Hej,

sedan tre-fyra dagar tillbaka så har jag en lukt utav fukt i mitt uterum. Det har inte regnat utan varit soligt här de senaste tre veckorna, förutom en dag för drygt två veckor sen.

Märkte av det en gång i höstas med men försvann fort den gången (och i samband med det så hade det regnat kraftigt ute).

Någon som har en aning om vad det kan vara som gör att det luktar fukt? Hur får jag bort det?

Tack på förhand
 
Öka ventilationen.
 
Då det varit torrt en längre stund kan det ev vara ett vattenlås som torkat ur så du får in fuktig lukt från takavrinningen kanske?
 
Hej igen!

Kort efter min första post så åkte jag på semester och flyttade jag alla (4-5) växter jag hade där ute till utomhus så att grannen skulle kunna komma åt och vattna. När jag kom tillbaka från semestern så var lukten borta och jag antog således att problemet var växterna jag hade där ute.

Men nu när den varma sommaren är borta och "normalt" väder har börjat återkomma så har även fukt-lukten i uterummet återkommit. Jag satte ut en (äldre) luftfuktighetsmätare där ute och idag såg jag att det är 78% luftfuktighet i uterummet, rent spontant tänker jag att det inte är bra, det är väl i stort sett samma som utomhus.

Om lösningen är att öka ventilationen, hur gör man det? Det finns i dagsläget endast en ventil där ute, men det finns inte särskilt många platser jag kan sätta fler.

Varför har problemet kommit nu? Jag har bott här i nästan tio år och aldrig förr har det varit så här.

Tacksam för svar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.