Hej

Hörde idag på radion om en mekaniker som har uppfunnit en lösning som tar bort gamla rakblad och annat vasst från gräsmattan. Har tydligen patent på grejerna och söker internationellt också. Så vad säger ni om lösningen? Eftersom han har två verkstäder och livnärar sig på att bland annat serva/reparera robotgräsklippare så borde den vara väldigt väl utprövad.

http://cdon.se/hem-tradgard/robomagnet-p43666092

Själv så funderar jag på om det inte borde gå att sätta en magnet på tallriken under gräsklipparen? För att slippa lägga ut 349:- :)
 
Jag har sett flera hemkonstruerade lösningar med magneter monterade på klipparen på AM-forumet på FB.
Magneterna sitter i bakdelen av klipparen och släpar några magneter i gräset.
Att ha magneterna på den roterande klipptallriken tror jag inte fungerar.

Vet man att det dräller av rakblad i gräsmattan är det säkert en bra grunka.
 
Hängde på några neodymmagneter på gamla tomten när ett blad hade gått av. Körde 2 säsonger och fick aldrig napp. Kändes lite halvläskigt att låta barnen springa sär första tiden men sen läste jag att de ”försvinner” ner i marken rätt fort. Begränsningsslingan syns knappt ett par veckor efter installation här på nya tomten men visst. Bladet finns ju där någonstans...
 
Är det något normalt att ha rakblad i gräsmattan ?
 
R RoBo skrev:
Är det något normalt att ha rakblad i gräsmattan ?
Nja, går bladen till klipparen sönder så är det i praktiken rakblad som ligger i gräsmattan.
 
Ja självklart har jag förstått att klipparblad kan bli kvar i gräsmattan.;)
 
De blad som nu säljs verkar vara av segare stål så de går inte av.

Protte
 
H
Är väl några i rostfritt med och de fungerar inte magneter på heller
 
Rostfritt som är lämpligt för tillverkning av knivar bör inte vara austenitiskt, och de bör därmed vara ferromagnetiska.
 
  • Gilla
Kissobajslowski och 1 till
  • Laddar…
F FRS05 skrev:
Nja, går bladen till klipparen sönder så är det i praktiken rakblad som ligger i gräsmattan.
Är det vanligt att bladen går sönder?
Varför i så fall?
 
Kottar har en tendens att medföra den typen av skador. Men det kan vara andra hårda främmande föremål på gräsmattan också.
 
Ok, så om man saknar barrträd och inte är slarvig och låter prylar ligga i klipparens väg så händer det inte.
 
M maxmsm skrev:
Ok, så om man saknar barrträd och inte är slarvig och låter prylar ligga i klipparens väg så händer det inte.
Säg inte det. Min klippare har varit halvvägs upp i träd.
 
Grannens hund som jagade den?
 
  • Gilla
johnjensen och 3 till
  • Laddar…
nikasp
Svärmors Gardena har inte tappat någon kniv på fyra säsonger. Är det verkligen ett problem och inte bara skrämseltaktik för att sälja andra klippare eller magnetplockare?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.