Rådjuren har i vinter ätit upp barken på våra äppelträd, och försäkringsbolaget vill att vi ska skicka in hur mycket vi vill ha i ersättning.
Då vi ska göra arbetet själv så ska vi uppskatta hur mycket tid arbetet tar samt materialkostnad och det är där det svåra kommer in... Vad ska man räkna in i materialkostnad samt hur lång tid tar det att plantera 4 äppelträd? Ska man räkna in resan för att för att handla samt forsla bort dom gamla träden?
Tacksam för tips och råd! :)
 
Nöjer de sig med en uppskattning så kan du väl ställa fråga till en trädgårdsfirma vad de mellan tummen och pekfingret skulle ta för att utföra detta. Har ni tur så får ni ut en bra summa (minus självrisk) och får en liten slant över som ni kan hitta på nåt annat trevligt för.

Frågan är ju vad det är för värde man ska ange och hur gamla träden är?
Ersättning för arbetet att sätta 4 nya träd kanske ändå betyder att försäkringsbolaget kommer billigt undan om det är så att det är fullvuxna träd vi pratar om. Modeller för hur man värderar träd finns ju som baseras på trädens ålder/storlek och inte arbetet i sig
 
försäkring för rådjursskada?

Jag visste ens att en hemförsäkring täckte fruktträd, gäller den för andra saker i trädgården?
Jag har inte så gröna fingrar så man kan ta ut det på försäkringen?

/ATW
 
S Stuff skrev:
får en liten slant över som ni kan hitta på nåt annat trevligt för.
Låter som bedrägeri.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
C
A ArneTW skrev:
försäkring för rådjursskada?
Instämmer. Hur kan det vara en "plötslig och oförutsedd händelse" att ett rådjur tuggar på ett nyplanterat träd? Om det finns rådjur i trakten är det ju i princip garanterat att de förstör trädet om man inte skyddar det ordentligt.
 
Skulle tro att det är hare snarare än rådjur om de gett sig på barken, men det kanske spelar mindre roll. Är dock också förvånad om man får någon direkt ersättning för det.
 
Jag är också väldigt förvånad att man ska be en försäkring betala för det. Om försäkringen går med på det då vill jag inte vara med och ha samma försäkring. Ska försäkringen kanske betala även för skada från sniglar?
Helt orimligt!!!
Hoppas dom nekar.
 
Jag var väldigt förvånad första gången jag hörde att försäkringen täckte borttagning av getingbon. I vissa lägen täcker de mer än man tycker är rimmligt.
 
R RoBo skrev:
Låter som bedrägeri.
Nej. Man får en ersättning motsvarande vad det kostar att anlita något men väljer istället att lägga ner sin egen tid och svett på att fixa det. Se det som lön istället.
Varför skulle man annars välja att göra det själv?
 
  • Gilla
Riggvägen
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag är också väldigt förvånad att man ska be en försäkring betala för det. Om försäkringen går med på det då vill jag inte vara med och ha samma försäkring. Ska försäkringen kanske betala även för skada från sniglar?
Helt orimligt!!!
Hoppas dom nekar.
Om man nu har en försäkring som täcker det så varför inte? Någon gång måste man väl ha gjort valet att ta en lite "bättre" försäkring som täcker lite allt möjligt. Struntar man då i att utnyttja den så har man ju bara betalat den dyra försäkringspremien helt i onödan. Den enda vinnaren då blir ju försäkringsbolaget som säljer massa försäkringar som folk aldrig sedan nyttjar
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Enligt lag så är den skattefria tariffen som försäkringsbolag går efter för ersättning mot privatpersoner 125kr/h. Såklart skattefritt.

All tid skall igängå i det. Såga ner träden och packa ihop det 1dag. Köpa nya träd och plantera 1dag. Återställa marken och kasta sopor 4h. Så 40h x 125 =5000kr plus kostnaden för materialet.

Glöm inte att ta ut hyra för motorsågen.
 
A atomlab skrev:
Enligt lag så är den skattefria tariffen som försäkringsbolag går efter för ersättning mot privatpersoner 125kr/h. Såklart skattefritt.

All tid skall igängå i det. Såga ner träden och packa ihop det 1dag. Köpa nya träd och plantera 1dag. Återställa marken och kasta sopor 4h. Så 40h x 125 =5000kr plus kostnaden för materialet.

Glöm inte att ta ut hyra för motorsågen.
Vilken lag?
 
Skatteverkets regler och förordningar. Lag är kanske lite att ta i iof.
 
Försäkringsbolagen ersätter enligt sina villkor, inte enligt någon siffra från skatteverket.
 
De gånger jag har vart i kontakt med försäkringsbolag och fått ersättning för arbete jag själv gjort så har ersättningen de gånger alltid var 125kr/h så något får dem den siffran från.

Och med tanke på att man inte skattar för den inkomsten eller att försäkringsbolaget betalar sociala avgifter för det säger bara mer för att det är något skatteverket kommit fram till.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.