Jag har i min ägo en motorsågsdriven såg från Logosol.
Jag står i valet och kvalet att antingen avyttra den och köpa mig framtida virke för pengarna, eller ha kvar den eftersom den inte kostat mig något.

Utrymme för torkning av virke är inte några problem. Inte heller råmaterial (stockar) då skog finns att tillgå. Men vad behöver jag mer för att kunna få virke som går att använda? Är det värt det för en vanlig husägare av en gård på landet?

Känslan är att det kan vara värt det. Det finns en hel del ekonomibyggnader som behöver underhåll och fasaden på många är gammalt virke från sekelskiftet eller däromkring. Skavanker är alltså att föredra framför perfekt hyvlade brädor. Men hur mycket utrustning behöver jag för att det skall vara värt att göra arbetet själv?

Tid är inte en faktor. Jag behöver inte maskiner som tar hand om en bräda på tre sekunder, utan kan gott stå och köra lite manuellt. Priset är desto viktigare för att motivera det hela.

Eller behövs en massa hyvlar och fräsar för att få fram det material som är nödvändigt?

Säg att jag åtminstone vill kunna få fram stolpar och brädor i olika dimensioner både hyvlat och ohyvlat. Gärna spontat också för att skapa eget material till takbyten.

Är jag helt ute och cyklar? Skall jag sälja sågen för de 10-12' den är värd och ta pengarna och köpa mig framtida virke istället och gräma mig varje gång jag plockar ut stormfällt virke från skogen?
 
Jag har ett Jonsered sågverk.
Klyvsåg, snörslå, hyvel, putsrulle till pelarborren, kap&gersåg.
Det gör jag all min panel med hemma, behåller alltid vankanten, det blir liv i panelen då.
Sen sågar jag frigolitblock och stockar till bänkar mm.

Behåll sågen och njut av att göra virke och panel själv.
 
Jag har lånat en joneredsågverk från en vän för att såga upp lite stockar jag hade. Det tog alldeles för lång tid. Plus att man behöver en traktor eller liknade för att hantera stockarna.

Finner man inte nöje i att såga så tycker jag du ska sälja för någon ekonomi finns det inte i det även om virke och såg är grattis.
 
Jag anser att det är god ekonomi i att använda eget virke men själva sågningen lejer jag på.
Tre man sågar ett traktorlass stock på ett par timmar på Kara Master blocksågen i grannbyn så jag ser ingen ekonomi i att hålla på och pyssla ensam i tre dagar med en hobbysåg för att såga samma mängd virke med sämre måttnogrannhet. Även om man lejer på att såga 1000 stockar blir det billigare än att köpa ett hobbysågverk.
Om det finns någon blocksåg eller annat bättre sågverk som fraktsågar i trakten så tycker jag att du gott kan sälja din hobbysåg. Annars inte!

Traktor och vajerkran och stockkärra är nödvändiga om man skall få ut stockarna ur skogen och till sågen med en rimlig arbetsinsats. Somliga kör med griplastare men jag tycker att en sådan är för dyr i inköp för att det skall löna sig.

Traditionellt bygger man det mesta av ohyvlat virke. Hyvlat använder man bara inomhus och till finare dörr- och fönsterfoder och om det finns någon snickarglädje. Stommar och brädslåning och tak bygger man av ohyvlat. Jag ser inga rimliga skäl att bryta den traditionen förutom när man är tvungen på grund av den dåliga tillgången på sågat virke på nutidens brädgårdar.
Då man renoverar är det mycket praktiskt att ha eget sågat virke i samma dimensioner som användes förr. Dagens hyvlade brädgårdsvirke passar inte in någonstans i äldre byggnader.
 
  • Gilla
katos
  • Laddar…
Mycket bra input, tackar för responsen!

Traktor m.m. finns att tillgå, så det är också utanför kalkylen så sett.

Då faller det i princip ner på om jag kan hitta en såg i närheten som kan ta hand om stockarna.

Din kommentar heimlaga angående rätt dimensioner på virke är precis anledningen till att jag inte avyttrat sågen ännu. Det skulle se helt fel ut att åka till den vanliga bygghandeln och köpa brädor till byggnaderna.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.