Hej

Ska tilläggsisolera ett hus från 1918..huset har idag eternitplattor och min fråga är om vilken tjocklek jag ska ha på cellplasten. Vet ju inte riktigt hur väggarna är isolerade tidigare men i början av 19-talet var det väl sågspån som gällde? Ev kan de ha isolerat när de satte eternitplattor i början av 60-talet men tror inte det. Vi ska ha liggande träpanel så jag antar att läkten ska vara stående efter att vi satt dit cellplasten. Ska c/c måttet vara 600 mm även för stående läkt?


 
Är du säker på att cellplast är melodin? Den har ju tendens att täppa till kåken. Mineralull är ju mer öppen för fukttransporter.

Nåja. Jag kan meddela att störst effekt på tilläggsisolering får du genom att isolera vinden, så du behöver inte bränna på med några ofantliga tjocklekar på väggen - 5-10 cm lär räcka för att få en avsevärt förbättrad isolering. Vid tjockare isolering får du ju dessutom fönstergluggar som mer liknar ett fängelse än en trevlig villa.

Personligen skulle jag stannat vid 5 cm.

Energirådgivaren i din stad kan hjälpa dej med sunda resonemang.
 
Jag tror inte att du har sågspån som isolering. Vi har ett hus från samma tidsepok och våra väggar är liggande plank 70 mm tjocka. Kolla gärna på vår hemsida.

Håller med Fasting65 betr. cellplasten. Själva isolerar vi med Isover 70 mm på utsidan, senare blir det 45 mm på insidan. Fönsterna flyttar vi ut för att slippa gluggarna, som bonus får vi rejäla fönstersmygar. ;)

 
Ett annat utmärkt alternativ är att ha ekofiber i väggen.

Då behöver man inte någon plast nämligen.

Men gå som sagt i första hand på vindtipset från fasting.
 
lägg pengarna på isolering på vinden och tätningslister.

tilläggsisolering bygger minst 10- 15 cm på fasaden
hela fasaden blir för stor mot grunden och fönster och dörrar. vänta med fasadbyte tills du skall byta fönstren.
 
harrys skrev:
Cellulosafiber (Ekofiber) verkar ju inte finnas i skivform ännu. Tidigare fanns ett fabrikat - Zapp, som verkar ha kursat. Linullsmatta finns, på rulle i alla tjocklekar. Har alla bra egenskaper (bättre än mineralull) eftersom väggarna troligen inte har diffusionsspärr. Men det är avsevärt dyrare än mineralull, tyvärr. Så jag själv skulle nog av ekonomiska skäl valt en tunn matta av mineralull.
//Tomas.
Nej den gör ju inte det...

Men lägg pengarna på vinden som sagt.
Och där kan man gärna spruta lösull...

Sedan "fixar" man fönster och dörrar med tätningslister, precis som norrlandshus tipsar om.


 
Om man ändå ska byta fasaden vilket ursprungsinlägget verkar peka på så skadar inte en 5-centimetersskiva om man river bort eterniten.
 
Vi ska samtidigt som vi byter till liggande träfasad och tilläggs isolerar, byta ut fönstren. Tänken med cellplast var ju att slippa få en så tjock vägg eftersom det vad jag har hört inte behövs mer än en tjocklek på ca 5 cm. Är det inte meningen att "täppa" till kåken? man vill ju ha den tät o varm. En luft spalt mellan cellplasten och fasaden blir det ju som transporterar bort ev fukt..och andas inte celllplasten? Nån som vet var man kan köpa den till ett vettigt pris? Isolera på vinden är också tanken till nästa år, vi hiner nog inte det innan vintern...
 
IoM skrev:
Vi ska samtidigt som vi byter till liggande träfasad och tilläggs isolerar, byta ut fönstren. Tänken med cellplast var ju att slippa få en så tjock vägg eftersom det vad jag har hört inte behövs mer än en tjocklek på ca 5 cm. Är det inte meningen att "täppa" till kåken? man vill ju ha den tät o varm. En luft spalt mellan cellplasten och fasaden blir det ju som transporterar bort ev fukt..och andas inte celllplasten? Nån som vet var man kan köpa den till ett vettigt pris? Isolera på vinden är också tanken till nästa år, vi hiner nog inte det innan vintern...
Cellplast andas.
Men den har samma lambdavärde som annan isolering, så samma tjocklek ger samma resultat isoleringsmässigt.

Jag är kanske lite traditionell, men jag vill ju gärna ha traditionella material i gamla kåkar.
Däremot gillar jag cellplast. Har gubevars en hel tillbyggnad i det...
Men i gamla torpet är det ekofiber, stenull och lecakulor som gäller. Mer en maggropskänlsa än något annat...
 
Det är inga problem med att tilläggsisolera ytterväggen med cellplast - så länge som man inte har plastfolie på insidan. Då kommer du definitivt få problem. Väggen måste kunna andas.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.