Vi har renoverat vårt ena badrum. Vi valde att ha kvar utanpåliggande rör.
Badrumskillen sa att nuförtiden så drar man inte rören längs med marken utan av säkerhetsskäl så drar man dom längs med taket för att lättare kunna upptäcka läckage.
Så nu är rören till duschblandare dragna längs med taket eftersom han sa att det skulle vara så. Det ser ju inte så snyggt ut (hade ju sett snyggare ut om man såg rören så lite som möjligt = dra längs med golvet)

Igår hade vi en annan rörmokare här som kollade på ett annat jobb. Vi kom in på rördragningen i badrummet och han sa att han aldrig hade hört talas om det, att han aldrig skulle göra så. (det är ju ofta så att hantverkare säger emot varandra "så skulle jag aldrig göra" osv osv enligt min mening..)

Vad tror ni - är det rätt som rören är dragna?
 
  • Renoverat badrum med synliga rör längs med taket och en frostad fönsterruta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverat badrum med synliga rör längs väggen och taket, bredvid en toalett och radiator.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
i ert fall så är rätt att dra dom längs golvet för det hade varit mycket snyggare. med eran nuvarande dragning så har ni ju 4 extra onödiga kopplingar som kan läcka, om rörisen är rädd för läckage :)
 
D daugaard skrev:
i ert fall så är rätt att dra dom längs golvet för det hade varit mycket snyggare. med eran nuvarande dragning så har ni ju 4 extra onödiga kopplingar som kan läcka, om rörisen är rädd för läckage :)

Ja, det har du ju rätt i.
Är det något man kan kräva att de gör om? Fast nu har de ju redan gjort en del hål i väggen..

Han sa att det var så man skulle göra nu för tiden - men det stämmer inte?
 
nja det blir ju delvis rätt. Det man gör nuförtiden är att ha inkommande vatten uppiifrån taket och då får man dragning uppe och man går ner till tappställena. Då slipper man genomgångar i duschområden och div sådant. Därav dragningen uppevid.
Renoverar man bara och redan har inkommande vatten nere så behöver man såklart inte följa detta
 
  • Gilla
dalu
  • Laddar…
Krilleman
Att man drar rören ovanifrån idag har ju att göra med att man vill punktera tätskiktet så få gånger som möjligt i duschhörnan för att undvika ev fuktskador när man skruvar fast klammern med vanliga VVS-skruv.

Just i erat fall skulle jag nog dragit dom lågt med lim-klammer. För det där såg lite väl trångt ut med rören mellan hörnet och förnstret.

Men det finns absolut inget krav som säger att man måste utföra dragningen ovanifrån vid utanpåliggande montage.

Att montera saker med lim i våtutrymmena är på stark frammarsch och med detta hade man med fördel kunnat dra era rör undertill för att undvika att punktera tätskiktet i onödan.

Glabete är en stor aktör som många VVS-grossister har lagerlagt. Finns prylar med limning för både klammer, blandarfästen, tvättställ, täckbrickor, mm.
http://www.glabete.se/products.asp?cat_id=177

Men även faluplast ligger långt fram i tekniken med lim-klammer.
http://faluplast.se/sv/duocontact-kontaktklammer/rorklammer-med-limplattarsk-381104712151__2362
 
Redigerat:
Rätta mig om jag har fel men det finns väl inga tvingande regler/lagar/bestämmelser som säger att rör ska dras si eller så?
Vill man ha rören ner, upp, under golvet, bakom gipsskivor, över innertak så är det bara att köra.
Det är först den dagen man vill ha ersättning från sitt försäkringsbolag det kan bli en diskussion omkring installationens korrekthet.
 
Ser ut som en duktig omväg. Själv har jag fått limklammer uppsatt på toaletten i källaren men de släpper så jag har fått manuellt limma ett par av dem hittills. Vet inte om det beror på att röris borde tvättat där de skulle sitta innan men rören ligger ju gärna lite i spänn och självhäftande grejer ska väl gärna sitta ett dygn innan belastning.
 
Krilleman
M Munkfors skrev:
Ser ut som en duktig omväg. Själv har jag fått limklammer uppsatt på toaletten i källaren men de släpper så jag har fått manuellt limma ett par av dem hittills. Vet inte om det beror på att röris borde tvättat där de skulle sitta innan men rören ligger ju gärna lite i spänn och självhäftande grejer ska väl gärna sitta ett dygn innan belastning.
Jag gissar på att du fått faluplasts färdigklistrade klammer. Dom är extremt känsliga mot både damm och fett. Man måste först göra ytan dammfri och sen rengöra med den medföljande sprit-duken.

Många hoppar över steg 1 med resultatet att dessa släpper efter en stund.

Se sista sidan här:
https://www.rskdatabasen.se/infoDocs/MONT/MONT_96_3811011.pdf
 
Krilleman Krilleman skrev:
Jag gissar på att du fått faluplasts färdigklistrade klammer. Dom är extremt känsliga mot både damm och fett. Man måste först göra ytan dammfri och sen rengöra med den medföljande sprit-duken.

Många hoppar över steg 1 med resultatet att dessa släpper efter en stund.

Se sista sidan här:
[länk]
Nu var jag inte med och såg men misstänker att röris hoppade över flera steg på instruktionen där.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.