepterar skugga; fördelen med klematis är att man kan klippa ner den så att väggen kan luftas under vintern. Du bör i så fall välja en sort som blommar på årsskotten. Klematis behöver också nät eller trådar att klättra på.
 
Det var ju synd, för piprankan var väldigt vacker tyckte jag, och hade ju funkat finfint...

Tanken är att den ska klänga sig upp på två väggar och sen ut längst reglar, och så på så vis bilda ett tak över gången mellan garaget och huset.. (Någon som fattade?)

Klematis känner jag till sedan tidigare, men trodde att den krävde mycket/lagom med sol. Och i det läget jag ska ha den kommer ju lite morgonsol och lite kvällsol på sin höjd, annars skugga hela dygnet...

yonna:
Någon speciell typ av klematisen du kan rekomender som klarar detta?
 
Småblommiga trivs bäst i skuggan, Alpklematis eller Skogsklematis. Varför inte båda?
 
  • Gilla
Henri
  • Laddar…
Piprankan är läcker! Jag har den själv mot ett granslaneplank och älskar dess ljusa, gröna, stora blad. Den är för din del inte vidare snygg om vintern och den bör inte klippas ner egentligen. Eftersom du vill ha något som kraftfullt klänger kan kanske klematis 'summersnow' vara något? Om du istället sätter den mitt i gången ? och låter den klänga upp på varje sida garanterar jag att den ger dig ett fullständigt tak. Sent på hösten kapar du hela rasket på ca 50 cm höjd (du behöver dragkrok & flak för att bli av med årets 'tak' efter ett par år). Du leder rankorna mot bägge husen och helst några ribbor som den kan fästa vid. 'Summersnow' har ett fint bladverk samt mängder av små små vita blommor. Mitt eget exemplar har tagit kål på en 25-årig parkmagnolia pga sitt otroligt omfångsrika växtsätt men klematisen är skön!

Svårt att råda då vi inte sett någon planskiss. Sätter du ett rejält halvt cementrör mot garaget kan du kanske sätta klematisen där. Det tar 2-3 år innan du får den massiva växtkraften. Rankorna söker sig upp mot ljuset och blommorna lägger sig som ett takflor.

Om du väljer detta alternativ sätter du endast EN planta. Kommer att se ynkligt ut - men dubblera inte! Den blir omfångsrik!
 
Du kan ju faktiskt sätta spalje en till två dec ut ifrån väggen så 'klarar' Du Dig bättre med huset. Inte bra men bättre är å ha en direktklättrare.
 
Är det inte väldigt dumt att överhuvudtaget ha växter mot husväggar? Ser det på många hus, både nya och gamla. Men det verkar inte bra med tanke på fukt...
Vad har ni andra här på forumet för åsikt?
 
Jo det är dumt men man kan faktiskt både ha sin kaka och äta den genom att aldrig låta växten röra väggen utan klättra på spaljen utanför väggen. Odla vindruvor t ex mot en solig södervägg, det gör man också på spalje.
 
En till kommentar till det här med fukt pga växter invid vägg. Så länge man inte vattnar växten vid väggen kanske det är ok ???, men annars lär det väl bli mer fukt till grunden och det är aldrig bra.
 
Vi har denna! I Norrland funkar den bra! Grön o fin Hela sommaren in på höstkanten!
Grön klängväxt på ett blekt trästaket med en trädgårdsstol delvis synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Oj såg att det var sent svar! Hur gick det med klängväxten ?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.