legion legion skrev:
Ser bra ut! Jag ska göra samma sak i en slänt, är det putsnät?
Tack :) Japp det är putsnät, https://www.granngarden.se/svetsat-putsnat-galvaniserat-5-m/p/1167007 med 19mm maskor.

W wroopy skrev:
@Beeta , har du provat att låta klipparen köra på nätet? Hur fungerar det med nabbar på däcken?
Är det putsnät med 19x19 maskor?
Nej har inte vågat ännu, tänkte vänta tills gräset grott lite. Stämmer putsnät med 19x19 maskor, se länk ovan.

pacman42 pacman42 skrev:
Jag har gjort liknande saker på min tomt, men jag har valt att plana ut befintlig matta istället, exempelvis så hade jag på den tomten valt att göra en mindre brant ramp som följer vägens lutning ut mot asfaltkanten. Detta gör att man klipper ända ut dessutom...
Har tyvärr stolpar för att markera ut kablar under mark där som måste stå där så roboten hade inte kunnat gå där så får ändå köra med vanliga klipparen där eller trimma. Slänten är ca 10m bred så får ändå klippa resten av slänten för hand.
 
B Beeta skrev:
Har tyvärr stolpar för att markera ut kablar under mark där som måste stå där så roboten hade inte kunnat gå där så får ändå köra med vanliga klipparen där eller trimma. Slänten är ca 10m bred så får ändå klippa resten av slänten för hand.
Det accepterar inte jag på min tomt. Håller på att anlägga gräs på berget mellan två terrasser för att klipparen skall kunna ta sig upp själv. I snart tio år har jag manuellt lyft in den på terrassen och man gör det mindre och mindre ofta med åren samtidigt som resten av gräsmattan är i toppskick. Varje år utökar jag min gräsmatta med nya områden för att slippa underhålla dem. Finns snart bara gräs, nakna berghällar och fruktträd på tomten...
 
pacman42 pacman42 skrev:
Det accepterar inte jag på min tomt. Håller på att anlägga gräs på berget mellan två terrasser för att klipparen skall kunna ta sig upp själv. I snart tio år har jag manuellt lyft in den på terrassen och man gör det mindre och mindre ofta med åren samtidigt som resten av gräsmattan är i toppskick. Varje år utökar jag min gräsmatta med nya områden för att slippa underhålla dem. Finns snart bara gräs, nakna berghällar och fruktträd på tomten...
Vad menar du att du inte accepterar? Stolpar? Så vitt jag vet får man inte ta bort dem, stod där när vi köpte huset och gjort i många år. Dem markerar ur starkströmskablar som går under tomten.
 
B Beeta skrev:
Vad menar du att du inte accepterar? Stolpar? Så vitt jag vet får man inte ta bort dem, stod där när vi köpte huset och gjort i många år. Dem markerar ur starkströmskablar som går under tomten.
Jag menade att jag inte accepterar manuell klippning av slänten...
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag menade att jag inte accepterar manuell klippning av slänten...
Jaha du menade så. Nä det får gå för i år. Sen skall resten av slänten beläggas med grus och eventuellt lite buskar eller träd. Så det skall bara bli rampen kvar. Sista biten ut mot vägen skall också beläggas. :) Vill minimera det man behöver göra manuellt. Sen har vi en liten udda remsa med gräs bakom huset/altanen/häcken som jag brukar klippa där vi även har lite pallkragar med odlingar. Skall även försöka få med denna med roboten i framtiden ifall den klarar att gå där.
 
B Beeta skrev:
Så här blev det till slut. Nu skall vi bara vänta på gräset. :)
[bild] [bild]
Ser rigtig godt ud. :D
Mvh
 
Hur har det gått?
Är i startgroparna för att lägga ner nät utefter slingan och har idag 2 funderingar.
-vill helst att slingan är under nätet men tänker på störningar (faradays bur), någon som testat?
-Det borde väl funka med gunnebostängsel precis lika bra som höns/armeringsnät eller vad tror ni?
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
JanneJanne123
Jag är också nyfiken, hur har det gått?
 
Vågade aldrig lägga under nätet så det vet jag inte om det funkar eller inte.
La ett plastnät på ena sidan (typ samma storlek på rutor) och murarnät på andra.
Murarnätet funkar perfekt men plastnätet kommer jag att byta ut till murarnät. Det slirar och hjulen hugger fast.
Sätt tätt med märlor då kanten har en tendens att vika upp sig annars.
 
  • En gräsmatta med halvt nedlagt murarnät på ena sidan och en synlig kant märkt av linor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Automatisk gräsklippare på gräs med synligt murarnät till höger och plastnät till vänster på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Provade med hönsnät också och det funkar nog troligen lika bra som murarnät om du märlar rikligt, det är betydligt mjukare och hade en tendens att bli spår i.
Jag bytte då jag bara hade 50 bredd hemma och det var för smalt, ’Shaun’ fick inte riktigt plats.
 
tttomten TomasJor skrev:
Provade med hönsnät också och det funkar nog troligen lika bra som murarnät om du märlar rikligt, det är betydligt mjukare och hade en tendens att bli spår i.
Jag bytte då jag bara hade 50 bredd hemma och det var för smalt, ’Shaun’ fick inte riktigt plats.
Jag håller på och installerar en Rob R600 på en del av tomten. En del av gräsmattan utgörs av en slänt med högre lutning än vad R600 ska klara. Kommer därför i förebyggande syfte lägga armering (putsnät) där.

Förra sommaren dog delar av gräset där pga torkan och nysått gräs håller nu på att spira.

- Frågan är om jag ska lägga ut armeringen nu eller vänta tills gräset verkligen etablerat sig?

Gör jag det nu så kommer ju nätet verkligen växa in i gräset och ligga nära jorden. Kommer det för 'djupt' ner då månntro? Eller är det bra? Vill jag senare ta bort nätet så blir det svårt om gräset är invuxet... :thinking:
 
Jag skulle lägga det nu. Varför skulle du vilja ta bort nätet sen?
 
Har inte erfarenhet av din klippare men min reagerar på lutningen internt och vänder. Min gräsmatta ligger på 45-48 (kanske 50)% som mest. Om klipparen går uppåt och kommer till ett område med över ca 46 så vänder den. Alltså måste gräset där bli klippt diagonalt eller på nervägen.
Mao behövs nätet bara efter slingan.
 
JanneJanne123
Nätet på bilderna ser ut som det som jag kallar hönsnät, eller är det murarnät?
 
  • Gilla
manula
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Nätet på bilderna ser ut som det som jag kallar hönsnät, eller är det murarnät?
Nja, fotot är taget några veckor sen när jag lagt hönsnät, det är utbytt till 100 cm brett murarnät.
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.