murak murak skrev:
Snyggt! Det där med dubbla plåtar tar jag till mig.

Jag hade lagt den sista biten papp som en sadel på nocken.

Hur långt ut går råsponten från takstolen?
Det blev 40cm utskick
 
  • Gilla
murak
  • Laddar…
Mathias12 Mathias12 skrev:
Kommer du köra med fotplåtsremsa under fotplåten?
Jag har skurit av en remsa papp på mitten och lagt där under trekantsliaten. Lyfter man pappen så syns den.
 
Alldeles för varmt för tak idag. 25 i skuggan men jag fick iaf upp all ströäkt och dom nedre bärläkten. Sen gav jag upp med risk för solsting Haha!

En fundering, jag fick ingen ändspont på bärläkten så ska den skarvas på en strö? Risk att det inte räcker då men så skulle jag göra när det inte är spont.
Vad säger experterna?☺ Halvfärdigt takbygge på en trästomme med uppsatt ströäkt och bärläkter under solig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

.
 
  • Gilla
ForeverJung
  • Laddar…
Går att skarva mellan strö men då lär man lägga under en spillbit vid skarven
 
R felixmartensson skrev:
Går att skarva mellan strö men då lär man lägga under en spillbit vid skarven
Tack för svaret. Såg det nu och eftersom den ska spikas i varje takstol så blir det nog okej att använda det spill som blir
 
Gjorde lite till nyss och det går rätt fort men fruktansvärt varmt hehe. Resten får bli någon kväll i veckan Konstruktion av träram för byggnad med fotplåt och delvis lagt tak i soligt landskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Såhär blev fotplåten: Fotplåt med texten "HP 550 Roof underlay" monterad på takstol i soligt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
emmjo och 3 till
  • Laddar…
Värmen är härlig, jag svettas hellre än fryser.

Det ser bra ut !!!!!
//Mathias
 
Mathias12 Mathias12 skrev:
Värmen är härlig, jag svettas hellre än fryser.

Det ser bra ut !!!!!
//Mathias
Ja man ska inte klaga på att det är strålande sommarväder! Men 27 är lite väl när man springer på ett tak. Hade hellre jobbat mig varm haha
 
  • Gilla
Mathias12
  • Laddar…
Menar du att du inte blir varm av arbetet nu?
Ha ha
//Mathias
 
  • Gilla
holmberg87
  • Laddar…
G
Mathias12 Mathias12 skrev:
Menar du att du inte blir varm av arbetet nu?
Ha ha
//Mathias
Äsch, var inte taket bara 22 grader?
 
  • Gilla
maah och 2 till
  • Laddar…
Haha inte bara varmt, Stekhett! Och det är varmare än 22☺
 
Jag börjar tro att det blir nätt med plåten. Jag har 7st plåtar med en täckande bredd på 110cm men mitt tak är ca 7.9m.
Hur nära kanterna ska plåten ligga? Hittar inget exakt i manualen
 
  • Gilla
Simonsilver
  • Laddar…
Mätte taket nu. 8m så 7.91 mellan trekantslisterna vilket betyder att jag har för lite täckande bredd på plåten.. Även fotplåten blir kort om jag ska överlappa med 10cm. Men den är ju för syns skull och mindre överlapp bör va ok men inte rätt☺

Trist när plåten har leveranstid
 
Pratade med Beijer idag och dom skulle försöka ordna plåten men det var inte så lätt när det var så lite och frakter osv.

Men om det fattas ca 20 cm för mig och jag får en hel plåt som är 117 bred, överlappar man det då så det blir bra?
Eller hur gör man egentligen?
 
Du kapar av den bit du behöver och överlappar som alla andra plåtar.

Tänk på att du kanske behöver andra sidan av plåten till andra sidan av taket.

Mär man beställer plåt brukar det vara minimum beställningar på antal plåtar samt även olika ställkostnader på mindre kvantiteter.

//Mathias
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.