Hej

Vi har i våran jordkällare gamla trähyllor som står direkt på gjutet betonggolv, utan tjärpapp eller annat under.

Detta har resulterat i att det blivit "mikrobiell" lukt som Anticimex kallar det, det luktar källare på ren svenska.

För att få bort denna lukt tänkte jag ta bort allt gammalt trä och bygga nya hyllor och lägga tjärpapp eller liknande under reglarna som kommer stå på golvet.

Men för att få bort lukten, bör man skura golvet med något som tar död på / tar bort lukten, eller sitter lukten bara i trä't ?
 
Jordkällare med gjutet betonggolv ... ;)?

Tvätta betonggolvet med ganska koncentrerad klorin. Brukar fräscha upp källaren ganska bra - en eller två ggr/året. Källarlukten sitter inte bara i trä. Jag har gjort så med gott resultat fram till att jag renoverade källaren.

Inte vidare miljövänligt men spindlar, skalbaggar, sillar & gråsuggor flyr sin kos ;) - för en tid i alla fall.
 
he he, ja det är jord på sidorna i alla fall ;)

ok tack för tipset, ska testa det så får vi se om det blir bättre :)

 
Jag har skruvat fast en liten bit fyrkantprofil under "benen" på hyllorna i vår jordkällare med gott resultat, har även sett franskskruv anvädas som fötter fuktiga utrymmen.
 
Bra ideér!

Jag hade inte kommit längre i tanken än tjär papp eller plastmatta under fötterna på hyllan :D
 
Kanske bygga lösa hyllor av Lecablock och brädor ?
 
Såja, huvet på spiken! :)

Det var ju så Ernst gjorde för ett par år sedan på ett av hans sommartorp.

Det är ingen tvekan om att det är enklast och snyggast.
Förmodligen stabilast och snabbast sätt att bygga på också, om man nu kan kalla det att bygga, mera stapla kanske ;)

Så får det bli!
 
jocke@nybleus.se skrev:
he he, ja det är jord på sidorna i alla fall  ;)
då kommer det ju att lukta fuktig jord i fortsättningen också ;)
gaia
 
hörde någonstans att man kan behandla trä med citronsyralösning för att stoppa mögel. Kan fungera i källare men inte ute då regn snabbt spolar bort citronsyran ;). har inte testat själv :-/
gaia
 
Ja för att få ordning på det måste jag lägga platon på utsidan nån gång om 100 år ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.