Mathias12 Mathias12 skrev:
Du kapar av den bit du behöver och överlappar som alla andra plåtar.

Tänk på att du kanske behöver andra sidan av plåten till andra sidan av taket.

Mär man beställer plåt brukar det vara minimum beställningar på antal plåtar samt även olika ställkostnader på mindre kvantiteter.

//Mathias
Ja det kanske räcker med 1 plåt och dela den för jag behöver ju på bägge sidor.

Ja det var problemet med minimum m2 osv men jag beställde ett komplett tak så det är inte jag som räknat på virke eller plåt☺ Så det blir det lättare för min del och byggvaruhuset för lösa det om dom så måste betala dyrt
 
Jag hade kört med mindre överlapp, 4-5 cm räcker gott.
 
N nerx skrev:
Jag hade kört med mindre överlapp, 4-5 cm räcker gott.
Problemet är om jag förstår rätt att den här plåten kan man inte välja överlappet då plåten överlappar minst 7cm men mer går naturligtvis
 
holmberg87 holmberg87 skrev:
Problemet är om jag förstår rätt att den här plåten kan man inte välja överlappet då plåten överlappar minst 7cm men mer går naturligtvis
Har du någon bild på plåten? Aldrig sett en fotplåt som redan är klippt eller har ett bestämt överlapp. En enklare lösning är annars att måtta fotplåten och besöka en lokal plåtslagare så kan han bocka till en extra plåt till dig för en kaffepeng.
 
N nerx skrev:
Har du någon bild på plåten? Aldrig sett en fotplåt som redan är klippt eller har ett bestämt överlapp. En enklare lösning är annars att måtta fotplåten och besöka en lokal plåtslagare så kan han bocka till en extra plåt till dig för en kaffepeng.
Det här gäller takplåten Planja Regent.

Fotplåt är såklart inget problem att skarva/överlappa lite som man vill
 
Så idag åkte iaf plåten upp. Rätt tungt och lite bökigt för man är rädd att repa eller skada plåten. 2 man så var det ändå avklarat på några timmar☺ Nyuppsatt plåttak på en träkonstruktion av ett bygge framför skogsmiljö, med verktyg och material synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om ni undrar hur jag löste det med plåten så blev det faktiskt att fördela plåten och låta tillverka andra vindskiveplåtar som är lite bredare.
Det kändes krångligt att vänta på 1 plåt för att sedan klippa den när allt kunde bli färdigt idag. Knappa 20cm det handlade om.
Funktionen blir inte sämre och lite bredare beslag än de jag fick med i leveransen märks inte.
Det blev 8.5cm mellan plåten och vindskivan nu.
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Blir bra med bredare beslag
Snyggt jobbat.
//Mathias
 
  • Gilla
snickrande_tanten och 1 till
  • Laddar…
Kampanjpris på färg nu så jag tänkte köpa men jag är lite kluven.
Snyggast vore att måla båda in och utsida i carporten men då kan jag inte använda Alcro bestå som jag har på huset.
Slamfärg eller ren oljefält är väl vad jag kan ha om både in och utsida ska målas?
 
Det blev oljefärg Alcro Modern så nu kan jag om jag vill måla samtliga sidor på panelen☺
 
Vad är d som gör att inte alcro bestå kunde användas? Jag är i samma sits å trodde jag kunde använda den färg jag har sen innan.
 
J jostsweden skrev:
Vad är d som gör att inte alcro bestå kunde användas? Jag är i samma sits å trodde jag kunde använda den färg jag har sen innan.
Det är en tät akrylatfärg och har du den på alla sidor kan trät inte andas☺
 
  • Gilla
jostsweden
  • Laddar…
Nu har jag lite mer funderingar som jag gärna vill ha hjälp med.
Jag vet inte riktigt hur framsidan ska se ut med panel och knutbrädor osv.
Ska panelen på gavelspetsen gå ändå ut under takfoten eller sluta innan? Ska jag ha knutbräda ändå upp mot taket? Kanske stolpen ska synas framtill eller ska jag låta panel gå in ett par brädor så det blir lite portliknande tro.

Har ni tips lr någon bild får ni gärna visa för nu är jag lite vilsen hehe.
Baktill är jag nog inne på att dela panelen så gavelspetsen är lite utanför den nedre lr ska man köra hela brädor?
 
murak
Jag har funderat på hur långt panelen ska gå ner jag också :) Jag siktar på att bara täcka takstolen och kanske ner ett par centimeter förbi. Men jag tänker att det ger sig när stommen står där.

Mitt tipps om är att bildgoogla, finns mycket att kika på där.
 
murak murak skrev:
Jag har funderat på hur långt panelen ska gå ner jag också :) Jag siktar på att bara täcka takstolen och kanske ner ett par centimeter förbi. Men jag tänker att det ger sig när stommen står där.

Mitt tipps om är att bildgoogla, finns mycket att kika på där.
Jag har tänkt släppa ner den så den täcker innertaket.
Svårt att googla för det finns väldigt få bilder på dubbel carports som har 3 väggar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.