P
Om man är intresserad av att köpa ett fritidshus, men där många av dem är byggda på 60-70-talet och på platta på mark - vad ska man tänka på? Om man går på visning finns det något som man ska vara särskilt uppmärksam på? Finns det några bra frågor att ställa? Har sett att vissa verkar ha någon form av ventiler i grunden - vad innebär det?

Tacksam för alla tips!
 
Om det är ventiler i grunden är det krypgrund.

Om det är platta från 60-70 talet så är det väl mer eller mindre garanterat att det är ingjutna syllar i betongen, och är det 70-tal vi snackar om så är det väl mer eller mindre garanterat med tryckt virke. Alltså inte bra.

Jag har dock en kompis med ett sånt hus och av nån anledning är det snustorrt under/bredvid huset så det är inga problem ändå.

Mitt bästa tips till dig är att googla runt och läsa på lite om diverse riskkonstruktioner. Det finns mycket att tänka på med hus och för mycket för någon att sammanfatta åt dig här.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
P
S johd01 skrev:
Om det är ventiler i grunden är det krypgrund.

Om det är platta från 60-70 talet så är det väl mer eller mindre garanterat att det är ingjutna syllar i betongen, och är det 70-tal vi snackar om så är det väl mer eller mindre garanterat med tryckt virke. Alltså inte bra.

Jag har dock en kompis med ett sånt hus och av nån anledning är det snustorrt under/bredvid huset så det är inga problem ändå.

Mitt bästa tips till dig är att googla runt och läsa på lite om diverse riskkonstruktioner. Det finns mycket att tänka på med hus och för mycket för någon att sammanfatta åt dig här.
Tack, jag får kolla runt. Vad är egentligen "värst" krypgrund eller platta på mark?
 
P maggan77 skrev:
Tack, jag får kolla runt. Vad är egentligen "värst" krypgrund eller platta på mark?
Helt omöjligt att svara på. Det "bästa" enligt mig och säkert många är en platta, som är gjord i närtid och där den är rätt gjord, med isolering under plattan.
Krypgrund är en problematisk grund som kan ge problem men som också föredras av många då det är lätt att komma åt saker och ting (typ vvs) och en avfuktare är ju ingen förmögenhet heller ..
Källare kan ju vara guld värda men om inte marken är rätt får man ofta lägg massor med pengar på få den torr

Den värsta grunden för mig är en gammal torpargrund (krypgrund fast ofta utan åtkomst) som funkat i 100 år men börjat må dåligt när man sluta elda (oftast för 20-30-40 år sedan) .. där kan man råka ut för satyg tänker jag mig. :coffee:
En annan är ju som vi skrev ovan, gammal platta med ingjutna syllar

Kontentan är att du måste se till varje hus för sig, du kan ju posta eventuella hus du är intresserade av här på forumet.
 
  • Gilla
Pelle8787
  • Laddar…
Är det inte nytt (15 år eller så) finns det riskkonstruktioner.
Varför? Bråttom, testa nya saker, ny teknik, billigare
Mål? Bygga mer
Slutresultat? Många hus med dessa konstruktioner
Således kommer man som husköpare stöta på dem eftersom de finns flest av dem. Men man kan inte dra alla över en kam.
 
P
S johd01 skrev:
Är det inte nytt (15 år eller så) finns det riskkonstruktioner.
Varför? Bråttom, testa nya saker, ny teknik, billigare
Mål? Bygga mer
Slutresultat? Många hus med dessa konstruktioner
Således kommer man som husköpare stöta på dem eftersom de finns flest av dem. Men man kan inte dra alla över en kam.
Det är svårt, vi var ex. spekulanter på hus med plintgrund som sedan visade sig ha hög fuktkvot i grund och mögel under stora delar, och det hade vi inte förväntat oss av en plintgrund (icke täckt), så det är verkligen svårt..
 
P
R Riemann skrev:
Även plintgrund är en riskkonstruktion
[länk]
Ja, tyvärr..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.